آموزش ارتباطات اجتماعی با کمک احادیث در « د مثل دوستی»

حجت الاسلام حیدری ابهری با اعتقاد بر اینکه دین را باید در بستر زندگی آموزش دهیم، گفت: در « د مثل دوستی» به جای کلی گویی و باید و نباید، نکته های ریز و مهم در بحث دوستی را با هدف افزایش خرد ارتباطات اجتماعی تببین کردم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتاب با عنوان «د مثل دوستی» نوشته «حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری» به تازگی چاپ و روانه بازار کتاب شده است. « حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری» از نویسندگان و شاعرانی است که برای سه گروه سنی خردسال، کودک و نوجوان کتاب می نویسد. وی تاکنون کتابهای زیادی با محوریت دین و اخلاق نوشته است که از آن میان می توان به خداشناسی قرآنی کودکان،خدا و قصه هایش، زیارت عاشورا در نگاهی دیگر،فرهنگ نامه سوره های قرآن، دایره المعارف شیعه، کودکان می پرسند و نقاشی های خدا اشاره کرد. وی برگزیده شانزدهمین و هفدهمین دوره جایزه کتب فصل، برگزیده دهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد و برگزیده نخستین جشنواره کتاب سال رضوی شده است.به منظور اطلاع در مورد اثر جدید این نویسنده با عنوان « د مثل دوستی» گفتگویی با وی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

کتاب «د مثل دوستی» برای چه گروه سنی است؟

این کتاب مشتمل بر 132 صفحه برای مخاطبانی از نیمه دوم دبستان و راهنمایی است.

 

قالب کتاب «د مثل دوستی» چیست؟

این کتاب 70 سوال در مورد مباحث دوستی است. سوالاتی مانند هر روز چند ساعت می توانم بازی کنم؟ آیا اشکال دارد به خانه دوست مان برویم؟ چرا دوستانم به من می گویند خودخواه؟ آیا دوستی با بچه های بزرگ تر اشتباه است؟ هر کس باید چند دوست داشته باشد. در واقع کتاب به صورت سوال و جواب نوشته شده است.

 

کتاب «د مثل دوستی» شامل چند بخش یا فصل است؟

این کتاب شامل پنج فصل با عناوین اولین گفتنی ها، انتخاب دوست، روابط با دوست، چالش ها و پرسش های گوناگون است.

توضیحی در مورد این کتاب بدهید؟

در کتاب «د مثل دوستی» از احادیث اهل بیت (ع) استفاده کردم. متاسفانه گاهی دین را جدا از زندگی به مردم معرفی می کنیم. معتقدم دین را باید در بستر زندگی آموزش دهیم. «د مثل دوستی» یک کار دینی است. روایاتی که گفته شده است در بستر و دل مسایل است، به عنوان مثال در یکی از داستان ها این سوال مطرح شده است که دوستم چاق است می توانم به شوخی به او بگویم بشکه خان، در جواب به آیه ای اشاره شده که در آن آمده است «به همدیگر لقب های زشت نگوییم». در دل پاسخ داستان ها احادیث مطرح شده و به عبارتی در جای خود خلق شده است.

 

نوشتن کتاب «د مثل دوستی» چقدر طول کشید؟

ایده نوشتن این کتاب را از مدت ها قبل داشتم. نوشتن کتاب آن قدری طول نمی کشد که ایده پردازی آن زمان می برد؛ اینکه مباحث و مسایل را پیدا کنیم، زمان بر است. کتاب های مختلفی در حوزه دوستی که برای بچه ها نوشته شده بود را خواندم و بررسی کردم. درآوردن و دسته بندی این مسایل و مشکلات زمان زیادی برد. اینکه بچه ها در روابط دوستی چه مشکلاتی دارند، با چه مسایلی مواجه می شوند و چه چالش هایی برای آنها ایجاد می شود؛ به عنوان مثال از کجا بدانم دوستم مرا دوست دارد؟ آیا هر بار که دوست مان را می بینیم باید به او دست بدهیم؟ دوستم را با نام کوچک صدا کنم یا نام فامیلی؟ به هنگام صحبت کردن با دوستم چقدر از او فاصله داشته باشم؟

 

مهمترین هدف شما از نوشتن این کتاب چه بود؟

دغدغه طرح مسایل دوستی برای بچه ها را مدت ها داشتم و این کتاب فقط یک پرسش و پاسخ نیست. در نظر داشتم بچه ها با مطالعه این کتاب پذیرش عقلانیت در روابط اجتماعی پیدا کنند و خرد ارتباطات اجتماعی آنها افزایش یابد. ذهن که پخته شود، عقلانیت ارتباطات اجتماعی ایجاد می شود؛ به عنوان مثال اگر شما به 30 سوال در مورد حوزه خبرنگاری خوب پاسخ دهید، بچه ها دیگر خودشان می توانند به سوال سی و یکم پاسخ دهند زیرا به مسئله اشراف پیدا کردند. من نیز هدفم این بود که با طرح سوال و جواب در مورد دوستی بچه ها ارتباطات اجتماعی را یاد بگیرند و عقل روابط اجتماعی آنها رشد کند. به عبارت دیگر در نظر داشتم به بچه ها ماهیگیری یاد دهم نه اینکه تنها به آنها ماهی دهم. در دل این پرسش ها به جای کلی گویی و باید و نباید، نکته های ریز و مهم در ارتباطات اجتماعی را تبیین کردم. در واقع مسایل را با مصادیق ریز بیان کردم.

 

گفتنی است، کتاب «د مثل دوستی» نوشته «حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری» مشتمل بر 132 صفحه به صورت چهار رنگ با تصویرگری سام سلماسی در شمارگان دو هزار و 500 نسخه با قیمت 60 هزار تومان از سوی انتشارات جمال چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

کد خبر 1238639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha