نرخ بالای معلولیت در خراسان جنوبی/ «ازدواج فامیلی» مهمترين دليل معلوليت‌زايي

شرفی با اشاره به وجود بیش از ۲۴ هزار معلول در خراسان جنوبی گفت: ازدواج های فامیلی و حوادث از شایع ترین دلایل بروز معلولیت در خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حسن شرفی ظهر امروز شنبه (۱۲ آذر) در نشست نمایندگان تشکل ها، انجمن و موسسات مرتبط با امور معلولین با استاندار که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین برگزار شد، اظهار کرد: آمار معلولیت در خراسان جنوبی ۲۴ هزار و ۶۴ نفر است که شامل معلول جسمی حرکتی، ذهنی، شنوایی، بینایی، صوت و گفتار و معلولین روانی هستند.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: هشت هزار نفر از معلولین استان در شهرستان بیرجند زندگی می کنند که معادل یک سوم کل جمعیت معلولان هستند.

 

وی با اشاره به بالا بودن نرخ معلولیت در استان نسبت به نرم کشوری، گفت: به ازای هر یکهزار نفر در کشور ۲۲ نفر دارای معلولیت هستند اما در خراسان جنوبی این آمار ۳۵ نفر است.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: شهرستان‌ زیرکوه بیشترین درصد معلولیت و شهرستان‌ خوسف نیز کمترین میزان معلولیت را نسبت به جمعیت خود دارند.

 

شرفی در ادامه گفت: علت بیشتر معلولیت‌های موجود در خراسان جنوبی ژنتیکی و ازدواج های فامیلی و حوادث است.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بر اهمیت پیشگیری از معلولیت در استان تأکید کرد و افزود: بیشترین معلولیت در استان شامل حرکتی، جسمی و ذهنی بوده و کمترین هم مربوط به معلولیت صوت و گفتار است.

 

وی با بیان اینکه ۲۵ مرکز شبانه روزی نگهداری معلولان و ۳۸مرکز روزانه در استان فعالیت دارند، گفت: در مراکز شبانه به ۸۱۰ معلول و در مراکز روزانه به ۹۰۰ نفر خدمات ارائه می شود.

 

شرفی با اشاره به اینکه ۱۴ هزار نفر از معلولین استان مستمری ماهانه از بهزیستی دریافت می‌کنند، عنوان کرد: از ابتدای امسال دو‌مرحله افزایش مستمری داشته ایم.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه اجرا نشدن قانون حمایت از معلولان از چالش های این قشر از جامعه است، در خواست کرد تسهیلات کم بهره برای مراکز نگهداری معلولان با توجه به اینکه یارانه این مراکز طی یکسال گذشته افزایش نیافته است، اختصاص یابد.

 

شرفی با اشاره به وجود مشکلاتی برای تأمین تجهیزات کمک توانبخشی معلولان، در ادامه درخواست کرد نهادهایی حمایتی همچون ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان در این زمینه همکاری کند.

 

وی خواستار همکاری بیشتر دهیاری ها و شهرداران برای مناسب سازی اماکن عمومی شد و گفت: افزایش ارائه خدمات به معلولین به خصوص در بخش‌های دندانپزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی از دیگر درخواست‌های مطرح شده جامعه معلولان است.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به لزوم افزایش تسهیلات اشتغال معلولان، تصریح کرد: سازمان بهزیستی درصورت بکارگیری معلولان ۲۳ درصد از سهم کارفرما را تا پایان بازنشستگی افراد پرداخت می کند.

 

 

کد خبر 1237220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha