سلامت معنوی در روند بهبودی بیمار تاثیرگذار است

بختیاری با بیان اینکه نوع نگرش و برخورد درمانگر با بیمار و باور و پایه اعتقادی بیمار، بر روند درمان تاثیرگذار است، گفت: همه این عوامل در بهبودی بیماری موثر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، حسن بختیاری امروز در همایش یکروزه سلامت معنوی گفت: زمانی بیماریها به علل مختلفی ربط داده می شد در طی تحقیقات با رشد روانشناسی دانشمندان پی بردند علاوه بر توان جسمی و دفاعی، عوامل روحی و روانی فرد نیز در بهبود و عدم بهبودی بیماری تاثیر دارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: همراه با عوامل روحی و روانی، عوامل معنوی نیز شناخته شدند و توآم با آن سلامت معنوی نیز مورد توجه قرار گرفت و این اندیشه شکل گرفت که سلامت معنوی علاوه بر فرد بر جامعه نیز تاثیرگذار است.

 

بختیاری با بیان اینکه سلامت معنوی مختص کشور ما و دین اسلام نیست، عنوان کرد: سلامت معنوی به عنوان واحد علمی در دنیا بحث می شود و دپارتمان سلامت معنوی در دنیا نیز تشکیل شده است و یک امر شناخته شده در دنیاست.

 

وی نقش سلامت معنوی را در ارتباط با دو عامل درمانگر و فردبیمار موثر برشمرد و افزود: فرد درمانگر که شامل گروه پزشک و پرستار و ... که نوع نگرش و برخورد درمانگر با بیمار و همینطور خود بیمار، نسبت به باور و پایه اعتقادی که دارد بر روند درمان تاثیرگذار است و همه این عوامل  در بهبودی بیماری موثر است .

 

رئیس دانشگاه با تاکید بر اینکه سلامت معنوی از مرحله اعتقاد گذشته و به عنوان پدیده علمی مطرح است  گفت: مهم است که کادر درمان بدانند چه عواملی برای سلامت بیمار تاثیردارد، جایگاه اینگونه مسایل مغفول مانده و باید دیده و اهمیت آن دانسته شود و توجه به سلامت معنوی در هدایت بیماران و در روند بهبودی و در مان بیماری هم برای خود بیمار و هم برای کادر درمان موثر است.

 

مسئول نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز در سخنانی گفت: ارتباط معنوی برای داشتن آرامش درونی فرد در طول تاریخ مورد توجه بود، حس درونی نیاز انسان به چیزی که با چشم سر دیده نمی شود و پی بردن به خویشتن خویش به صورت ذاتی در وجود انسان است .

 

حجت الاسلام شیرمحمدی افزود: خدا در قرآن می فرماید" یومنون بالغیب"؛ آنهاییکه اهل پرهیز بوده و اهل تقوی هستند، اهل نادیدنیها و اهل دل هستند یعنی نادیدنیها را می ببیند و باور دارند و نمازبپا می دارند. تاثیرات ماورائی نماز بیشتر است و در قران آمده از نماز و صبر (روزه ) کمک بگیرید.

 

گفتنی است؛ همایش یک روزه نماز سلامت معنوی (آموزش احکام نماز ویژه بیماران) با حضور کادر درمان مراکز بهداشتی، درمانی دانشگاه با سخنرانی دکتر اصغر قربانی متخصص اطفال و نوزادان بیمارستان بهارلو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و استاد نمونه ستاداقامه نماز کشور صبح  امروز برگزار شد.

 

در این همایش دکتر قربانی در خصوص احکام نماز خاص بیماران از جمله وضو، تیمم و وضوی جبیره ای، تیمم نیابتی و ... در شرایط مختلف اختیاری و اضطراری و نیز طریقه اقامه نماز با توجه به وضعیت های مختلف بیمار(ایستاده، نشسته و خوابیده) به صورت تئوری و عملی و با کمک بیمار نما به تفصیل به شرکت کنندگان تبیین و تشریح نمود.

کد خبر 1237961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha