نیازها و اقدامات در مرکز نگهداری معلولین کرمان/ به ازای هر هفت نفر معلول، یک پرستار وجود دارد

این مرکز خدمات آموزشی، توانپزشکی، اجتماعی و مراقبت شبانه روزی افراد دارای اختلال هوشی و رشدی (معلولان ذهنی )را جزو برنامه های خود دارد و به ازای مراقبت از هر هفت نفر، یک پرستار انجام وظیفه می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ امروز، چهارشنبه(۱۶ آذر) تور خبری یک روزه، توسط اداره کل بهزیستی استان در راستای معرفی مشکلات جامعه هدف معلولین همراه با بازدید از مرکز توانبخشی معلولین ذهنی و جسمی فیاض بخش برگزار شد.

 

 

مر کز توانبخشی معلولین ذهنی و جسمی فیاض بخش کرمان، یک مرکز غیر دولتی و با محدود فعالیت و دریافت یارانه از سازمان بهزیستی خدمات توانبخشی و مراقبتی به واجدین شرایط ارائه می دهد.

 

 

این مرکز خدمات آموزشی، توانپزشکی، اجتماعی و مراقبت شبانه روزی افراد دارای اختلال هوشی و رشدی (معلولان ذهنی )را جزو برنامه های خود دارد و به ازای مراقبت از هر هفت نفر، یک پرستار انجام وظیفه می کند.


 

دکتر علیرضا وحید زاده، مدیرکل بهزیستی استان کرمان در حاشیه این بازدید با اشاره به ۱۲ آذر روز جهانی معلولین گفت: این مراکز، مراکز خدمات آموزشی، توانپزشکی، اجتماعی و مراقبت شبانه روزی افراد دارای اختلال هوشی و رشدی (معلولان ذهنی ) هستند.

 

 

 

وی به نگهداری بچه های معلولیت ذهنی متوسط، شدید و خیلی شدید در این مراکز اشاره کرد و افزود:خانواده دنیای مدرن تاب تحمل بسیار از موضوعات و مشکلاتی که ذهن را درگیر می کند؛ ندارد.

 

 

وحید زاده ادامه داد: در همین راستا ۵ مرکز توانبخشی در استان وجود دارد که هر مرکز بین ۸۰ تا۱۰۰ معلول را نگهداری کرده و به آنان سرویس دهی می کند‌.

 

 

وی با بیان اینکه در مجموع ۷۵۰ نفر کل معلولین ذهنی در قالب ۱۹ مرکز در حال دریافت خدمات هستند، تصریح کرد: این مراکز سازگاری فراهم می کنند تا خدمات تخصصی از جمله خدمات پزشکی با بالاترین سطح ارائه شود و بخش عمده این خدمات توسط موسسات خیریه و افرادی که نیت خیرخواهانه دارند تامین می شود.

 

 

این مسئول با تاکید بر اینکه هزینه خدمات بسیار بالاست، گفت: در کنار خدمات پزشکی، اهمیت توانبخشی، حضور مددکار، خدمات تغذیه و نوع تغذیه بسیار بالا است و برای خانواده سهم مشارکت تعریف شده است.

 

 

 

وی با اشاره به نقش اصحاب رسانه در تغییر دیدگاه جامعه، افزود: باید ذهن جامعه روشن شود تا افراد دارای معلولیت از اکوسیستم ارتباطی جامعه حذف نشوند، قطعاً ارتباط این بچه ها در خانواده با برقراری ارتباطات عاطفی خانواده و پدر و مادر تاثیرگذارتر است.

 

 

وحیدزاده ادامه داد: صاحبان معادن و صنعت و مسئولین زخم های اجتماعی را ببینند و برای مدیریت این وضعیت باید اقداماتی کرد زیرا همکاران با یک فرسایش روحی و روانی در این مجموعه ها در حال خدمتگزاری هستند.

 

 

وی با اشاره به موسسه نیکوکاری یاس فاطمه النبی اظهار کرد: کرمان از لحاظ تعداد خیرین و موسسات خیریه فعال در حوزه های اجتماعی بی نظیر اما به دلیل پراکندگی و محرومیت ناشی از این پراکندگی انتقال خدمات بسیار سنگین و سخت است و باید خیرین به کمک بهزیستی بیایند‌.

 

 

وحیدزاده ادامه داد: متاسفانه از لحاظ تعداد مراکز نگهداری نسبت به جمعیت، کرمان در کشور اول و درصد آسیب های استان از دیگر استان ها بیشتر است.

 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بهزیستی چندین ساختمان قبل از انقلاب ساخته شده از جمله مرکز فیاض بخش که در ابتدا کلاً دولتی بود اما با مشارکت در زمینه بخش غیردولتی ورود کردیم و به هزار و ۳۵۹ نفر از بچه های دارای شرایط خاص در این مرکز خدمات می دهیم و همچنین حق سرپرست به چهار هزار نفر داده می شود.

 

 


وحیدی زاده تاکید کرد: در مدل های اخیر مطرح شدع در دنیا کار باید اجتماع محور یا خانواده محور بوده و باید با بطن جامعه و خانواده در ارتباط باشد و بچه ها به خانواده انتقال یابند و حق پرستاری به خانواده منتقل شود تا این مراکز سبک تر شوند.

 

 

وی اظهار کرد: ۴۵ نفر از افراد دارای معلولیت در مرکز توانبخشی فیاض بخش مجهول الهویه و برخی از آنها بدسرپرست هستند.
 

 

بازدید از مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد از دیگر برنامه های این تور خبری بود؛ هدف اصلی مجموعه رعد ارتقا توانمندی افراد دارای معلولیت و انتقال آنان افراد به مراحل بالاتر و توانمند سازی حرفه ای و آمادگی لازم برای ورود جامعه و ادغام شدن در جامعه است.
 

 

وحید زاده تاکید کرد: بحث اشتغال این افراد دنبال می شود و دستگاه های دولتی باید سه درصد سهم استخدام دولتی را به افراد معلول بدهند زیرا این موضوع مهم و معلولین از ما جدا نیستند و در خصوص اشتغال در بخش های غیر دولتی باید از صنایع و معادن که افراد دارای معلولیت را به کار گرفتند تقدیر و تشکر کرد.

 

 

وی با تاکید بر اینکه هزینه مراکز نگهداری افراد دارای معلولیت قطعاً با حجم تورم هماهنگی ندارد؛ گفت: این مراکز اگر بسته شود ایجاد این مراکز بسیار سخت است و مداخلات توجیه اقتصادی ندارد و رساندن مراکز به سطح بالا کار آسانی نیست. 

 

 

این مسئول تاکید کرد: بهزیستی در واقع کمک هزینه می دهد و قرار نیست دولت صد درصد هزینه های افراد دارای معلول را تامین کند در همین راستا بخشی هزینه ها دولتی برخی موسسات خیریه و بخشی را خانواده باید تامین کند.

 

 

وی ادامه داد: در خصوص مسکن جامعه هدف، تسهیلات کمک هزینه مسکن داریم و براساس نوع و شدت معلولیت است و هفت هزار و ۶۰۰ نفر از جامعه هدف در سامانه ملی مسکن ثبت نام کردند.

 

 

دکتر احمد شفیعی، معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان هم گفت: یکی از خدمات بهزیستی؛ بحث اشتغال گروه های هدف از طریق مرکز پشتیبانی شغلی است؛ افراد به این مرکز مراجعه و تعامل فرد معلول و کارفرما ایجاد و از مزایای بخش غیر دولتی و از تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی کارفرما می توانند بهره مند شوند.

 

 

وی متذکر شد: بخش دولتی به تنهایی نباید به دنبال ایجاد اشتغال باشد بلکه معادن و اصناف مختلف اگر بتوانند ورود کنند موفق تر خواهیم بود.

 

 

شفیعی افزود: مراکز بهزیستی صرف نگهداری نیستند بلکه مراقبتی، توانبخشی هستند و توان بخشی از سطوح پایین آغاز و در بحث آموزش و مراقبت های فرد معلول آغاز و در نهایت در مرکز توانبخشی حرفه ای مراجعه و حرفه آموزی می کنند‌.

کد خبر 1238328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha