اجرای اصل هشتم قانون اساسی روی زمین مانده است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر بر احیای اصل هشتم قانون اساسی به عنوان یک اصل مترقی با تدوین قوانین مرتبط تاکید کرد و گفت: اجرای این اصل روی زمین مانده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، «سیدمحمدصالح هاشمی گلپایگانی» گفت: ۴۳ سال از تصویب قانون اساسی و نزدیک به ۳۰ سال از تاسیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر می‌گذرد، ولی متأسفانه هنوز شاهد تدوین قانون جامع در خصوص امـر بـه معروف و نهی از منکر و حدود و شرایط و کیفیت آن نیستیم و قانون حمایت تنها بخش کوچکی از وظایف امر به معروف و نهی از منکر را که مربوط به آمران به معروف و ناهیان از منکر است، شامل می‌شود.

وی افزود: در حالی که اصل هشتم قانون اساسی به صراحت قانونگذار را به تدوین قوانین مرتبط مکلف کرده، عدم تصویب قانون جامع پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، تعیین نحوه و کیفیت تحقق این اصل مهم اسلامی را دستخوش تلقی‌های گوناگون قرار داده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، سازوکار تعیین شده توسط قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را به رغم تمامی محسنات، بخش کوچکی از اصل هشتم قانون اساسی دانست و افزود: اصل هشتم قانون اساسی ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد و این فرایض فراموش شده باید تحت ضوابط قانونی با تشکیلاتی منظّم و قدرت بالا ساماندهی شوند تا تاکید امام راحل (ره) که امر به معروف و نهی از منکر باید همه افراد در هر پست و مقامی را شامل شود، تحقق یابد.

به گفته دکتر هاشمی گلپایگانی با آنکه بر اساس قانون اساسی تعیین شرایط و حدود و کیفیت اجرای بر عهده قانونگذار یعنی مجلس شورای اسلامی گذاشته شده است، ولی متاسفانه خلا ناشی از تنظیم سازوکار و ضمانت‌های اجرایی نظارت همگانی به وضوح احساس می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فرمان تشکیل اداره «امر به معروف و نهی از منکر» به شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸ گفت: امام راحل بر تشکیل اداره‌ای مستقل و ناظر به اعمال دولت و تمام اقشار ملت و جلوگیری از منکرات تاکید داشتند و احدی را در اجرای حکم الهی مستثنی نمی‌دانستند.

دکتر هاشمی گلپایگانی گفت: مرحوم حاج احمد آقا می‌گوید تا امام (ره) مرقومه تشکیل و نظارت اداره امر به معروف و نهی از منکر را نوشتند، عده‌ای آمدند و گفتند باید تشکیلات آن ابتدا راه بیفتد بعد اجرا شود، ولی همین طور کار روی زمین ماند.

وی افزود: یادگار امام راحل اضافه می‌کند «بعد‌ها معلوم شد که اگر این حکم به اجرا گذاشته می‌شد با توجه به جوّ انقلابی می‌توانستیم جلوی خیلی از کار‌های خلاف را بگیریم و به عقیده من دولت موقت از اینکه به محاکم کشیده شوند، هراس داشت.»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در همین ارتباط از ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور تهیه پیش نویس ابلاغیه سیاست‌های کلی اصل هشتم خبر داد.

تجدیدنظر در اعضای کابینه و انتخاب افراد کارآمد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در بخش دیگری از سخنانش بر مطالبه گری از مسئولان در قالب گشت ارشاد مدیران تاکید کرد و گفت: رئیس جمهور محترم زحمت می‌کشد و دیدگاه‌های خوبی دارد، ولی در انتخاب افراد و تیم منسجم و هماهنگ، موفق نبودند.

وی تجدیدنظر در اعضای کابینه و انتخاب افراد کارآمد را مطالبه مردم از رئیس جمهور بعد از گذشت ۱۶ ماه عنوان کرد و افزود: حرف‌های خوب بدون بازوان قدرتمند بی ثمر است و مردم نتیجه مورد نظر را نخواهند دید.

دکتر هاشمی گلپایگانی با اشاره به کارآمدی تشکل‌های مردمی و شبکه فعالان اجتماعی گفت: از جلسه با مسئولان تاکنون نتیجه مشخصی حاصل نشده است و باید تکیه اصلی روی مردم باشد لذا به لحاظ کمی و کیفی نیاز است تا دبیران ستاد، مسابقه مطالبه گری سالم راه بیندازند و با نیرو‌های مردمی کار را جلو ببرند و در بحران‌ها به کمک فریضتین بیایند.

 

کد خبر 1238855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha