دانشگاه؛ خاستگاه استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور است

امام جمعه کرمان سه مسئله مهم هر کشور را استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی و استقلال فرهنگی عنوان و بیان کرد: بخش قابل توجهی از این سه مهم در دانشگاه رقم می خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی، چهارشنبه(۱۶ آذر)در دیدار جمعی از دانشجویان ضمن تبریک این مناسبت، خاستگاه سه مسئله مهم جامعه را دانشگاه دانست و افزود: رسالت دانشگاه در خصوص این سه، فوق العاده بزرگ است.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان سه مسئله مهم هر کشور را استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی و استقلال فرهنگی عنوان و بیان کرد: استقلال سیاسی کشور اولین مسئله است؛ یعنی یک کشور در صحنه بین المللی حرف خود را بزند و ارباب نداشته باشد‌ زیرا عزت و شأن و هویت یک کشور در گرو استقلال سیاسی است.

 

وی افزود: مسئله مهمتر استقلال اقتصادی یک کشور است که باید در عرصه تولید به جایی برسد که روی پای خود بایستد و در تحریم ها فلج نشود.

 

امام جمعه کرمان مهمترین مسئله را استقلال فرهنگی دانست و اظهار کرد: اگر کشوری می خواهد آنگونه که خود می خواهد بیاندیشد و در برابر مواضع غیرمنطقی دیگران تأثیر نگذارد باید استقلال فرهنگی داشته باشد.

 

وی با بیان این مطلب کشوری که بخواهد هویت مستقل و سهم در دنیا داشته باشد به این سه مرتبط است که بخش قابل توجهی از آن در دانشگاه رقم می خورد‌، اظهار کرد: مدیران و وزرا و متخصصان و کارشناسان در دانشگاه تربیت می شوند و اگر می خواهیم استقلال سیاسی کشور حفظ شود باید سراغ دانشگاه برویم.

 

نماینده ولی فقیه در استان کرمان خاطرنشان کرد: حرکت تحول آفرین یک کشور در دانشگاه رقم می خورد و هر بحث اقتصادی مطرح می شود جای آن در دانشگاه است‌.

 

وی با اشاره به وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای ترکیب اکسیژن و هیدروژن است که نتیجه آن آب است و آب، منبع حیات بشر است لذا هر یک از حوزه و دانشگاه به تنهایی در استقلال فرهنگی راه به جایی نمی برد.

 

امام جمعه کرمان یادآور شد: ۱۶ آذر را دانشجویانی رقم زدند که بعد از جریان فشار و کودتای ۲۸ مرداد، صدای آزادی خواهی آنان بلند شد و می خواست این کشور استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی داشته باشد و درگیری مصدق و کاشانی سر خوش‌بینی و بدبینی به استکبار بود‌

 

وی ادامه داد: چه بخواهیم یا نخواهیم در دنیای امروز یک طرف جریان زورگو و ظلم به بشریت وجود دارد که فهرستی طولانی دارد و جریان دیگری مقابل آن صف آرایی دارد.

 

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با اشاره به اینکه استکبار در حوزه سیاسی و اقتصادی و نظامی؛ روسیه، چین و کره شمالی را دشمن خود می بیند که می گوید باید هر کاری انجام بدهیم و وقت کم است؛ افزود: دشمن چهارم خود را در مسائل اعتقادی،ایران می بینند و حرف اول آنها این است که ایران، رقیب هم هست.

 

وی با بیان اینکه دانشگاه هم در حوزه سیاست و هم اقتصاد و فرهنگ جامعه رسالت دارد و این مدل حکومتی در کشور مدلی است که راه را برای هر فرهیخته و شایسته ای باز می گذارد تا خود را به هر سمتی برساند؛ درباره اغتشاشات اخیر و فراخوان های ضد انقلاب برای تعطیلی دانشگاه ها بیان کرد: در جهان رقابتی کاری نکنیم که آموزش مان به دست خودمان تعطیل و فلج شود و حرف های خود را در مجامع علمی نزنیم.

کد خبر 1238231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha