تدبیر پیامبر(ص) برای حضور معلولان در مسجد

آموزه‌های دینی و سیره اهل‌بیت(ع) ما لبریز است از نکاتی که به خوبی راهنمای رفع موانع حضور اجتماعی معلولان است؛ چنان که پیامبر اکرم(ص) برای حضور فردی نابینا در مسجد ابتکاری خاص به خرج دادند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذرماه در تقویم جهانی با عنوان روز معلولان شناخته می شود؛ روزی که فرصتی است مغتنم برای شناخت موانعی که جامعه و افراد آن با همدلی می توانند از پیش پای معلولان برشان دارند تا معلولیت برای آنها به‌مثابه محرومیت و محدودیت تعریف نشود.

 

آموزه های دینی و سیره اهل بیت(ع) ما لبریز است از نکاتی که به خوبی راهنمای رفع موانع حضور اجتماعی معلولان است؛ چنان که پیامبر اکرم(ص) برای حضور فردی نابینا در مسجد ابتکاری خاص به خرج دادند.

 

در کتاب «چهل داستان درباره نماز و نمازگزاران» نوشته حاج‌يدالله بهتاش، پیرغلام و مولف آثار اهل بیت(ع) آمده: مرد نابينايى به محضر رسول خدا(ص) رسید و عرضه داشت: يا رسول اللّه(ص)! چشمانم ديد ندارد و چه بسا پيش آمده كه اذان مسجد را مى شنوم؛ ولى كسى پيدا نمى شود كه دستم را بگيرد و براى اقامه نماز جماعت در كنار شما مرا به مسجد بياورد.

پيامبر(ص) در پاسخ او فرمودند: طنابى به درب منزلت ببند و آن را به درب مسجد وصل كن و با كمك آن خود را به مسجد برسان و در نماز جماعت شركت كن .

 

این ابتکار و تدبیر نبوی(ص) علاوه بر اثبات اهمیت حضور در مسجد در هر شرایط، بر این نکته تصریح دارد که باید موانع حضور معلولان در خانه‌های خدا برطرف و امکان تنفس آنها در فضای معنوی مسجد، فراهم باشد؛ مسئله ای که در شرایط امروز جامعه ضرورت آن احساس می شود و باید در پی راهکارهایی بود که معلولیت مانعی برای حضور در مسجد و بهره مندی از معنویت آن نشود.

کد خبر 1237222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha