مداحی ها باید همراه با امر به معروف و نهی از منکر باشد

آیت الله عابدینی گفت: اگر کنار مداحی، امر به معروف و نهی از منکر باشد، اگر محتوای مداحی، امر به معروف و نهی از منکر باشد، موعظه باشد، مناجات باشد، آن وقت توقعاتی که رهبر فرزانه انقلاب از همه ما دارند بهتر محقق می‌ شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه قزوین، آیت ‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار با احمد واعظی رئیس کانون مداحان کشور اظهار کرد: خداوند در آیه 41 سوره حج می‌فرماید به هر کس امکاناتی می ‌دهیم وظیفه او اقامه نماز یعنی همان اقامه دین با تمام ابعادش است.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: نماز خواندن با اقامه نماز متفاوت است، ما در قرآن فقط اقامه نماز را داریم، رسول خدا (ص) و ائمه اطهار (ع) از نماز به ‌عنوان عمود دین نام برده‌اند، عمود به معنای ستون است.

 

وی اضافه کرد: خداوند در آیه 45 سوره عنکبوت فرموده نماز، اهل خود را از هر کار زشت و منکر باز می‌دارد، نمازی که اقامه می‌شود می‌تواند اهل خود را از زشتی و منکر باز دارد اما نمازی که خوانده می‌شود اینگونه نیست.

 

آیت الله عابدینی افزود: قرآن می‌گوید نماز را اقامه کنید، نماز ستون دین است، در اصول کافی آمده امام باقر (ع) به زراره فرمود ساختمان اسلام بر روی پنج ستون استوار است، این ستون‌ها شامل نماز، روزه، زکات، حج و ولایت هستند.

 

وی تأکید کرد: آن‌قدر که راجع به ولایت سفارش شده است، راجع به هیچکدام از اینها سفارش نشده است، حضرت در ادامه برای اینکه کسی تصور نکند ستون‌های دیگر مهم نیستند، راجع به اهمیت هر کدام از این ستون‌ها به تفصیل سخن گفتند.

 

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام باقر (ع) در ادامه فرمودند اگر کسی همه شب‌هایش را به نماز بایستد، همه روزهایش را روزه بگیرد، همه مالش را در راه خدا انفاق کند، همه ساله به حج تمتع مشرف شود ولی نداند امامش کیست و کارهایش را با ولی و امامش هماهنگ نکند ذره‌ای ثواب نزد خدا نخواهد داشت و در قیامت از اهل ایمان به حساب نمی‌آید.

 

وی خاطر نشان کرد: موقعی مداحان اهل بیت (ع) کارشان را درست انجام می ‌دهند که منادیان عدالت باشند، امر به معروف و نهی از منکر اعتراض است، جای آن هم مسجد، نماز جمعه و تریبون‌های رسمی و دینی است و باید عدالت را جدی ‌تر بگیریم.

 

آیت الله عابدینی اعلام کرد: اعتراض، حق خدا به گردن ماست و ما باید این حق را ادا کنیم اما در مقابل مفسدین باید اعتراض کنیم، در مقابل حرام‌ خورها باید معترض باشیم و در مقابل آنها که عدالت و انصاف را زیر پا می‌گذارند معترض باشیم.

 

وی تأکید کرد: در اصول کافی روایت داریم که مؤمن وقتی به خدا تقرب پیدا می‌کند، زبانش کلام خدا می‌شود، دستش دست قدرت خدا می‌شود و گوشش سمع خدایی می‌شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ما خیلی وقت‌ها شاهدیم که فریاد عدالت از مداحان شنیده می‌شود، این خیلی مؤثر است اما فراگیر نیست، اگر ما مداحی را از رسالت‌ های دینی جدا کنیم چیز خوبی از آب در نمی‌آید اما اگر کنار مداحی، امر به معروف و نهی از منکر باشد، اگر محتوای مداحی، امر به معروف و نهی از منکر باشد، موعظه باشد، مناجات باشد، آن وقت توقعاتی که رهبر فرزانه انقلاب از همه ما دارند بهتر محقق می‌شود.

 

گفتنی است در ابتدای این دیدار احمد واعظی رئیس کانون مداحان کشور برخی از برنامه‌ ها و اقدامات انجام شده در کانون مداحان کشور را تشریح کرد.

 

کد خبر 1240487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha