تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در قالب طرح نهضت بازگشت به مساجد

تحقق راهبرد نهضت بازگشت به مساجد جریان بخشی هدفمند در مسیر احیاء مسجد تراز اسلامی بستر کارآمدی از مسجد پویا، فعال و اثرگذار است آنچنان که مساجد صدر اسلامی این طور بودند.

خبرگزاری شبستان - البرز:

 

توجه به راهبردهای کلان ملّی و دینی زمینه رشد و بقای یک جامعه را به همراه دارد. به ویژه آنکه رهبران با راهبردی معین سعی در پیشبرد اهداف نظام به سمت تعالی و پیشرفت هستند یگانه دلیل همراهی ملت و حکومت تلقی می شود.

 

انقلاب اسلامی ایران به زعامت رهبرمعظم انقلاب پس از گذراندن چهار دهه از انقلاب اسلامی در مرحله چهل سال دوم این حرکت مردمی و خودجوش قرار دارد. خط مشی و راهبرد کلان چهل سال دوم ایجاب می کند، بازنگری بهتری به مسائل کلی آن با نگاه به جایگاه مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد داشته باشیم.

 

رهبرمعظم انقلاب در بیانیه‌ی «گام دوم انقلاب» اعلام کردند: انقلاب « وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است». گامی که باید در چهارچوب «تلاش و مجاهدت جوانان ایران اسلامی» برداشته شود.

 

 

محمدصادق کوشکی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران نیز در این رابطه معتقد است که جوانان محور اصلی بیانیه گام دوم هستند؛ ۴۱ بار از واژه جوانان در این بیانیه استفاده‌ شده است. دلیل آن هم این است که در طول چهل سال، نسل اول و دوم انقلاب، پا به سن گذاشته‌اند و در آینده نزدیک، باید جایشان را به جوان‌ها بدهند. در این سال‌ها باید نسل سوم و چهارم انقلاب عهده‌دار مسئولیت‌های کلان شوند. پس طبیعی است که رهبر انقلاب مخاطب اصلی خود را جوانانی قرار بدهد که می‌خواهند در آینده نه ‌چندان دور مسئولیت‌های بزرگی را به دوش بکشند.

 

رهبر انقلاب در همین بیانیه جوانان را محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی می‌دانند. رهبری علاوه بر بیانیه گام دوم در بسیاری از سخنان و بیاناتشان به جوان‌گرایی بسیار تأکید می‌کنند. این نشان‌دهنده اهمیت نسل جوان به‌خصوص جوان مؤمن و متعهد در آینده انقلاب اسلامی است.

 

طرح شنبه های با کتاب که چند سالی است در فضای کانون های فرهنگی هنری مساجد برپا می شود نیز در بسترهای مختلف نسبت به معرفی کتاب های مرتبط با بیانیه گام دوم انقلاب اقدام به عمل آورده است. 

 

 

حجت الاسلام جلالوند در رابطه با اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایجاد روحیه امید میان نوجوانان و جوانان به خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: موضوع ولایت پذیری یکی از محورهای مهم در جریان فرهنگ فاطمی است به ویژه اینکه در ایام فاطمی نیز این مطلب مورد توجه است.

 

مدیر امور طلاب و روحانیون بنیاد ملی کرامت افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک نقطه هدف برای فعالان مسجدی تلقی می شود که با توجه به اهمیت آن نسبت به جریان سازی اهداف انقلاب تلاش های قابل توجهی انجام شود.

 

به گفته امام و مدیرکانون مسجد جامع کمالشهر، توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می تواند بسترساز یک جریان واحد به سمت تعالی و پیشرفت تلقی شود.

 

 

روح الله عباسی ۱۳۹۸؛ در کتاب رنج شیرین با محوریت تبیین عالمانه بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت مساجد می پردازد. این کتاب که به همت دفتر مطالعات پژوهش ها و ارتباطات حوزوی مرکز رسیدگی به امور مساجد در سه هزار نسخه به چاپ رسیده است به واقع درسنامه تبیین عالمانه بیانیه گام دوم انقلاب و رسالت مسجد است.

 

 یکی از اهداف مهم این کتاب، پیش نیازهای محقق شدن ظرفیت مساجد در گام دوم انقلاب است. نویسنده تحقق حقوق و مطالبات مساجد و شکل گیری مساجد طراز انقلاب اسلامی را با نظر به گام دوم انقلاب اسلامی توضیح داده است. 

 

معرفی این کتاب در شنبه های با کتاب تبیین کننده سخنان رهبر معظم انقلاب در این بیانیه است. حال آنکه فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز با باور به این مهم نسبت به تحقق شعار نهضت بازگشت به مساجد در تلاش هستند. 

 

اینکه در یک جریان بخشی هدفمند در مسیر احیاء مسجد تراز اسلامی بسترهای کارآمدی از مسجد پویا، اثرگذار و کارآمد داشته باشیم منوط به تحقق راهبرد نهضت بازگشت به مساجد است. آنچنان که مساجد صدر اسلامی اینگونه بودند و در مسیر فعالیتی خود مأمن فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تلقی می شدند.

 

 

خبرگزاری شبستان در استان البرز این آمادگی را دارد تا مساجدی که متناسب با مسجد تراز اسلامی به صورت هدفمند در حال فعالیت هستند را معرفی نماید. چه بسا اقدام رسانه ای برای معرفی مساجد توانمند برای دیگر مساجد استان نیز مفید فایده تلقی شود و شاهد تحقق شعار نهضت بازگشت به مساجد باشیم. 

 

مساجدی که در محله های خود نام آوازه هستند. اهالی محل با مسجدنشینان انس دارند. امام مسجد اکثر اهالی محل را می شناسد و پای درد و دل های آنان می نشیند. چراغ مسجد به یمن و برکت اهالی محله روشن است و ... مسجد به معنای مسجد تراز اسلامی به همین معانی ها است. 

 

تولید ادبیات جدید، فهم تبیین، دفاع و الگوسازی از مفاهیم انقلاب به عنوان یکی از مسائل تأثیرگذار اجتماعی بر روی آحاد مردم به ویژه جوانان است. بیانیه گام دوم انقلاب که به واقع چشم انداز دومین چله انقلاب اسلامی ایران است، اهمیت اساسی و قابل طرحی در عرصه تحقق مسجد تراز اسلامی دارد. 

 

 

 

کد خبر 1240492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha