گفتمان عدالت خواهی در حال از بین رفتن است

مدیر اندیشکده جهادی با بیان اینکه در مطالبه گری باید تعارف را کنار گذاشت، گفت: گفتمان عدالت خواهی، اصلاح و تدبیر در حال از بین رفتن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، « ناصر ترابی» در نشست معاونت اجتماعی و مطالبه گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر با مولفان مطالبه گر گفت: سوال من این است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر چقدر در بحث آموزش مطالبه گری کار و هزینه کرده و چند جلد کتاب و جزوه نوشته و چقدر از فضاهای مطالبه گری توانسته حمایت کند؟

مولف کتاب «مطالبه گری جهادی، جهاد مطالبه گری» با اشاره به فقر مطالعاتی مطالبه گری در کشور گفت: مذهب شیعه در طول تاریخ اسلام ذاتا مطالبه گر است ولی متاسفانه با وجود این سابقه تاریخی، یک کتاب و مقاله ای در خصوص مطالبه گری وجود ندارد.

این متخصص سیاستگذاری عمومی با توضیح رابطه مطالبه گری با مفاهیم ارزشی دیگر خاطر نشان کرد: مفهوم مطالبه گری را باید با دقت بررسی کرد که خاستگاه و مبانی و روش مطالبه گری چیست؟ رابطه مطالبه گری با امر به معروف و نهی از منکر، شورا، نقد و مواردی از این دست چیست؟ اگر این رابطه ها و مفاهیم را نتوانیم تبیین کنیم نتیجه این می شود که مطالبه گری از مسیر اصلی و اصیل خود منحرف شده و دوقطبی شدن حاصل این عدم تبیین خواهد بود.

وی با انتقاد از عدم اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص کرسی های آزاد اندیشی ابراز داشت: وقتی اقدامی در این خصوص انجام نمی شود نباید انتظار داشته باشیم که اعتراض در مسیر خود حرکت کند.
دکتر ترابی، با اشاره به عدم اقدام اساسی در زمینه مطالبه گری به عنوان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری تاکید کرد: نباید اجازه داد مطالبه گری به کارهای سطحی که در بعضی ادارات صورت می گیرد و هدف آن فقط ارائه یک گزارش کاری است، تبدیل شود.

مدیر اندیشکده جهادی با انتقاد از مصلحت اندیشی های کاذب که بعضی از افراد مطرح می کنند، گفت: حضرت آیت الله جوادی آملی می فرمایند: «ظاهر مردم باطن مسئولان است» لذا یکی از بهترین کارهایی که می توان در خصوص مطالبه گری انجام داد بررسی عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر است که در این چند دهه چه اقداماتی انجام داده و نتیجه این اقدامات به چه نحوی بوده است.

وی با بیان اینکه اگر در زمینه مطالبه گری بخواهیم تعارف کنیم موفقیتی حاصل نخواهد شد و دشمن برای مردم مطالبه گری کاذب ایجاد خواهد کرد، گفت: گفتمان های اصیل انقلاب اسلامی توسط دشمنان و گفتمان های سطحی در حال بلعیده شدن است و گفتمان عدالت خواهی، اصلاح و تدبیر در حال از بین رفتن است.

دکتر ترابی تأکید کرد: نباید از مطالبه گری برداشت های سیاسی و جناحی داشته باشیم و نتیجه همین برخورد جناحی با مطالبه گری است که هر طیفی با عنوان مطالبه گری در صدد رسیدن به اهداف خود است.
وی افزود: در زمینه مطالبه گری نخواستیم هزینه بدهیم و نتیجه آن می شود که جوان دانشگاهی با یک اشاره رسانه دشمن در خیابان حاضر می شود.

مدیر اندیشکده جهادی در پایان تاکید کرد: هرقدر هزینه و سرمایه گذاری در بحث مطالبه گری شود، چند ده برابر آن در کف خیابان هزینه نخواهد شد.

کد خبر 1237862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha