«شت و شوط»؛ نمایشی که پشت صحنه جنگ را روایت می کند

این بازیگر و کارگردان تئاتر با بیان اینکه نمایش «شت و شوط»؛ پشت صحنه جنگ را روایت می کند،گفت: در این اثر از یک زاویه و دید متفاوت به دفاع مقدس می پردازم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایش «شت و شوط» به کارگردانی مجتبی لاله زاری  از استان یزد در بخش صحنه ای هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاترمقاومت به صحنه می رود؛ درباره تئاتر مقاومت و حضور نمایش «شت و شوط» در این جشنوار  با «مجتبی لاله زاری » کارگردان  و بازیگر تئاتر به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

نمایش  نمایش «شت و شوط»  به موضوع جنگ می پردازد داستان در چه بستری روایت می شود؟

شت و شوط اصطلاحی یزدی است و به کسی که لاف می زند گفته می شود «شت و شوط در می آوری»!  در این نمایش ما به شخصیتی وفا می پردازیم؛ وفا  فردی است مخالف جبهه و جنگ است  وقتی می فهمد خواهرزاده اش به جبهه رفته است به منطقه جنگی می رود در آنجا خواهرزاده اش یک نقشی را در تئاتر بازی می کرد که برای اجرا برای رزمندگان بوده و حالا خواهرزاده اش گم شده و گروه اجرایی به دنبال او هستند که پیدایش کنند تا بتوانند نمایش را به اجرا  درآورند، در آخر کار وقتی می بینند که دایی شبیه خواهرزاده است، نقش او را به وی می دهند و....

 

آیا تجربه حضور در جشنواره مقاومت را دارید؟

خیر. برای اولین بار است که در جشنواره بین‌المللی تئاترمقاومت شرکت کرده ام.

 

چه عاملی باعث شد که در جشنواره مقاومت  با نمایش «شت و شوط»  شرکت کردید؟

همیشه دنبال کارهای نو در حیطه دفاع مقدس بودم. خیلی اتفاقی خاطره یکی از رزمندگان را شنیدم که می گفت ما در منطقه جنگی برای رزمندگان صدام بازی و سیاه بازی اجرا می کردیم. این صحبت در من انگیزه ای ایجاد کرد که با ایده متفاوت به جنگ بپردازم، در واقع نگاه ام نگاه متفاوتی به جنگ بود و کاری که ارایه می دهم یک زاویه  و دید دیگری نسبت به کارهای دفاع مقدس دارد.

 

چه انگیزهای برای پرداختن به موضوع مقاومت و جنگ دارید؟

کلا شهدا برای من ارزش و قرب زیادی دارند. همیشه یکی از دغدغه هایم این بود که کار تاثیرگذاری درباره شهدا انجام دهم.

 

چگونه می شود به رزمندگان در پشت صحنه جنگ و دفاع مقدس پرداخت؟

از این زاویه می شود به جنگ پرداخت، اینکه پشت صحنه جنگ و نبرد آدم هایی هستند که مشکلات بدنی دارند که نمی توانند در خط مقدم باشند اما اینها برای اینکه به رزمندگان روحیه  بدهند می آیند و نمایش اجرا می کنند.

 

چرا پرداختن به واقعیت های جنگ همیشه با مقاومت هایی روبرو می شود و کسی نمی تواند به کمال به ان بپردازد؟

 

یک مشکلی که ما داریم، این است که ایده های نو کم شده است، اینکه ما برویم تحقیق کنیم و مستنداتی را گردآوری کنیم ببینیم واقعا جنگ چه بوده است هزار فیلم  درباره دفاع مقدس هست اما همه با یک زاویه نگاه ساخته شده است؛ ولی پشت صحنه جنگ  انسان هایی  حضور داشتند که از هر کدام می توان هزار ایده بکر و نو داشته باشیم که برای مخاطب جذاب باشد.

 

جایگاه تئاتر مقاومت در تئاتر کشور چگونه جایگاهی است؟

بی شک جایگاه جشنواره مقاومت جزو بالاترین ها  جایگاه ها در تئاتر کشور است.

 

عوامل نمایش «شت و شوط» را معرفی بفرمائید؟

نویسنده نمایش وحید آبرود، کارگردان مجتبی لاله زاری، بازیگران سعید خدیری، اختر اولیایی، زمان ارکمان، امین دلپذیر، سهیل راد، محمد لاله زاری و رژینا طالبی پور هستند.

 

هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاترمقاومت در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی و محیطی، نمایشنامه‌نویسی، رادیوتئاتر، تله‌تئاتر و تئاتر ملل به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری سید وحید فخرموسوی از شهریور تا آذر ۱۴۰۱ و در گستره ایران و کشورهای اسلامی برگزار شده است.

کد خبر 1237535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha