چله برون؛ یکی از آیین‌های پرطرفدار مردم خراسان شمالی است

کارشناس میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: چله برون یکی از آیین هایی منطقه به دلیل کارکرد و ماندگاری که دارد با خرده فرهنگ های جدید همچنان مورد استقبال خانواده هاست و با آداب و رسوم خاص انجام می شود.

علی حسین پناه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی عنوان کرد: هر آیینی یک کارکردی دارد که باید حفظ شود، یکسری از آیین ها به دلیل برخورد دنیای جدید و مدرنه از بین رفته اند ولی آیین چله برون با قدمت بالا همچنان پابرجاست.

 

کارشناس میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی عنوان کرد: شب چله در ایران، افغانستان و تاجیکستان کارکرد خود را دارد که بحث اصلی آن اهمیت و ازش دادن به خانواده است.

 

حسین پناه خاطرنشان کرد: به تازگی پرونده آیین چله برون این استان با گستره جغرافیایی ملی به پیشنهاد خراسان شمالی در شورای ملی ثبت شد.

 

وی تصریح کرد: علت اصلی ثبت این آیین، دارا بودن عنصرها و آیتم های مرتبط با میراث ناملموس است و یکی از آیین های مرتبط هجری شمسی در منطقه ایران برپا می شود که رسوم خورشیدی است.

 

وی اضافه کرد: شب یلدا یا همان شب چله برای دخترانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند و یا در مراحل نامزدی و عقد به سر می‌برند، حال و هوای دیگری دارد، در آیین خانواده‌ها برای این نوعروس‌ها خنچه‌ای از میوه و تنقلات هدیه می‌برند.

 

کارشناس میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: در این شب خانواده عروس خود را برای پذیرایی از خانواده داماد آماده می‌کنند، بر اساس سنت‌های ایرانی، رسم بر این است که در بلندترین شب سال خانواده‌هایی که تازه وصلت کرده اند، دور هم جمع شوند و خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن بگیرند.

 

حسین پناه افزود: در این میان هدیه‌هایی هم از طرف خانواده داماد به عروس تقدیم می‌شود که لبخند پر رنگ تری را روی چهره عروس خانم می‌نشاند تا شادی و نشاط این شب بلند بیشتر شود.

 

 

کد خبر 1240598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha