اغتشاشات اخیر ضرورت پژوهش‌های کاربردی در حوزه مسجد را ثابت کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین تاجیک با تاکید بر لزوم انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه مسجد به‌ویژه آسیب‌شناسی برنامه‌ها، گفت: اغتشاشات اخیر کشور ضرورت انجام پژوهش‌های کاربردی در حوزه مسجد را ثابت کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «علی‌اصغر تاجیک ورامینی» به مناسبت فرا رسیدن ۲۵ آذرماه، روز پژوهش در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه فاصله‌ای میان مسجد و پژوهش وجود ندارد، اظهار کرد: از نتایج هر کار پژوهشی‌ای که در حوزه قرآن و دین صورت می گیرد، می توان در مسجد استفاده کرد.

 

نویسنده آثاری همچون «مصائب الاولیاء»، «اربعین الاولیاء» و «ضبط اسماء رجال» افزود: ضرورت دارد منبری ها و ائمه جماعات پس از مطالعه، در مساجد سخنرانی کنند؛ توسعه کتاب‌خانه‌ها و مراکز فرهنگی و حتی انجام فعالیت های مجازی در مساجد حاصل همین اقدامات پژوهشی و روی خوش نشان دادن مساجد نسبت به فرآیند تحقیق است.

 

وی با اشاره به کمبود پژوهش های کاربردی در حوزه برنامه ریزی های مسجدی، گفت: خوب است در کنار تجربه و دغدغه دلسوزان مسجدی، از پژوهش هم برای ارتقای فعالیت ها و کارکردهای مسجدی استفاده کنیم.

 

حجت الاسلام تاجیک ورامینی تاکید کرد: کمبود بزرگ مساجد در حوزه پژوهش، عدم آسیب شناسی درباره نحوه برنامه ریزی ها و خروجی فعالیت ها است. با اتفاقاتی که در دو سه ماه اخیر در کشور شاهد بودیم، مدیران دستگاه های مسجدی و فرهنگی کشور باید انجام پژوهش را به الزامات فعالیت های مسجدی اضافه کنند.

 

وی اضافه کرد: حتی می توان در شروط تجدیدحکم ائمه جماعات، انجام فعالیت های پژوهشیِ کاربردی را اضافه کرد چون نمی توان چند سال امام جماعت بود اما آسیب شناسی لازم را درباره برنامه های مسجد نداشت.

 

نویسنده «اربعین الاولیاء» در پایان خاطرنشان کرد: اصولا موضوع پژوهش به معنای ارزیابی فعالیت مسجدی ها چندان معنایی ندارد! البته باز هم تاکید می کنم که نتایج کارهای پژوهشی و مطالعات در برنامه های مسجدی راه یافته اما در حوزه آسیب شناسی و بررسی برنامه ها، چنین کاری کمتر انجام می شود.

کد خبر 1239762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha