توسعه  مشاغل خانگی راهی برای مقابله با مشکلات اقتصادی است

توسعه مشاغل خانگی راهکاری برای توسعه اشتغال در جامعه، بهبود معیشت مردم و رونق تولید ملی است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛

بیکاری یکی از مهمترین چالش‌های در جامعه امروز ما است و افزایش آن اثرات ناگواری را در زمینه مختلف دارد و یک مسئله اجتماعی می‌تواند به معضلی امنیتی تبدیل شود.

 

توسعه مشاغل خانگی راهکاری برای توسعه اشتغال در جامعه  و تقویت و رونق تولید ملی است، این مهم می تواند فرصتی برای توانمند سازی اقشار محروم بویژه بانوان سرپرست خانواده است.

 

حرفه تولید محصولات لبنی، از جمله مشاغل خانگی است که در سال های اخیر به عنوان فعالیت اشتغالزایی مورد توجه بسیاری از افراد به ویژه روستائیان قرار گرفته است.

 

معصومه نصرالهی  مادر 4 فرزند است که در یکی از روستاهای شهرستان ازنا زندگی می کند؛ به دنبال تصادف و از کارافتادگی همسرش به دنبال کاری برای کسب درآمد می گردد و با  مشاوره با فعالان مسجد و مراجعه به بسیج سازندگی به دنبال ایجاد یک فعالیت اقتصادی، فعالیت در زمینه تولید محصولات لبنی را آغاز می کند.

 

وی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: با تصادف همسرم نگهداری از چند گوسفند برایم سخت بود و برای هزینه های درمان و مخارج زندگی دام های موجود را فروختیم.

 

نصرالهی ادامه داد: با بزرگ شدن فرزندان و هزینه های درمانی همسرم، به فکر ایجاد شغلی برای کسب درآمد بودم که با مشاوره فعالان مسجد و دریافت آموزش های لازم به فکر ایجاد مرکز تولید لبنیات افتادم.

 

وی افزود: با توجه به سرمایه  ابتدایی کم،  در ابتدا بخشی از خانه ام را برای این کار در نظر گرفتم و فرزندانم به من در انجام کار کمک می کردند.

 

نصرالهی بیان کرد: در ماه های اول از فروش محصولات و یافتن بازار کار، خجالت می کشیدم، اما مردم از محصولات سنتی و محلی خوب استقبال کردند و با هر بار عرضه محصول، برای ادامه راه امیدوار شدم.

 

وی با بیان اینکه بیشتر مشتریان ما اطرافیان و همسایه ها بودند، افزود: بعد از چند سال مغازه ای در شهر کرایه کردم و بیشتر محصولات را به کمک یه نفر در شهر ارائه کردیم و با استقبال مردمی مواجه شدیم.

 

این بانوی کار آفرین لرستانی ادامه داد: با خرید دستگاه های مخصوص کره گیر، خامه گیر، یخچال های مورد نیاز، کارگسترش یافت و هم اکنون حدود 10 نفر به صورت مستقیم با من همکاری می کنند.

 

وی ادامه داد: روغن طبیعی، عسل، محصولات خانگی همچون سبزی ها، ترشی از دیگر مواردی بود که با گسترش کار مورد توجه قرار گرفت و به حمد الله با استقبال مردم مواجه است.

 

این بانوی کار آفرین خاطرنشان کرد: روزی برای مخارج خانواده با هزار مشکل مواجه بودم، خدا رو شکر می کنم که امروز توانسته ام راهی برای کسب درآمد برای خانواده و افراد نیازمند کار ایجاد کنم.

 

وی ادامه داد: افزایش فروشمون تصمیم به بازاریابی گرفتم و دنبال فروشنده های مختلفی رفتم تا با قیمتی مناسب بتونم مواد تولیدی خودم رو به اونها بفروشم و در این زمینه هم موفق بودم.

 

نصرالهی با اشاره به صادر شدن بخشی از تولیدات به تهران، افزود: روز بروز بر فروش ما بیشتر شد و با بیشتر شدن تقاضا، تصمیم گرفتم چند نفر از اهالی روستا را که از نظر مالی ضعیف بودند وبه دنبال کار به کمک خودم بیارم و بخشی از حیات خانه را به عنوان کارگاه تولیدی سامان دادیم و مناسب سازی کردیم.

 

وی با بیان اینکه بعد از رونق کار ما چند کارگاه دیگر ایجاد شد، ادامه داد: به رغم اضافه شدن چند کارگاه کوچیک داخل شهر و روستا،  کسب و کار ما به حد کافی رونق گرفته و از ایجاد این شغل راضی و شاکر خداوند هستم.

 

نصرالهی ادامه داد: با گذشت این همه سال و تثبیت موقعیتمون  در تلاش هستم گسترش کار ها و همینطور خرید دستگاه های مدرن تر برای افزایش کیفیت مواد تولیدی، شعبه های از این کارگاه در شهرهای خرم آباد و تهران دایر کنم،  تا بتونم هم پیشرفت بیشتری در شغل داشته باشم و هم اینکه افراد بیشتری رو استخدام کنم و در این راه هم قدم بزرگی بردارم .

 

این بانوی کارآفرین با بیان اهمیت حمایت از مشاغل خانگی، افزود: ارائه تسهیلات آسان و کمک به بازار هدف مشاغل خانگی می تواند راهی برای تقویت تولید بومی و اشتغال افراد خانواده باشد.

 

وی همچنین با اشاره به مشکلات فرا روی تولید کنندگان در این عرصه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی  تولیدکنندگان با مشکلات مختلفی از قبیل موانع بانکی و دریافت تسهیلات  دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

نصرالهی ادامه داد: تورم و  بالا رفتن قیمت تمام شده تولید و به هم خوردن نظام عرضه و توزیع از دیگر مشکلات فرا روی تولید کنندگان است که رفع این مشکلات نیازمند حمایت بیشتر مسئولان و برنامه ریزی مناسب است.

 

وی تصریح کرد: بیمه، هزینه‌های تحمیلی بر تولید و هزینه‌های سنگین تولید، نوسان قیمت‌ها و تکانه‌های شدید بازار، حمل و نقل گران، استعلام‌ها، بازار فروش و ... از جمله مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

 

با توجه به اینکه رونق مشاغل خانگی بسیاری از مشکلات حوزه اشتغال و بیکاری را حل  خواهد کرد، همکاری و همدلی تمام دستگاه‌های اجرایی و مسئول در راستای حمایت از مشاغل خانگی می تواند در این زمین راهگشا باشد.

 

کد خبر 1240389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha