استقلال خواهی و استکبار ستیزی؛ هویت اصلی جنبش دانشجویی

کیخاه با بیان اینکه استقلال خواهی و استکبار ستیزی هویت اصلی جنبش دانشجویی است، گفت: این جنبش با فاصله گرفتن از هویت اصلی خود دچار انحراف می شود.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: روز دانشجو به یاد ۳ دانشجویی است که در اعتراض به دیدار رسمی نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا با شاه پهلوی آنهم چندی پس از کودتای ننگین آمریکایی ۲۸ مرداد، توسط رژیم ستمشاهی به شهادت رسیدند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت در روز ۲۴ آذرماه سال ۸۷ تاریخچه‌ای از این واقعه بیان کردند و فرمودند: «جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال ۳۲ که در آن سه نفر دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از ۲۸ مرداد اتفاق افتاده؛ یعنی بعد از کودتای ۲۸ مرداد و آن اختناق عجیب - سرکوب عجیب همه ی نیروها و سکوت همه - ناگهان به وسیله ی دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می آید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رئیس جمهور آمریکا بود، آمد ایران. به عنوان اعتراض به آمریکا، به عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات میکنند، که البته با سرکوب مواجه میشوند و سه نفرشان هم کشته میشوند. حالا ۱۶ آذر در همه سالها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر مال دانشجوی ضد نیکسون است، دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است". در همین رابطه گفتگویی با علیرضا کیخاه، جانشین سازمان بسیج دانشجویی به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد تاریخچه جنبش دانشجویی توضیح بفرمایید؟

بعد از مشروطه جنبش دانشجویی نقطه عطفی دارد و این نقطه عطف عاملی برای شکل گیری رخداد ۱۶ آذر سال ۳۲ شد. معتقدم جریان دانشجویی؛جریان فرهیخته پیش قراول رو به جلو جامعه است، از این موضوع نباید از بازخوانی این جنبش غفلت کرد.

 

در مورد جایگاه استقلال در جنبش دانشجویی توضیح بفرمایید؟

یکی از موضوعاتی که در این ماجرا پررنگ و موجب بروز و ظهور جنبش دانشجویی می شود، موضوع استقلال کشور است. برای اولین بار هویت استقلال طلبی در جریان دانشجویی ظهور و بروز پیدا می کند. جنبش دانشجویی در دولت مصدق موضوع استقلاب طلبی ایران را در خطر می بیند و بعد از سفر نیکسون به ایران مخالفت خود را علنی و رسمی می کند که نتیجه این ایستادگی شهادت سه دانشجو در ۱۶ آذر ۳۲ بود.

 

هویت واقعی جنبش دانشجویی را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

استقلال خواهی و مبارزه با استکبار دو رکن اساسی در جنبش دانشجویی است؛ فردی که استقلال خواه است، حتما استکبارستیز است و با استعمار مخالفت می کند و نمی شود فردی استقلال خواه باشد و در عین حال خواهان سلطه گری کشورهای استکباری باشد و این ماهیت اصلی جنبش اصلی است که در 16 آذر ظهور می کند.

 

هویت دانشجویی چگونه به انحراف کشیده می شود؟

 هرگاه جنبش دانشجویی از این هویت اصلی خود یعنی استقلال خواهی و مبارزه با استکبار فاصله بگیرد به انحراف و خطا کشیده می شود که شاهد این امر در دهه 70 و 80 بودیم.

 

مطالبات رهبر معظم انقلای از دانشجویان و فضای دانشجویی تا چه اندازه محقق شده است؟

رهبر انقلاب در بیاناتی در مورد 16 آذر تصریح کردند "صدایی که از جنبش دانشجویی، روز 16 آذر و روز دانشجو باید شنیده شود، صدای مرگ بر آمریکا و مقابله با استکبار باشد". اگر جنبش دانشجویی بخواهد چیز دیگری را جایگزین این موضوع کند، به تاریخ و هویت خود لطمه زده است.

 

 

کد خبر 1238028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha