وحدت حوزه و دانشگاه ضامن توسعه علمی کشور

وحدت حوزه و دانشگاه به معنای مهم بودن این دو قشر است تا حواسشان به دسیسه‌های دشمنان باشد.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان،

تاکید بر وحدت همه اقشار به خصوص حوزه و دانشگاه یکی از محورهای اساسی اندیشه و خط مشی علمی حضرت امام خمینی(ره) در طول دوران نهضت بود که این اندیشه آسمانی در سال های اول انقلاب و در پی شهادت دکتر محمد مفتح با نامگذاری 27 آذر به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه رنگ عملی به خود گرفت.

 

برخلاف تصور دشمنان، وحدت در مکتب نظری و عملی امام (ره) یک تاکتیک یا ابزار مصلحتی و مقطعی برای پیشبرد اهداف و مقاصد سیاسی انقلاب اسلامی نبود، بلکه تداوم وحدت، به عنوان پایه های نهضت مبارزاتی ایشان به شمار می رفت.

 

بنیانگذار جمهوری اسلامی به خوبی آگاه بود که اگر روحانیت نتوانند فهم خود از اسلام را با مقتضیات زمان پیوند دهد، اعتقاد و ایمان نسل آینده با خطر جدی روبرو خواهد شد و آنان در راه انجام رسالت خود با دشواری روبه رو می شوند.

 

وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مهم ترین اهداف امام خمینی (ره) به شمار می رفت و ایشان بارها خواستار تحقق این وحدت میان دانشگاهیان و حوزویان به عنوان دو قشر اندیشمند و برنامه ریز جامعه اسلامی بودند.

 

ایشان در سخنرانی 27 آذر سال 1361 در این باره چنین فرمود: «دانشگاه و حوزه های علمیه می توانند دو مرکز باشند برای تمام ترقیات و تمام پیشرفت های کشور و می توانند دو مرکز باشند برای تمام انحرافات و انحطاطات کشور. اگر دانشگاه واقعا دانشگاه باشد و دانشگاه اسلامی باشد، یعنی در کنار تحصیلات، در آنجا تهذیب هم باشد، تعهد هم باشد، یک کشوری را اینها می توانند به سعادت برسانند».

 

وحدت حوزه و دانشگاه ریشه در سنت علمی و پیشینه تاریخی اسلام دارد و اگر برخی حوزویان به فراگیری علوم دانشگاهی علاقه مند هستند به آن دلیل است که از گذشته درس ها و مباحث حوزوی در بسیاری از علوم دانشگاهی امروزی نهفته بود.

 

به عنوان مثال بسیاری از بنیانگذاران علوم جدید از میان حوزه های علوم دینی برخاسته اند و در این شرایط وحدت حوزه و دانشگاه به مفهوم نفی استقلال این دو نهاد و یا تسلط یکی بر دیگری نیست بلکه مفهوم اصلی این وحدت تاکید بر جامعیت دین اسلام است.

 

مقام معظم رهبری راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه را این چنین تبیین کرده اند: «در نظام اسلامی، علم و دین پابه پا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. وحدت حوزه و دانشگاه معنایش این نیست که حتما بایستی تخصص های حوزه ای در دانشگاه و تخصص های دانشگاهی در حوزه دنبال بشود نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوش بین باشند و به هم کمک بکنند و با یکدیگر همکاری نمایند، دو شعبه از یک موسسه علم و دین هستند.»

 

وحدت حوزه و دانشگاه راهقطعی و پذیرفته شده پیشرفت ایران است چرا که این ۲ نهاد وظیفه تربیت انسان های آگاه و فرهیخته را برای ایران اسلامی بر عهده دارند و به همین دلیل باید با تشکیل اتاق فکر مشترک به دنبال نیازسنجی پژوهشی مشترک باشند.

 

بر همین اساس حوزه و دانشگاه ضمن داشتن ساختار مستقل، می توانند با بهره گیری از روش عالمانه با یکدیگر تعامل کنند و بی تردید افق این همراهی و وحدت به سعادت و بالندگی ایران اسلامی ختم خواهد شد.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان گفت: دکتر مفتح یک شخصیت علمی و حوزوی بود که دست پلید منافقین این مرد و روحانی را از جامعه کشور گرفت و به همین مناسبت روز شهادت ایشان از سوی امام راحل به روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.

 

آیت الله نورمفیدی افزود: وحدت به این معناست که دانشگاهیان و حوزویان قشری روشنفکر، عالم، دانشمند و آگاه هستند و به خصوص در این شرایط و بعد از انقلاب نقشه‌های دشمن را متوجه باشند و به ظاهر قضیه نگاه نکنند و به عمق قضایا نگاه کنند.

 

وی با بیان اینکه کشور‌های اسلامی با اسرائیل و آمریکا همراهی می‌کنند، گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای مهم بودن این دو قشر است تا حواسشان به دسیسه‌های دشمنان باشد.

 

امام جمعه گرگان گفت: این مسائل نباید باعث شود تا اشتباه کنیم. حوزه و دانشگاه باید در چنین مواقعی به کمک جامعه بیایند و مردم را روشن کنند.

 

نماینده ولی فقیه در گلستان افزود: امروز حوزه ما نسبت به گذشته بسیار متفاوت و به روزتر هم شده است.

 

امام جمعه گرگان با اشاره به جایگاه فاخر فعالیت‌های علمی و پژوهشی در کشور، گفت: تلاش شرکت‌های دانش بنیان و دانشمندان ایرانی موجب اقتدار و تعالی جمهوری اسلامی کشور شده‌اند.

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان هم با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: دشمن با هدف به هم زدن وحدت و انسجام بین حوزه و دانشگاه، اقدام به ترور استاد شهید مرتضی مطهری و آیت الله دکتر مفتح کرد.

 

حجت الاسلام سیدعلی طاهری با بیان اینکه دشمن از وحدت حوزه و دانشگاه هراسان است، افزود: تا زمانی که دانشگاه های ما مقدس باشند دشمنان نمی توانند به اهداف خود برسند.

 

وی ادامه داد: دشمنان به دنبال بدبین کردن قشر دانشجو نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

 

 حجت الاسلام طاهری تاکید کرد: وحدت بین حوزه و دانشگاه فقط در ۲۷ آذر محدود نشود و باید در کل سال شاهد وحدت این دو نهاد علمی باشیم.

 

 

 

کد خبر 1240536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha