«زبان عربی»؛ زبان قرآن، زبان بلاغت و بیان

زبان عربی، زبان قرآن است که به قدرت بلاغت و بیان متمایر است. خداوند این زبان را از بین همه زبان ها برگزید تا کتاب الهی که عزت امت در آن است، به این زبان باشد.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: سازمان ملل متحد در تصمیم تاریخی در سال 1973 میلادی 18 دسامبر را به عنوان روز جهانی زبان عربی اعلام کرد. زبان عربی یکی از ارکان مهم تنوع فرهنگی بشریت و زبان تمدن عربی- اسلامی و زبان علوم و دانش و ادبیات است.

سازمان ملل متحد پیشنهاد مراکش و عربستان را در جریان صد و نودهمین شورای اجرایی سازمان یونسکو مبنی بر تصویب روز جهانی زبان عربی پذیرفت و تاریخ 18 دسامبر را برای بزرگداشت زبان عربی به عنوان ششمین زبان رسمی جهانی انتخاب کرد.

 

زبان عربی، زبان قرآن کریم، حدیث نبوی و اشعار عربی است که به «زبان ضاد» شهرت دارد. غنای واژگان، غنای ساختارها و اصالت آن باعث تمایز این زبان منحصر به فرد شده است. این زبان در چارچوب زبان های سامی قرار دارد. بیش از 450 میلیون نفر به آن سخن می گویند. بیش از یک میلیارد و 500 هزار مسلمان با این زبان عبادت می کنند. همچنین پیروان ادیان الهی دیگر نیز در عبادتگاه های خود در خاورمیانه به این زبان عبادت می کنند.

 

زبان عربی، زبان حکمت، علم، ادبیات و هنر در قرون طولانی در آسیای میانه، شرق و شمال آفریقا و اندلس است. زبان عربی بر بیشتر زبان ها در جهان اسلام تاثیر گذاشته شده است. تعدادی از مفردات و واژگان این زبان به زبان های ترکی، فارسی، کردی، امازیغی، اردو، مالاوی، اندونزیایی و آلبانیایی وارد شده است حتی تاثیر این زبان را بر زبان های آفریقایی مانند هوسا، سواحیلی، آمهری، سومالیایی، زبان های اروپایی مانند فرانسوی، اسپانیایی، پرتغالی، مالتی و سایر زبان ها می بینیم.

 

زبان عربی درحال حاضر با  چالش هایی در شکوفایی مواجه است که مهم‌ترین آن رقابت زبان های خارجی به ویژه آموزش و تحقیقات علمی، شیوع لهجه های محلی، همگامی با فناوری دیجیتال، ضعف در ترجمه از آن یا به آن است.

 

 سازمان ملل متحد، هدف از نامگذاری این روز را افزایش آگاهی نسبت به تاریخ، فرهنگ و تحولات زبان عربی است.  همچنین هدف از این روز تقویت سهم شناختی، فکری و علمی این زبان و شخصیت های علمی عربی در طول تاریخ جهان است.

 

براساس پیش بینی ها، در سال 2050 نزدیک به 647 میلیون نفر به این زبان سخن خواهند گفت و زبان عربی به عنوان زبان اول خواهد بود، انتظار می رود که در این تاریخ تعداد جمعیت جهان 9.3 میلیارد نفر باشد.

 

زبان قرآن کریم و دین اسلام باعث تقویت زبان عربی شده است. هر روز گروهی از مردم سراسر جهان به دین اسلامی می گروند که نماز و عبادت های خود را به این زبان انجام می دهند

کد خبر 1240436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha