۶۰ درصد مساحت شیروان درگیر خشکسالی است

مدیر اداره هواشناسی شیروان گفت: مساحت تحت تاثیر خشکسالی این شهرستان براساس شاخص SPEL دوره ۱۰ ساله تا پایان آبان ماه امسال، ۵۹.۹۹ درصد است.

رسول رهنما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهار کرد: از این میزان، ۳۴.۷۰ درصد خشکسالی خفیف، ۱۳.۹۳ درصد خشکسالی متوسط و ۵.۱۲ درصد خشکسالی شدید است.

 

مدیر اداره هواشناسی شیروان خاطرنشان کرد: همچنین مساحت تحت تاثیر خشکسالی براساس شاخص SPEL دوره یکساله تا پایان آبان ماه امسال، ۴۵.۷۱ درصد بوده که ۴۴.۱ درصد خشکسالی خفیف و ۱.۷۰ درصد خشکسالی متوسط بوده است.

 

رهنما عنوان کرد: از ابتدای امسال بارندگی در این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۸۱.۵ درصد افزایش داشته است.

 

وی عنوان کرد: میزان بارندگی از ابتدای امسال تا کنون در این شهرستان، ۱۵۰.۵ میلی متر بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته، ۸۲.۹ میلی متر و دوره آماری، ۱۴۵ میلی متر ثبت شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: میزان بارندگی این شهرستان در مقایسه با دوره آماری بلند مدت، ۳.۸ درصد افزایش داشته است.

 

رهنما اضافه کرد: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی امسال ، ۵۳.۷ میلی متر بوده که این میزان سال گذشته، ۲۲.۴ میلی متر و دوره آماری، ۴۰ میلی متر بوده که در مقایسه با سال گذشته ۱۳۹.۷ درصد و دوره آماری بلند مدت، ۳۴.۳ درصد افزایش داشته است.

 

مدیر اداره هواشناسی شیروان در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه میانگین دمای هوای شهرستان گفت: میانگین دمای هوای شهرستان از ابتدای امسال تاکنون، ۱۱.۶ درجه سانتیگراد بوده است که این میزان در سال گذشته ۹.۸ و در دوره آماری ۱۰.۲ درجه سانتیگراد بوده که در مقایسه با سال گذشته ۱.۸ و دوره آماری ۱.۴ درجه سانتیگراد افزایش داشته است.

 

رهنما افزود: همچنن میانگین دمای هوا از ابتدای مهرماه امسال تاکنون، ۱۷.۹درصد، سال گذشته ۱۸.۶ و دوره آماری ۱۷.۶ بوده که در مقایسه با سال گذشته ۷ دهم درصد و دوره آماری بلند مدت ۳ دهم درجه سانتیگراد کاهش داشته است.

 

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.

 

این شهرستان ۱۰۵ هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که ۱۲ هزار بهره بردار از این بخش ارتزاق می کنند و میانگین بارش سالیانه خراسان شمالی ۲۴۰ میلی متر است.

 

 

کد خبر 1240778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha