تلاش برای پیوند مسجد، مدرسه و منزل با راهکاری عملی در کانون های مساجد صومعه‌سرا

طرح «سه میم» که از سه کلمه مسجد، مدرسه و منزل اقتباس شده از طرح های مهمی است که در مدارس شهرستان به صورت جدی دنبال می شود و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد صومعه‌سرا با راهکارهای عملی تلاش برای به نتیجه رسیدن این طرح دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان_مائده فلاحتکارضیابری؛

نقش مدرسه در پرورش دینى و بارورى روحیه اقامه نماز در دانش آموزان بر کسى پوشیده نیست، هر چند که متخصصان فن تعلیم و تربیت اسلامى معتقدند الگوى خواندن نماز اولین بار در خانه، آن هم از طریق والدین به فرزند ارائه مى شود، اما با ورود کودک به مدرسه و تقارن حساس ترین زمان رشد و شکل گیرى باورهاى دینى وی با زمان تحصیل، ایجاب مى کند که نسبت به آموزش نماز به کودکان و نوجوانان در مدرسه توجه خاصى صورت گیرد.

 

آموزش نماز در مدرسه مى بایست مبتنى بر اصول علمى و متکى بر مبانى اسلامى باشد و به وسیله مربیان آگاه و آشنا با موضوع رشد نوجوانان اجرا شود، از این رو لازم است برنامه آموزشی منسجم نماز براى دانش آموزان طراحى و تدوین شود که در آن ویژگیهاى خاص رشد کودکان و نوجوانان مورد توجه قرار گیرد.

 

طراحى یک برنامه آموزشى براى اقامه نماز نوجوانان مستلزم حمایت و توجه ویژه مسئولان است که خوشبختانه در شهرستان صومعه‌سرا با همت و تلاش مسئولان بویژه اداره آموزش و پرورش زنگ نماز در برنامه مدارس گنجانده شده و طرح هایی نیز در راستای عمق بخشی به این فریضه مقدس در حال توسعه و اجراست.

 

طرح «سه میم» که از سه کلمه مسجد، مدرسه و منزل اقتباس شده از دیگر طرح های مهمی است که در مدارس شهرستان به صورت جدی دنبال می شود و در آن برنامه هایی برای پیوند عمیق تر دانش آموزان با فرهنگ اقامه نماز اجرایی می شود.

 

* طرح «پیوند مسجد، مدرسه و منزل» در کلیه مدارس صومعه‌سرا

حسین بالو با بیان اینکه طرح «پیوند مسجد، مدرسه و منزل» در کلیه مدارس صومعه‌سرا اجرایی می‌شود اظهار کرد: طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل گامی مهم در جهت آموزش و تربیت دینی دانش‌آموزان با ایجاد فضای انس و گرایش به مسجد است.

 

مدیر آموزش و پرورش صومعه‌سرا افزود: نهادینه کردن فرهنگ اقامه نماز در بین دانش‌آموزان و ارتقا و تقویت بینش اجتماعی و دینی آنان از مهمترین اهداف اجرای این طرح در مدارس است.

 

وی با اشاره به اینکه در این طرح بنا است میان مسجد و مدارس هر محل، همکاری و پیوند تعریف شده و شایسته‌ای برقرار شود گفت: در راستای اجرای طرح پیوند مسجد، مدرسه و منزل در شهرستان صومعه‌سرا، دانش‌آموزان و همکاران فرهنگی اداری و آموزشی مدارس، دوشنبه‌های هر هفته با حضور در یکی از مساجد شهرستان، در نماز جماعت مغرب و عشای این مسجد شرکت می‌کنند.

 

بالو تصریح کرد: پیوند مدرسه و مسجد می‌تواند باعث ارتباط و انس دانش‌آموزان پس از مدرسه با مسجد شود و پرورش و تربیت اسلامی و قرآنی این قشر از جامعه قطع نشود.

 

مدیر آموزش و پرورش صومعه‌سرا خاطرنشان کرد: حضور دانش‌آموزان در اقامه نماز جماعت مساجد سبب می‌شود که دانش‌آموزان علاوه بر اجرای فرائض الهی، بُعد اجتماعی و مشارکتی خود را تقویت کنند و به این ترتیب آسیب‌های اجتماعی کمتری را در آینده شاهد باشیم.

 

* پیوند خانه، مسجد و مدرسه یک پیوند محتوایی و ارزشمند و اصیل است

پروین شمسی‌پور با بیان اینکه تنها خانواده در حوزه تربیتی نقش ندارد بلکه مدرسه و محیط نیز در این امر موثرند اظهار کرد: محیط سالم اثرات خوبی را در رشد فکری و دینی فرد دارد که کانون های فرهنگی و هنری مساجد از جمله این نهادهای کارآمد هستند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری محبان بقیه‌الله(عج) مسجد جامع صومعه‌سرا افزود: پیوند خانه، مسجد و مدرسه یک پیوند محتوایی و ارزشمند و اصیل است.

 

وی با بیان اینکه خانه اولین محیطی است که انسان با آنجا انس می‌گیرد، در آنجا اولین مراحل رشد و تربیت را طی می‌ کند گفت: مسجد دومین جایی است که انسان در آنجا حضور پیدا و با مومنین ارتباط برقرار می‌کند، چه در سنین کودکی و نوجوانی که با والدین به مسجد می‌رود و جه در وقتی که خود انسان مستقل و بزرگ می‌شود، اوقات نماز، مراسمی که در مساجد برگزار می‌شود، کارهای خیری که در مسجد انجام می‌ شود.

 

شمسی‌پور با اشاره به نقش مدرسه در تعلیم و تربیت انسان‌ها تصریح کرد: مدرسه جایی‌است که انسان برای تعلیم و تربیت و فراگیری علوم به طور خاص در آن حضور پیدا می‌کند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری محبان بقیه‌الله(عج) مسجد جامع صومعه‌سرا بیان کرد: اگر چنانچه این سه محور و سه کانون(خانه، مسجد و مدرسه) با هم همراه باشند، تاثیر مهمی در زندگی فردی و اجتماعی انسان و جامعه ما می‌گذارند.

 

وی خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان مدارس صومعه‌سرا در راستای اجرای طرح «پیوند مسجد، مدرسه و منزل» به مسجد جامع این شهرستان آمده و علاوه بر اقامه نماز جماعت اقدام به خواندن سرود و اجرای مسابقه فرهنگی کردند و به انها جوایزی اهدا شد که خود سبب جذب این قشر به مسجد می‌شود.

کد خبر 1239798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha