پروژه «تصفیه‌خانه شهر بیرجند» وارد مدار بهره برداری می شود

«پروژه تصفیه‌خانه پساب و بازچرخانی شهر بیرجند» امروز پنج شنبه (۲۴ آذر) با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو با ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی؛ زهرا مهرور؛

شرکت آب و فاضلاب خراسان‌جنوبی در راستای اهداف و سیاست‌های دولت و وزارت نیرو و با هدف بازچرخانی آب، سالم‌سازی محیط زیست، تامین آب جایگزین صنعت و کشاورزی و نیز اشتغالزایی، کار مطالعاتی پروژه شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند سال ۶۹ و عملیات اجرایی آن را از سال ۷۴ آغاز کرد.

 

مدول اول تصفیه خانه فاضلاب بیرجند با ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز که جمعیت ۶۵ هزار نفر را تحت پوشش دارد از سال ۸۴ وارد مدار بهره‌برداری شده است. اما در اوایل دهه ۹۰ مسئولان امور آب و فاضلاب، به دلیل تکمیل ظرفیت تصفیه خانه قدیمی بیرجند، ایجاد مدول دوم تصفیه خانه فاصلاب را ضروری دانستند.

 

در سال ۱۳۹۱ بانک اکو دومین سرمایه‌گذاری در طرح‌های آب و فاضلاب کشور را در خراسان جنوبی انجام داد و پس از مبادله تفاهم‌نامه، از اوایل سال ۹۳ مرحله اجرایی عملیات احداث مدول دوم تصفیه خانه آغاز شد.

 

پروژه در حال اجرا بود که از سال ۹۷ به علت تغییرات قیمتی، روند اجرایی آن دچار مشکلاتی شد، همچنین ۱۷ میلیون یورو اعتبار اولیه به پایان رسید و پولی برای ادامه کار وجود نداشت، اما با پیگیری‌های انجام شده، حدود ۶ میلیون یوروی دیگر توسط شورای اقتصاد برای این پروژه اختصاص داده شد که این مبلغ به عنوان قسط دوم در سال ۹۷، به حساب پروژه واریز شد.

 

شهریورماه سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی سفر کرد، سفری که ۱۰۶ نوع مصوبه در زمینه عمرانی و زیرساختی و بقیه در حوزه اقتصادی، تولیدی و اشتغالزایی داشت و تصویب ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان اعتبار، تسهیلات و سرمایه‌گذاری رهاورد آن بوده است. یکی از نتایج سفر رئیس جمهور به این استان تصویب ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل فاضلاب بیرجند بود که از این مبلغ ۲۰ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و پنج میلیارد ریال توسط وزارت نفت و بقیه اعتبار مورد نظر از محل فروش پساب تامین خواهد شد.

 

با تخصیص اعتبارات سفر استانی دولت روند اجرای طرح‌های فاضلاب شتاب گرفت. امروز پنج شنبه ۲۴ آذرماه پروژه «تصفیه‌خانه شهر بیرجند» با حضور رییس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح و به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

 

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، در ساخت مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند از جدیدترین روش ها و استانداردهای جهانی استفاده شده و در زمانی کمتر از هشت ساعت عملیات تصفیه فاضلاب انجام می شود و هیچ بویی نیز ندارد این در حالی است که در مدول اول تصفیه خانه که از روش برکه تثبیت استفاده شده فاضلاب باید ۳۵ روز برای تصفیه در برکه ها باقی بماند که زمان ماندن زیاد یکی از عوامل ایجاد بو نامطبوع بود.

 

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی با بیان اینکه برای تکمیل پروژه تصفیه‌خانه شهر بیرجند بالغ بر ۲۳ میلیون یورو هزینه شده است، اظهار کرد: پساب این تصفیه‌خانه که هم‌اکنون در آستانه بهره‌برداری است، در بخش‌هایی چون صنعت، کشاورزی و فضای سبز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

وی در ادامه درباره واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیون یورو از محل بانک بین‌المللی توسعه و تجارت اکو و ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی ملی تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

 

امامی با اشاره به اینکه طول خط انتقال این پروژه ۸.۶ کیلومتر است، افزود: این تصفیه‌خانه با ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز کل شهر بیرجند را پوشش خواهد داد.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی بیان کرد: در کنار پروژه تصفیه‌خانه، طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر بیرجند با ۵۰۶ کیلومتر طول شبکه نیز هم‌اکنون وارد مدار شده است.

 

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه مذکور در هر شبانه‌روز ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعب از فاضلاب شهر بیرجند را تصفیه می‌کند، اضافه کرد: هدف از اجرای این پروژه استفاده از آب تصفیه شده برای مصارف غیرشرب مانند تأمین نیازهای صنعت، فضای سبز و کشاورزی بوده که در کنار آن امکان حفاظت از منابع آب زیرزمینی، استفاده از لجن تثبیت شده، بهبود استانداردهای سلامتی و بهداشت عمومی و ایجاد منبع آبی مطمئن برای مرکز استان خراسان جنوبی نیز فراهم شده است.

 

امامی خاطرنشان کرد: پیش‌ از این، واحد اول تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با پوشش به‌ مراتب کمتر و سیستم بی‌هوازی فعال بود که با بهره‌برداری از واحد دوم آن، علاوه بر بهره‌گیری از سیستم لجن فعال و حذف نیتروژن، کیفیت پساب به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

 

گفتنی است؛ رئیس جمهور در آغاز دور دوم سفرهای استانی به همراه شماری از اعضای هیات دولت امروز پنجشنبه (۲۴ آذر ماه) به استان خراسان جنوبی سفر می‌کند و این سفر ۲ روزه است که تا پایان روز جمعه ۲۵ آذر ماه ادامه خواهد داشت. دیدار مردمی رئیس جمهور در ورزشگاه آزادی بیرجند و افتتاح سه طرح بزرگ اقتصادی و عمرانی از برنامه‌های سفر آیت الله رئیسی و اعضای هیات دولت است.

 

رئیس جمهور نوزدهم شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان جنوبی سفر کرد و در شهرستان‌های طبس و بیرجند حضور یافت.

 

 

کد خبر 1239884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha