خراسان جنوبی رتبه سوم نرخ رشد جمعیت کشور را دارد

مهرآور با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در خراسان جنوبی۱.۲ و در کشور ۰.۷ است، گفت: این استان رتبه سوم نرخ رشد جمعیت کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حمیدرضا مهرآور امروز سه شنبه (۱۵ آذر) در نشست خبری «پرسمان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» در استان اظهار کرد: براساس برآورد جمعیتی که در پایان سال ۱۴۰۰ انجام شد، جمعیت خراسان جنوبی ۸۱۸ هزار نفر در این سال است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت در استان ۱.۲ و در کشور ۰.۷ است، گفت: خراسان جنوبی رتبه سوم نرخ رشد جمعیت کشور را دارد.

 

مهرآور با اشاره به اینکه نسبت جنسیتی جمعیت در استان ۱۰۴ و در کشور ۱۰۲ است، تصریح کرد: یعنی به ازای هر صد نفر دختر در خراسان جنوبی ۱۰۴ نفر پسر وجود دارد.

 

وی ادامه داد: نرخ موالید در کشور ۱۳.۶ و در خراسان جنوبی ۱۸.۲ است که رتبه دوم نرخ موالید را بعد از استان سیستان و بلوچستان را داریم.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی گفت: نرخ فوت در کشور ۶.۶ و در خراسان جنوبی ۶.۱  است که این استان رتبه ۲۲ در سطح کشور را دارد.

 

به گفته مهرآور، نرخ خام ازدواج در کشور ۶.۹ و نرخ خام طلاق ۲.۵ و در خراسان جنوبی به ترتیب ۸.۳ و ۱.۸ است که رتبه هفتم کشوری به لحاظ ثبت ازدواج و رتبه ۲۷ کشوری به لحاظ ثبت طلاق را در کشور داریم.

 

وی با بیان اینکه نرخ باروری در خراسان جنوبی ۲.۳ و در کشور ۱.۶ فرزند به ازای هر زن است، عنوان کرد: هم اکنون ساختار جمعیتی خراسان جنوبی همانند کشور در حال میانسالی است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی با اشاره به جمعیت استان در پایان سال جاری ۸۲۷ هزار نفر خواهد بود، تصریح کرد: از این آمار حدود ۴۲۲ هزار نفر مرد و ۴۰۵ هزار نفر زن است و همچنین ۵۱۷ هزار نفر از جمعیت استان شهری و ۳۱۰ هزار نفر را روستائیان تشکیل می دهد.

 

مهرآور بیان کرد: در هشت ماه نخست سال جاری ۹ هزار و ۷۹۹ واقعه ولادت ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بیشترین فراوانی ولادت متعلق به مادارن ۲۸ ساله و پدران ۳۳ ساله است.

 

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از فرزندان اول را مادران ۱۸ تا ۳۵ ساله داشتند، گفت: سهم پدران و مادران جوان از کل ولادت های ثبتی، بدون توجه به مرتبه فرزند به ترتیب ۶۷ درصد و ۸۱ درصد بوده است.

 

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی عنوان کرد: بیشترین سهم فرزندان سوم و چهارم مربوط به مادران ۳۰ تا ۳۴ ساله و بیشترین سهم فرزندان پنج و بیشتر مربوط به مادران ۳۵ تا ۳۹ ساله است.

 

مهرآور در پایان تصریح کرد: برای تاثیر تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر روند ولادت در استان با توجه به زمان تصویب و اجرای آن، باید تعداد ولادت در نمیه دوم سال جاری به بعد مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

کد خبر 1237944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha