تلنگری به دستگاه های اداری پُر مصرف گاز در خراسان شمالی

در فصول سرد سال که مصرف گاز خانگی بالا می رود به منظور تامین گاز مورد نیاز شهروندان، مصرف گاز کارخانه ها و واحدهای تولیدی قطع می شود و در این میان اداره هایی هستند که الگوی مصرف را رعایت نکرده و باعث ایجاد مشکلاتی می شوند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ 

در ایام فصول سرد سال که مصرف گاز خانگی بالا می رود به منظور تامین گاز مورد نیاز شهروندان در برخی از سال ها مصرف گاز کارخانه ها و واحدهای تولیدی قطع می شود. این قطعی در حالی است که سالانه خسارت زیادی به این واحدها وارد می شود و همچنین در مقطعی از سال به بیکاری نیروها نیز می انجامد.

 

برخی از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی نیز از سوخت دوم استفاده می کنند که این امر علاوه بر هزینه‌بر بودن، در نهایت به محیط زیست ضرر وارد می کند. در این میان اداره ها، سازمان ها، نهادها و بانک هایی هستند که متاسفانه الگوی مصرف را رعایت نکرده و با مصرف زیاد سوخت، باعث ایجاد مشکلاتی خواهند شد.

 

یکی از شهروندان گفت: در مراجعه به یکی از بانک های شهر متوجه شدم که فضای ساختمان خیلی گرم بود و کارمند آنجا پنجره ها را برای خنک شدن هوا باز می کرد این در حالی است که در تابستان نیز برای خنک شدن، تعداد زیادی سامانه سرمایشی را حتی همزمان روشن می کنند.

 

علی تیموریان افزود: متاسفانه بیشتر سازمان ها و اداره ها در مصرف گاز رعایتی ندارد که این مهم باید به یک فرهنگ تبدیل شود.

 

برخی از اداره ها و سازمان‌ها حتی در ایام سرد سال در سرویس های بهداشتی نیز بخاری گازی روشن می کنند و در شب نیز خاموش نخواهند کرد این در حالی است که باید از این نعمت درست استفاده کنیم و در فصل زمستان باعث تعطیلی و نیمه فعال شدن کارخانه ها و واحدهای تولیدی نباشیم.

 

با وجود اینکه در سال‌های اخیر در این خصوص اطلاعیه های لازم داده شده و حتی طرح پایشی نیز وجود دارد اما باز هم این ارگان های دولتی و حتی برخی از سازمان های بخشی خصوصی این امر را رعایت نخواهند کرد.

 

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: در سال گذشته جریان گاز ۶ اداره در سطح این استان به علت مصرف بیش از حد قطع شد و امسال تاکنون موردی نبوده است.

 

سید محمود هاشمی افزود: از اداره ها و سازمان ها و نهادها می خواهیم که الگوی مصرف گاز را رعایت کنند و صرفه جویی داشته باشند چرا که در بازدیدها و سنجش، جریان گاز را قطع خواهیم کرد.

 

وی گفت: با برودت هوا و ورود جبهه هوای سرد و افزایش مصرف گاز و بر اساس بخشنامه صرفه جویی مصرف بهینه و ایمن از سوی معان اول رئیس جمهوری و ابلاغ به کلیه ادارات و نهادهای دولتی در جهت رعایت حداکثرصرفه جویی، شرکت گاز خراسان شمالی اقدام به تشکیل گشت های پایش مصرف گاز در ادارات و ارگان‌های دولتی کرده است.

 

هاشمی گفت: دمای رفاه ادارات از نزدیک پایش می شود؛ در این خصوص علاوه بر سازمان ها، به مراکز آموزشی هم ورود کرده ایم و در صورت مشاهده عدم رعایت الگوی مصرف، تذکرات لازم داده خواهد شد.

 

وی با تاکید بر ضرورت صرفه جویی مشترکان خانگی و اداری در مصرف گاز، اظهارداشت: این شرکت در انجام رسالت سازمانی و مسئولیت اجتماعی خود، با مشارکت نیروهای بسیجی حوزه گاز، دمای رفاه ادارات استان را رصد کرده و از نزدیک مورد پایش قرار می دهد.

 

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی با بیان اینکه این گشت به صورت مستمر در ساعات کاری ایام هفته و نیز در تعطیلات پایان هفته مصرف گاز و رعایت دمای رفاه در ادارات و ساختمان‌های دولتی را پایش می‌کند، یادآور شد: در صورت عدم رعایت صرفه جویی در مصرف یا عدم رعایت دمای رفاه، در مرحله اول اخطار کتبی به این ادارات ابلاغ می‌شود.

 

وی با بیان این مطلب که فرآیند بازرسی و پایش دمای محیط ادارات، بانک ها و موسسات آموزشی و دانشگاهی خراسان شمالی از نیمه آبان ماه امسال آغاز شده است، افزود: ادارات پرمصرف در مرحله اول اخطار کتبی دریافت و در صورت مشاهده مجدد عدم رعایت صرفه جویی یا عدم رعایت دمای رفاه، لیست اداراتی که در مصرف گاز صرفه‌جویی نکنند به استانداری اعلام و در مراحل بعدی برابر قوانین و مقررات مربوطه رفتار خواهد شد.

 

به گفته هاشمی، رعایت دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد در فضاهای داخلی و بسته و دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد در راهروها، روشن کردن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز وقت اداری و خاموش کردن آنها یک ساعت قبل از پایان وقت اداری به صورت محدود در اتاق های فعال، خاموش کردن وسایل گرمایشی در روزهای تعطیل، سرویس و تعمیر دوره‌ای تجهیزات گازسوز از طریق متخصصان مجاز و نصب سامانه پایش هوشمند موتورخانه به منظور افزایش ضریب ایمنی و بازدهی وسایل گازسوز و انجام معاینه فنی موتورخانه‌ها از جمله درخواست های شرکت گاز برای مدیریت مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی در بخش اداری است.

 

وی از مدیران ادارات خواست وسایل گرمایشی سازمان‌ها یک ساعت قبل از اتمام ساعت کاری و نیز در تعطیلات آخر هفته خاموش باشد.

 

هم اکنون ۷۵۲ روستا و ۲۵ شهر استان خراسان شمالی از نعمت گاز برخوردار هستند.

 

 

 

کد خبر 1237871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha