آیت الله آخوند گنجی معنوی در همدان/ عارفی که از طرف رهبر کبیر انقلاب لقب« سلمان» گرفت

عالمان و بزرگان دین، در مقابل زندگی متزلزل و فانی در این دنیای دون، راه‌حل زهد و ساده زیستی را انتخاب می‌کنند، زیرا که آرامش و آسایش در دیار فانی و سهولت در حساب پس دادن در دیار باقی را در قناعت و ساده زیستی یافته‌اند.

 

خبرگزاری شبستان از استان همدان -  اشرفی طاهرپور-  اینجا دیار همدان است، خطه‌ای که روزگاری همدانا خوانده می‌شد، سرزمین پرورش مشاهیر بزرگی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، دینی در سطح ملی و جهانی.

این خاک عالم‌پرور در طول تاریخ خود مردان و زنانی را پرورش داده که هنوز هم که هنوز است نامشان شهره بوده و هست، تا آن جا که گزافه نیست اگر بگوییم همدان را به واسطه این بزرگان می‌شناسند.

همدان مهد عارفانی بوده که راه رسیدن به خدا را در عرفان دیده بودند از جمله این بزرگان می‌توان به آخوندملاعلی معصومی همدانی، ملاحسینقلی شوندی همدانی، شیخ محمد بهاری و آیت‌الله تألهی همدانی اشاره کرد.

 

آیت الله آخوند ملاعلی معصومی همدانی

 

علی بن ابراهیم معصومی معروف به آخوند ملاعلی همدانی در ۱۲ ربیع‌الاول سال ۱۳۱۲ق (۱۲۷۴ش) در روستای «وَفْس»، از توابع شهرستان رَزَن همدان به دنیا آمد. پدر او ابراهیم،‌ که کشاورزی ساده و با ایمان بود، ملاعلی را برای تحصیل علوم شرعی و تربیت اسلامی نزد آخوند ملا محمدتقی ثابتی برد.

 

ملاعلی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، برای ادامه تحصیل راهی شهر همدان شد و به یادگیری دروسی همچون صرف، نحو، معانی بیان و فقه و اصول پرداخت و سپس برای تکمیل دروس به حوزه علمیه تهران رفت در مدت پنج سال حضورش در تهران، دروس منطق،‌ فلسفه، ریاضیات و هیئت را نزد اساتیدی چون ملامحمد هیدجی معروف به حکیم هیدجی، فیلسوف و عارف زنجانی و میرزا مهدی آشتیانی از فیلسوفان و عارفان تهرانی گذراند.

 

در سال ۱۳۵۰ق با درخواست مردم همدان و پیشنهاد استادش شیخ عبدالکریم حائری، برای سرپرستی حوزه علمیه همدان به همدان بازگشت ، ملاعلی صاحب سه پسر با نام‌های حسن، محمد و حسین و چند دختر بود. حسن معصومی در پیکار با رژیم شاه در سال ۱۳۵۳ش به شهادت رسید.

 

 

 ویژگی‌های اخلاقی

برخی از ویژگی‌ های اخلاقی ملاعلی همدانی این طور ذکر شده است: گشاده‌رویی، توجه به جایگاه روحانیت و روحانیون،‌ زهد و ساده‌زیستی، اهل دعا و ذکر و معنویت.

 ملاعلی بسیار متواضع بود. با وجود اینکه او از شاگردان برجسته شیخ عبدالکریم بود، حاضر به چاپ رساله توضیح المسائل نشد و می‌گفت:‌ «به هر یک از این رساله‌های عملیه موجود که منتشر شده‌اند، عمل کنید،

 

شاگردان

ملاعلی معصومی از سال ۱۳۴۰ق تا زمان رحلت(۱۳۹۸ق) مشغول تدریس بود و شاگردان فراوانی را تربیت کرد که برخی از آنها از این قرارند: آیت الله سید رضا بهاءالدینی، آیت الله سید محمود طالقانی، شهید محمد مفتح، حسین نوری همدانی، سید مصطفی هاشمی، سید احمد خسروشاهی تبریزی، محمدحسین بهاری،‌ سید ابوالحسن موسوی همدانی، احمد صابری همدانی، سیدصادق شریعتمداری تبریزی، محمد علی دامغانی، سید رضا فاضلیان، شیخ علی انصاری.

 

خدمات فرهنگی و اجتماعی

آخوند ملاعی همدانی افزون بر فعالیت علمی، خدمات فرهنگی و اجتماعی متعددی نیز انجام دادند که برخی از آنها عبارتند از: بازسازی مدرسه آخوند همدان: مدرسه ملا محمدحسین اردستانی بازسازی و سپس به مدرسه آخوند معروف شد. گفته شده این مدرسه مهم‌ترین حوزه علمیه غرب کشور به شمار می‌آید. تأسیس کتابخانه عمومی غرب در سال ۱۳۳۲ش.

 

 

آیت الله آخوند ملاعلی معصومی از نگاه  بزرگان دینی

آیت الله عبدالکریم حائری یزدی در پاسخ تقاضای مردم همدان مبنی بر بازگشت ملاعلی گفت: «من مجتهد عادلی برای سرپرستی شما مردم همدان فرستادم».

امام خمینی به او لقب سلمان داده بود؛ در اوائل انقلاب و در جریان اقدامات تند و آتشین امام خمینی علیه رژیم پهلوی، آخوند در پیامی به امام گفته بود:‌ «ای ابوذر کمی آرام و قدری یواش‌تر». امام نیز در پاسخ این پیام را فرستاده بود:‌ «سلمان کمی حرکت، کمی پیش به جلو».

گفته شده آیت‌الله مرعشی نجفی در سنگ مزار آخوند چنین نوشته است: «او آفتاب علم و حکمت و تقوا، میدان‌دار علم رجال و درایه،‌ قهرمان حدیث، جلوه فضیلت،‌ معدن فقه و اصول، دانشمندی صالح و... بود».

 

آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به کنگره بزرگداشت بیستمین سالگرد آخوند ملاعلی همدانی، آخوند ملاعلی را جزو علمای طراز اول کشور، قوی و متبحر در فقه، اصول و رجال، مأنوس با تفسیر و روایات، اهل سلوک و معنویت و جزو شاگردان بسیار خوب شیخ عبدالکریم حائری خواند.

 

محمد فاضل لنکرانی به جهت مطالعات فراوان آخوند ملاعلی همدانی در علوم مختلف به ویژه در فقه و اصول، او را عالمی مبرز، مجتهدی ارزشمند و دایره المعارف سیار معرفی کرده‌ اند.

 

سید موسی شبیری زنجانی او را عالمی جامع، متواضع، کم‌نظیر و مسلط بر نفس خویش معرفی کرده است.

 

حسین نوری همدانی او را عالمی جامع و از افتخارات خطه همدان خوانده و چهار ویژگی ایشان را ساده‌زیستی، انس با قرآن و احادیث، رسیدگی به امور طلاب و مردم و شفقت و مهربانی نسبت به طلاب دانسته است.

 

 

مقامات معنوی

او زاهد واقعی به تمام معنی کلمه بود و این زهد و بی‌اعتنائی به مال و جاه را از مکتب انسان‌ساز استادش مرحوم آیت الله حائری فراگرفته بود او هرگز خود را اسیر دنیا ننمود و همواره سعی داشت زندگی بسیار متعارف و معمولی را داشته باشد و از حداقل معیشت برخوردار باشد و از تجمل و اعتبارات ظاهری گریزان بود در این باره بی‌مناسبت نخواهد بود که داستان واقعی زیر را از زندگی آن عالم ربانی آورده باشیم.

مرحوم آیت الله آخوند معصومی، مرد خدا، اهل دعا، حلیف خلوت و جلیس تهجد و انیس جلوت بود او این سیر و سلوک باطنی و عرفانی را از استاد بزرگوارش مرحوم عارف ربانی و سالک صمدانی، آقای حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی فراگرفته بود. استادی که همیشه به او ارادت می‌‌ورزید و ذکر جمیلش، همیشه بر سر زبانش بود.

او در صدر منبر و خطابه، همانند منابر مرحوم حاج شیخ جعفر شوشتری از جذبه خاصی برخوردار بود و مستمع را تحت تاثیر بیانات سبحانی خود قرار می‌‌داد.

وفات

سرانجام این عالم بزرگ و مرجع عالیقدر منطقه غرب کشور، پس از یک بیماری شدید که جهت مداوا به انگلستان برده شد، در 31 تیرماه 1357، مطابق شعبان 1398 دیده از جهان فروبست. پیکر پاکش جهت دفن به همدان انتقال داده شد و در مسیر راه به همدان، با استقبال و احترام فوق‌العاده مردم روبرو شد و در همدان تشییع فوق‌العاده و باشکوهی از جنازه ایشان به عمل آمد و دوستداران انقلاب اسلامی، به برکت این پیکر شریف، تظاهرات وسیعی را بر ضد رژیم طاغوت راه انداختند.

پیکر پاکش در قبرستان عمومی‌‌ شهر مدفون گردید. بر سنگ مزار او، آیت الله العظمی‌‌ مرعشی نجفی این گونه نبشتند: هذا مغرب شمس العلم والحکمة والتقوی، رجل الرجال والدرایة، بطل الحدیث والروایة، طود الفضل و جوهر الفقه، فقه الاصول و اصل الفروع، الحبر الجلیل والبحاثة النقاد النبیل، بانی المدرسه الدینیة ببلدة همدان و القائم باحیاء حوزتها العلمیة و تاسیس مکتبتها المنیفة والمربی فی حجر تربیته جماعة من الاعاظم والاعلام...

بالاخره «ذوقی» شاعر معاصر و خوش ذوق همدان، در رثاء و تاریخ وفات او، سرودند:

در دامن الوند که شهر همدان است × ز آیات خدا «آیتی» امر عیان است

«آخوند» لقب، نام «علی»، مظهر تقوی × در علم و یقین، چشم و چراغ همگان است.

 

 

کد خبر 1237922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha