«زیرکوه» صدرنشین نرخ معلولیت در خراسان جنوبی/ ۵۵۶ واحد مسکونی در دست احداث

شرفی با بیان اینکه بیشترین درصد معلولان با ۴.۹۲ درصد در استان متعلق به زیرکوه است، گفت: کمترین درصد معلولان به نسبت جمعیت هر شهر به شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حسن شرفی امروز (۱۳ آذر) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی معلولان اظهار داشت: طیف وسیعی از خدمات بهزیستی در جامعه بهره می برند و روزانه خدمات بسیاری ارائه می‌دهد.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به هفته جهانی معلولان گفت: از ۱۲ تا ۱۸ آذر ماه به نام هفته جهانی معلولان نامگذاری شده و شعار امسال «راه حل های تحول آفرین برای توسعه فراگیر» در نظر گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه ۲۰ عنوان برنامه طی هفته جهانی معلولان اجرا می شود، گفت: پنج نفر از نخبگان معلولین خراسان جنوبی به بهزیستی کشور اعزام شدند و دغدغه های معلولین استان را به مرکز ارائه خواهند داد.

 

شرفی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با آموزش استثنایی عنوان کرد: این طرح در ۲ شهرستان زیرکوه و سربیشه اجرا می شود و ۱۶ موسسه با ۱۱۶ تسهیل گر در حال ارائه خدمات سی بی آر هستند و می توانند رابطی بین معلولان و مدارس استثنایی باشند.

 

وی در ادامه گفت: ۶۰ دانش آموز معلول از خدمات این طرح بهره مند خواهند شد و  این طرح در این دو شهرستان به صورت پایلوت اجرا می شود.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به هزینه های معلولان بیان داشت: در خصوص پوشش بیمه ای خدمات با بیمه سلامت تفاهم نامه ای منعقد خواهد شد تا از طریق بیمه ۷۰ درصد هزینه معلولان در کاردرمانی، گفتاردرمانی و شنوایی سنجی و ارتوپدی سنجی پرداخت شود.

 

شرفی با بیان اینکه نمایشگاه توانمندی های معلولان در استان طی هفته جاری راه اندازی می شود، گفت: اولین کارگروه حمایت از معلولان برای اولین بار در استان برگزار خواهد شد.

 

وی با اشاره به مناسب سازی اماکن عمومی عنوان کرد: ادارات و دستگاه های استان در بحث مناسب سازی وضعیت ایده آلی دارند و در این زمينه دومین استان در سطح کشور هستیم اما در سطح اماکن عمومی باید اين موضوع بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

 

*۵۵۶ واحد مسکونی معلولان در دست احداث

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان ۲۴ هزار و ۶۴ نفر در سامانه به عنوان معلول ثبت هستند، افزود: از این تعداد ۱۴ هزار و ۱۲۷ نفر مستمری دریافت مي کنند و حدود یک و نیم درصد از جمعیت معلولان کشور در خراسان جنوبی ساکن هستند.

 

شرفی در ادامه بیان داشت: به ازای هر هزار نفر در استان ۳۵ نفر متاسفانه معلول هستند و نیاز است در این زمینه مراکز بهداشتی در کنار بهزیستی قرار گیرند و در بحث ژنتیک همکاری داشته باشند و تاکید ما این است که مولد سالم اتفاق بیافتد.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین درصد معلولان با ۴.۹۲ درصد در استان متعلق به زیرکوه است، ادامه داد: کمترین درصد معلولان به نسبت جمعیت هر شهر به شهرستان خوسف در استان خراسان جنوبی تعلق دارد.

 

شرفی با اشاره به تعداد مراکز نگهداری شبانه روزی معلولان در استان عنوان کرد: ۲۵ مرکز نگهداری معلولان در استان فعالیت دارد و در حال ۸۱۰ معلول در این مراکز نگهداری مستقر هستند و ۱۵ هزار و ۳۹۸ معلول در منازل خود نگهداری می شوند.

 

وی در خصوص بحث مسکن معلولان گفت: در حال حاضر ۵۵۶ واحد مسکونی معلولان در دست احداث قرار دارد و بیش از هزار نفر از معلولان استان برای مسکن ملی ثبت نام کردند که از این تعداد ۹۹۶ نفر تاییدیه اولیه را دریافت کردند.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در پایان بیان کرد: در بحث تسهیلات به تک معلولان ۱۰۰ میلیون تومان، دومعلول روستایی ۱۵۰ میلیون تومان و شهری ۲۰۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض جهت کمک در زمینه مسکن پرداخت می شود.

 

 

 

کد خبر 1237363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha