علم سنجی؛ فرصت پیشرفت علم و توسعه تعاملات پژوهشی است

محمدی، علم سنجی را دانش چند رشته‌ای در راستای ارزیابی و توسعه فعالیت‌های پژوهشی و تکامل شبکه علوم عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، طالب محمدی ظهر یکشنبه (۲۷ آذر ماه) در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی علم سنجی و شاخص‌های ارزیابی پژوهشی که با حضور جمعی از فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت در بستر فضای مجازی برگزارشد، اظهار کرد: پژوهش، فعالیتی دقیق، منظم و منطقی برای کشف حقایق، دستیابی به دانش نو، حل مسائل و تصمیم‌گیری‌های درست است.

 

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان کردستان گفت: پژوهش موتور محرک توسعه همه جانبه، متوازن و پایدار در هر کشوری است که بدون آن یا توسعه رخ نخواهد داد و یا همه جانبه، متوازن و پایدار نخواهد بود. 

 

 

وی افزود: مطالعات انجام شده نشان می دهد به ازای هر مبلغی که صرف پژوهش می شود حداقل 5 الی 10 برابر آن، درآمد اضافه به جامعه برمی‌گردد.

 

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با تأکید بر اینکه پژوهش حوزه‌ای حرفه‌ای و پژوهشگر حرفه‌مند است، تصریح کرد: پژوهش فعالیتی دقیق، منظم و منطقی است که از منظر علمی، تجربی و دینی حائز اهمیت است.

 

 

وی پژوهش را بخش اصلی هر حرکت علمی دانست و گفت: در ادبیات پژوهشی و توسعه‌ای ملل معمولا 5 شاخص تحقیقاتی تحت عناوین بودجه تحقیقاتی، سرانه پژوهشی، تراکم تحقیق و توسعه، سهم پژوهشگران در هر یک میلیون جمعیت و نیز تولید مقالات علمی را به عنوان معیارهای اصلی علم سنجی بر می‌شمارند که به تفصیل در خصوص مصادیق هر کدام از این شاخص‌ها در سطح میانگین جهانی و کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و توسعه نیافته پرداختند.

 

 

محمدی در ادامه با اشاره به گستردگی و جامعه شمول بودن آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد آموزش رسمی که نقش مهمی در تربیت و آموزش سرمایه‌های انسانی خلاق و پژوهشگر را عهده داراست، افزود: پژوهش نقش پیشگیری، هشیارسازی، دیده بانی و اعلام راهکارهای مقابله‌ای را دارد.

 

 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان خاطر نشان کرد: تفاوت تحقیقات آمـوزشی‌ با سـایر تـحقیقات به‌ تفاوت در ماهیت‌ پدیده‌های‌ مورد مطالعه‌ی آنها برمی‌گردد و تحقیقات آموزشی با دشواری‌های بیشتری در انجام مواجه هستند.

 

 

محمدی اضافه کرد: متغیرهای شناخته و ناشناخته‌ی‌ بسیاری‌ مـحیطهای آمـوزشی را در بـرگرفته‌ که‌ این‌ موضوع اجرای پژوهش‌ و تعمیم‌ یافته‌های آن را در‌ این‌ حوزه به مراتب دشـوارتر می کند.

 

 

وی افزود: نكته مهم این است كه خود پژوهش نیز نیازمند آموزش است چرا كه پژوهش در حقیقت یك فن است و روش‌های مختلفی دارد كه یادگیری و به كار بستن آنها جز با آموزش میسر نیست.

 

محمدی ضرورت توسعه فرهنگ پژوهشی و شناسایی ورتبه بندی عوامل مؤثر بر آن، گسترش مدیریت علمی که  اجزای آن، از طریق تفکر سنجیده، حساب شده و تجربی پدید آمده باشد وایجاد سازمان علمی را از نیازهای رشد پژوهش در جامعه عنوان کرد.

 

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان شورای تحقیقات، پژوهشکده ها، پژوهش سراها، معلم پژوهنده و طرح‌های پژوهشی را به عنوان پیشینه اخیردرپژوهش نظام آموزشی ایران عنوان کرد.

وی در پایان ناکارآمدی مدیریت سازمانی پژوهش، ضعف اشاعه یافته‌های پژوهشی، ضعف نظارت بر اجرای پژوهش و اقدامات ناظر به تربیت پژوهشگر آموزشی را بعنوان مهم‌ترین چالش‌های فراروی پژوهش در آموزش و پرورش برشمرد.

کد خبر 1240686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha