نهبندان رو به توسعه

تا دقایقی دیگر نهبندان میزبان رئیس جمهور دولت سیزدهم که البته خود نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری است، خواهد بود. مردم این شهرستان مرزی انتظار دارند که این سفر برکات زیادی همانند سفر مقام معظم رهبری برای نهبندان به همراه داشته باشد.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی: جواد شریفی نیا- شهرستان نهبندان با بیش از 41 هزار کیلومترمربع وسعت، جنوبی ترین شهر خراسان جنوبی است. شهرستان نهبندان به اقتضای موقعیت طبیعی آن و مجاورت با کویر در دشتی نسبتاً وسیع واقع شده است. از نظر ناهمواری این شهرستان در شمال مشتمل بر ارتفاعاتی است که قلل آن به 2500 متر می رسد. کوه سرخ، کوه بیدمشک، کوه بوبک از جمله این ارتفاعات است. طبق سرشماری 1390 جمعیت این شهرستان ۵۲ هزار و ۲۵۸ نفر است.

 

نهبندان دارای مردمانی خونگرم و مهمان نواز اما در عین حال محروم و با قناعت است که با وجود خشکسالی شدید دو دهه اخیر اما همچنان استوار و محکم در این منطقه خشک و محروم مانده اند و برای آبادانی آن تلاش می کنند.

 

مردم نهبندان ۷ شهریور ۱۳۷۸ را روزی ماندگار و بیاد ماندنی می دانند. روزی که مقام معظم رهبری با حضور در این شهرستان مرزی توجه هر چه بیشتر مسئولان به این خطه از سرزمین ایران اسلامی را خواستار شدند و فرمودند « من با سفرم به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آنها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دور افتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کردند متمرکز کنند. محرومیت زدایی از این منطقه و سایر نقاط محروم کشور باید شتاب مضاعف و فزاینده‌تری یابد».

 

اکنون بعد از گذشت 23 سال از آن روزهای خوب، مردم این شهرستان بار دیگر میزبان حضور مهمان ویژه ای خواهند بود و این حضور نیز ماندگار سفر مقام معظم رهبری به نهبندان در اذهان مردم این خطه مرزی ماندگار خواهد شد.

 

شهرستان نهبندان دارای ظرفیت‌های فراوان معدنی، گردشگری و کشاورزی فراوانی است از جمله آن می توان به معادن انواع سنگ، پرورش شتر و تولید شیر و گوشت شتر و غیره اشاره کرد.

 

نهبندان واحدهای صنعتی زیادی ندارد اما ظرفیت سرمایه گذاری در بخش صنعت به ویژه واحدهای فراوری محصولات کشاورزی و دامی و همچنین فراوری انواع سنگ ها را دارد. تاکنون ۲۴ پروانه بهره برداری صنعتی به ارزش ۱۳۶ میلیارد ریال برای شهرستان صادر شده است و جواز تاسیس 32 واحد صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاري ۱۴۴۴ ميليارد ريال و پيش بيني اشتغال ۶۸۷ نفر صادر شده است اما اشتغال بخش صنعت این شهرستان ۲۴۶ نفر است و به نظر می رسد که در بخش صنعت باید سرمایه گذاری و توجه ویژه ای به آن در سفر رئیس جمهور شود.

 

در خصوص معادن نیز باید به اشتغال حدود 620 نفری در این بخش اشاره کرد، بخشی که ظرفیت اول منطقه و استان را دارد، در حال حاضر ۴۹ معدن در سطح شهرستان نهبندان فعال است که معادن آهن هیزو، گرانیت زهک، گرانیت خواجه دو چاهی، آندالوزیت سرتل، گرانیت انجیره ای، کرومیت بندان، منیزیت افضل آباد از عمده ترین معادن هستند.

 

میزان تولید مواد معدنی سالیانه حدود ۱۰۹۶ هزار تن است که به نظر می رسد در این بخش نیاز به سرمایه گذاری های فراوانی برای جلوگیری از خام فروشی و فراوری این سرمایه های خدادادی باشد.

 

گردشگری یکی از مهمترین ظرفیت های نهبندان است، منطقه شکار ممنوع جیک و زیدر- نمکزار سهل آباد- کلوت های غرب نهبندان- قلعه های شاهدژ نهبندان- مسجد میغان- مسجد طارق، کوههای مریخی و ریگ یلان در روستاهای دهسلم و حیدر آباد، آسبادها و ده ها مکان و جاذبه دیگر از مهمترین بخش های گردشگری نهبندان است که در صورت فعال سازی و فراهم کردن زیرساخت های آنها به نظر می رسد اشتغال بسیار بالایی در بخش روستایی در نهبندان رقم برند و بتوان گردشگران خارجی زیادی به این شهرستان آورد.

 

بخش کشاورزی و دامپروری نیز از دیگر بخش های سرمایه گذاری در این شهرستان است که با توجه به اقلم خشک و خاص پرورش شتر می توان با سرمایه گذاری در بخش دامپروری و با راه اندازی صنایع تبدیلی محصولات شتر می توان آینده ای درخشان برای این شهرستان رقم زد.

 

امروز شهرستان نهبندان میزبان رئیس جمهور دولت سیزدهم که البته خود نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری است می باشد و انتظار می رود که این سفر برکات زیادی همانند سفر مقام معظم رهبری برای نهبندان به همراه داشته باشد.

 

مردم نهبندان انتظار دارند که حضور آیت الله رئیسی در این خطه کویری باعث توجهات هر چه بیشتر مسئولان به نهبندان و آبادانی هر چه بیشتر این قطعه از کویر شود.

 

 

 

کد خبر 1240144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha