بهره مندی بیش از ۱۳هزارنفر از خدمات بهزیستی استان سمنان

منطقی گفت: ۱۳هزارو۶۵۷ نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی استان سمنان بوده واز خدمات در حوزه توانبخشی بهره مند می شوند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری شبستان از سمنان؛ محمود منطقی امروز(۱۳آذر) در نشست مشورتی با اصحاب رسانه  شعار امسال روز جهانی و هفته ملی افراد دارای معلولیت را، «راه حل های تحول آفرین برای توسعه فراگیر ؛ نقش نو آوری در ایجاد جهانی قابل دسترس و برابر»اعلام کردو گفت: هم اکنون ۱۳ هزار و ۶۵۷ نفر در قالب یک هزار و ۷۸۴ نفر بینایی، ۲ هزار و ۹۷۸ نفر ذهنی، یک هزار و ۶۱۰  نفر روان، یک هزار و ۶۹۵ نفر شنوایی، ۷۹۵ نفر صوت و گفتار، چهار هزار و ۷۹۵  نفر جسمی حرکتی از خدمات بهزیستی در حوزه توانبخشی بهره مند می شوند.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان کمیسیون های پزشکی را یکی از تخصصی ترین کمیسیون های حوزه توانبخشی عنوان وبیان کرد: اساس کار کمیسیون پزشکی بر مبنای طبقه بندی عملکرد، ناتوانی، سلامت و در9ماهه نخست سالجاری تعداد ۹۱۰  پرونده در کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید که پرونده کمیسیون پزشکی آنها در سامانه ثبت شوددریافت کننده کمک هزینه معیشت توانبخشی هستند اضافه کرد: دراستان سمنان هشت هزارو۸۱۲پرونده مشمول دریافت مستمری است.

 

منطقی در خصوص خدمات ارائه شده در حوزه توانبخشی مبتنی بر جامعه ابراز داشت: خدماتی که در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه به افراد دارای معلولیت ارائه می‌شود در راستای مولفه های سلامت، اجتماعی، آموزش، اشتغال و توانمندسازی است.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان تصریح کرد: حدود سه هزارو۹۸۶ نفر در این استان تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی بی آر) هستند.

 

وی با تأکید براینکه در مجامع بین المللی یکی از مهمترین ابزار توانمندسازی، هنر درمانی است که جایگاه ویژه ای در برنامه ریزی ها داردادامه داد:حدود یک هزار و ۷۰۰  نفر از طرح ارتقا و گسترش امور هنر درمانی ویژه افراد دارای معلولیت بهره مند هستند.

 

وی با بیان اینکه باید فرد معلول را به هر وسیله ای از خانه خارج و به محیط اجتماعی بیاوریم تا استعدادهای خود را در زمینه های هنر و ورزش به نمایش بگذارد افزود: همچنین هفت نفر از متقاضیان واجدشرایط از جامعه هدف بهزیستی نیز در سال جاری پلاک ویژه معلولین دریافت کردند.

 

منطقی سهم استخدام ویژه معلولین را یادآور شد و گفت: بر اساس قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت ۳درصد از سهم استخدام دستگاههای دولتی باید به معلولین اختصاص یابد که در۱۰ سال اخیر حدود ۱۵ نفر مطابق این قانون در استان مشغول به کار شدند.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان تحصیل رایگان جامعه هدف بهزیستی را  یکی از اولویت‌های اصلی سازمان بهزیستی دانست  و خاطر نشان کرد:  قریب به 2هزار نفر از کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت استفاده می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه طرح حمایت همه ‌جانبه  از تحصیل افراد تحت پوشش شامل کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه‌ های تشویقی، تامین تجهیزات آموزشی از قبیل لوازم‌التحریر و سایر موارد خدمات آموزشی است اظهارداشت: این کمک  به تمام دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت تعلق می‌گیرد.

 

منطقی با بیان اینکه درحال حاضربیش از یک هزار نفر در مراکز توانبخشی مراقبتی بهزیستی به صورت روزانه و شبانه خدمات می گیرند افزود: تامین نیازهای مراقبتی و توانبخشی افراد دارای معلولیت، سالمندان و بیماران روانی مزمن در قالب مراکز شبانه‌روزی صورت می‌گیرد.

 

به گفته مدیرکل بهزیستی استان سمنان این مراکز براساس دستورالعمل‌های تخصصی مربوطه با بهره‌گیری از تجهیزات و فضاهای موردنیاز و نیز نیروی انسانی تخصصی، متناسب بانیازهای گروه هدف خدمات توانبخشی، مراقبتی و فرهنگی را ارائه می دهند.

 

وی تعداد توانخواه بهره مند از آموزش در مراکز روزانه آموزشی توانبخشی را ۷۲۵ نفر و تعداد توانخواهان خدمت گیرنده از کارگاههای تولیدی حمایتی را  ۱۲۵نفر اعلام کرد.

 

منطقی دریافت کنندگان حق پرستاری را یک هزار و ۵۷ نفر بیان و خاطر نشان کرد : مطابق با ماده ۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت با هدف حمایت و نگهداری از افراد دارای معلولیت شدید، خیلی شدید نیازمند،  افراد دارای معلولیت چندگانه در خانواده حق پرستاری به سرپرست قیم و یا همسر پرداخت می‌شود.

 

مدیرکل بهزیستی استان سمنان ضمن تاکید بر ضرورت مناسب سازی محیط شهری و امکان عمومی ادامه داد: تنها درخواست معلولین بهره مندی از حق شهروندی همانند سایر شهروندان است لذا مناسب سازی اماکن عمومی باعث می شود فرد معلول بتواند همانند سایر شهروندان کارهایش را خودش انجام دهد و در خصوص  مناسب‌سازی محیط زندگی، محل کار،  جامعه و وسایلی مانند خودرو که شرایط رفت‌وآمد معلولین را ایجاد می‌کند که تعداد ۱۶۲ خدمت گیرنده در سال جاری داشتیم.

 

کد خبر 1237355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha