مسجد امام‌علی(ع)؛ مجموعه‌ای فرهنگی‌عبادی برای دانشجویان علوم‌انسانی

مسجد امام‌علی(ع) دانشگاه علامه‌طباطبایی(ره) با الهام از سبک مساجد قدیمی ایران، صرفاً مکانی برای نماز نیست، بلکه برخورداری از معاونت فرهنگی، دفتر نهاد نمایندگی رهبری، موزه گالری و درمانگاه آن را به مجموعه فرهنگی‌عبادی تبدیل کرده‌است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری  شبستان، مسجد امام علی (ع) دانشگاه علامه طباطبایی تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۶ همزمان با ۱۳ رجب، سالروز ولادت باسعادت امیرالمومنین علی(ع) افتتاح شد.

 

 

 

 

این مسجد دارای شش هزار و ۸۰۰ متر مربع مساحت است و  تنها مکانی برای امور عبادی نیست، بلکه دارای بخش های معاونت فرهنگی، دفتر نهاد نمایندگی رهبری، موزه گالری و درمانگاه نیز است.

 

 

 

 

از سال ۱۳۹۱ تا ابتدای سال ۱۳۹۲ اسکلت این ساختمان احداث شد. اما با تغییر در مدیریت این دانشگاه، تغییراتی نیز در نقشه و نمای مسجد امام علی(ع) اتفاق افتاد، چراکه بنا بر طرح اولیه قرار بود کل مساحت ۶ هزار و ۸۰۰ مترمربعی فقط به مسجد اختصاص بیابد، اما با تغییرات و بازنگری صورت گرفته، به یک مجتمع فرهنگی ـ عبادی تبدیل شد و در راستای استفاده بهینه از مساحت آن، فضاهای الحاقی دیگری نیز در فضای اصلی و در مجاورت آن طراحی شد.

 

 

 

 

بعد از طراحی، پوسته فلزی گنبد مسجد در دست ساخت قرار گرفت و سپس در کارگاه ساخت فایبرگلاس، گنبد تهیه شد، جنس گنبد این مسجد از فایبرگلاس با الیاف مسلح است که در مقابل عوامل جوی مانند سرما و گرما آسیبی نمی‌بیند.

 

 

 

 

شبستان‌های مسجد و رواق‌های دو طرف آن مجموعا در ۴۲۰۰ مترمربع طراحی شده است که کاسه‌بندی‌های زیر گنبد، رسمی‌بندی‌ها و گره‌ چینی‌های اجرا شده در فضاهای شبستان به همراه کاشی‌کاری زیرگنبد و قطار کاشی دور تا دور شبستان آقایان به آیات اول تا چهاردهم سوره حجرات مزین است.

 

 

 

 

مسجد دانشگاه علامه طباطبایی به نوعی الهام گرفته از سبک مساجد قدیمی ایرانی است.

 

 

 

 

در طراحی اولیه مسجد برای تزئین نماها تنها سنگ سفید یک دست انتخاب شده بود و این سبک از مساجد با نمای سنگ سفید یک پارچه را در کشور‌های ترکیه و همچنین در کشور‌های مستعمره عثمانی و کشورهای عربی نیز مشاهده می‌کنیم. اما در معماری اسلامی ما شاهد انواع کاشی‌های رنگی و معرق، آجر کاری‌ها و ... هستیم، به همین جهت در طرح بازبینی مسجد تصمیم بر این گرفته شده که تغییرات قابل ملاحظه‌ای در نمای داخل و خارج مسجد صورت بگیرد و به این ترتیب طرح اولیه کنار گذاشته شد و مجددا کلیه اجزای درونی و بیرونی مجموعه با نگرش جدید باز طراحی شد.

 

 

 

 

 

 

 

بسیاری از ظرایف معماری خلق شده در این مجموعه کاملا کار دست و توسط هنرمندان و استادکاران برجسته اجرا شده است.

 

 

 

 

کد خبر 1238472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha