وظیفه نویسندگان از بُعد دینی و ملی سنگین است

احمدوند گفت: از وجب به وجب این سرزمین، عالم عالیقدر بلند شده و مردم باید این ریشه‌ها و پشتوانه‌ها را بشناسند و از این حیث وظیفه نویسندگان از بُعد دینی و ملی سنگین است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور حضور در نشست پیش‌کنگره بزرگداشت آیت‌الله آقا ضیاء‌الدین عراقی و دیدار با اهالی قلم (ناشران، نویسندگان، شاعران) استان مرکزی، یکشنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱ به این استان سفر کرد. 

 

ادای احترام به شهدای گمنام، دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین داود نعیمی‌فر از اهالی قلم این استان، بازدید از خانه امیرکبیر در روستای هزاوه، نشست با اهالی قلم (ناشران، نویسندگان و شاعران)، حضور در شبکه استانی آفتاب، شرکت در نشست شورای اداری مدیران ستادی و شهرستانها و جلسه با مدیران و کارکنان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از دیگر برنامه‌های معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کل این معاونت در سفر به استان مرکزی بود.

 

 

انقطاع از سنت و عالمان، عاملی در بروز بحران‌های فرهنگی و اجتماعی
یاسر احمدوند در نخستین پیش کنگره بین‌المللی آیت‌الله‌العظمی آقا ضیاءالدین عراقی در سالن پیامبر اعظم (ص) شهر اراک، بیان کرد: وجود عالمان بزرگی همچون آقا ضیاءالدین، مزیت ایران اسلامی به‌شمار می‌رود که این بزرگان باید برای نسل جوان معرفی شوند و قطعا از بروز آسیب‌ها جلوگیری می‌کند.

 

وی با تأکید بر اینکه انقطاع از سنت، عالمان، علم و محافل علمی یکی از دلایل بروز بحران‌های فرهنگی و اجتماعی است و تکریم عالم و علم و تجلیل از بزرگان از وظایف اصلی ما است، افزود: مسلما معرفی بیشتر شخصیتی همچون آقا ضیاءالدین که حتی رهبر انقلاب اسلامی در سفر به استان مرکزی به ایشان اشاره داشتند، امر مهمی تلقی می‌شود و امید است که تجلیل از بزرگان در استان به سنتی حسنه و الگویی برای کشور بدل شود.

 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: با وجود چنین ریشه‌ها و پشتوانه‌هایی، سفینه انقلاب با هدایت داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، مسیر خود را با قدرت و صلابت پیش می‌برد.

 

 

سالانه ۱۰۰ تا ۱۱۲ هزار عنوان کتاب در کشور تولید می‌شود
یاسر احمدوند در نشست با اهالی قلم (انجمن های ادبی، ناشران و نویسندگان) استان مرکزی، بیان کرد: امکانات و منابع در دولت قطعا محدودیت‌هایی دارد و برای هزینه کردن آن باید نیم‌نگاهی به اولویت‌ها و نیازها داشت؛ قطعا علاقه‌مند به همه تولیدات در کشور هستیم. سالانه ۱۰۰ تا ۱۱۲ هزار عنوان کتاب در کشور تولید می‌شود، اما حتی نمی‌توانیم از هر کدام پنج نسخه تهیه کنیم، برای این اقدام ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما فقط ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار وزارتخانه است و بر همین اساس دست به اولویت‌بندی زده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب در یک استان پنج میلیارد تومان هزینه دارد و برگزاری آن در همه استان‌های کشور بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: اگر استانی نیمی از هزینه‌ها را تأمین کند، نیم دیگر را وزارتخانه متقبل می‌شود. امید است در لایحه بودجه سال آینده شرایط حوزه فرهنگ بهبود یابد تا مشکلات کمتری را متحمل شویم.

 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حل نشدن برخی از مشکلات به معنای عدم شناسایی مشکل و راه‌حل نیست، بلکه شاید دلایل مختلفی داشته باشد، گفت: در حوزه فرهنگ، نمی‌توان برای یک مشکل یک نسخه و اقدام عاجل داشت و مسلما با یک عامل نیز نمی‌توان یک امر را در یک فرد نهادینه کرد.

 

یاسر احمدوند با اشاره به اینکه برای عادت شدن فرهنگ کتابخوانی باید عوامل مختلف را درنظر گرفت، اظهار کرد: اگر نیاز به خواندن و دانستن در افراد ایجاد شود، حتما فرد محصول مورد نظر خود را پیدا می‌کند.

 

وی با تأکید بر اینکه زنده ماندن و مقاومت و با هدف زندگی کردن بدون فرهنگ محقق نمی‌شود، ادامه داد: نداشتن جهت‌گیری فرهنگی، قطعا زندگی را بی‌معنی می‌کند و مهمترین هدف از انقلاب اسلامی، معنا پیدا کردن زندگی مردم بوده است.

 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع کاغذ نیز گفت: بخشی از مشکلات بسته به مسائل اقتصادی است. ایران واردکننده کاغذ است، البته دولت در تلاش برای تامین کاغذ از طریق کارخانجات داخلی است و امیدواریم که در این راستا در سال آتی موفق باشد.

 

یاسر احمدوند با اشاره به اینکه اتفاقات فرهنگی در داخل کشور اتفاقاتی افتخارآمیز است، افزود: تا پیش از انقلاب اسلامی کمتر از ۵۰ هزار عنوان کتاب چاپ شد و پس از آن ۲/۵ میلیون عنوان کتاب در کشور چاپ شده که این امر حاصل تربیت نویسندگان است. در حوزه تعداد عناوین نویسندگان، شاعران و پژوهشگران در جهان، جزو کشورهای برتر هستیم و به این فضای فرهنگی افتخار می‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: در منطقه در حوزه تولید کتاب، هیچ کشوری مانند ایران نیست. با وجود مشکلات موجود در عرصه کاغذ و صنعت نشر و چاپ، حدود ۷۰ درصد تولید کتاب در کشور، تالیفی است و دولت در این عرصه نیز کمترین متولی‌گری را دارد و عمده آن در اختیار مردم است.

 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تعداد کتابخانه‌ها و کتابخوان‌ها در کشور مایه افتخار است، گفت: میانگین مطالعه در کشور بیش از ۳۰ دقیقه به‌جز کتاب‌های درسی و ادعیه است. این امر حاصل حرکت مثبت و موفق حوزه فرهنگ در کشور است. معضلات فرهنگی موجود در جامعه ریشه‌ای غیرفرهنگی دارد.

 

یاسر احمدوند در پایان اظهار کرد: ثمره این جلسات گفت‌و‌گو، تصمیم گیری درست است. بسیاری از مشکلات به سرعت قابل رفع است و لازم است که هر ماه یا دو ماه یکبار چنین نشست‌هایی برگزار شود تا روند رفع مشکلات تسهیل و تسریع شود.

 

نویسندگان در معرفی عالمان و بزرگان به نسل جوان وظیفه سنگینی دارند
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر یک‌روزه خود به استان مرکزی با حجت‌الاسلام والمسلمین داود نعیمی‌فر؛ نویسنده پیشکسوت اراکی که نزدیک به ۵۰ جلد کتاب در حوزه‌های مختلف ازجمله علم رجال در کارنامه علمی خود دارد نیز دیدار و از وی تجلیل کرد. 

 

وی در این دیدار اظهار کرد: از وجب به وجب این سرزمین، عالم عالیقدر بلند شده و مردم باید این ریشه‌ها و پشتوانه‌ها را بشناسند و از این حیث وظیفه نویسندگان از بُعد دینی و ملی سنگین است و قطعا در این راستا از نویسندگان حمایت خواهیم کرد.

 

 

ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها سبب نشاط اجتماعی می شود
یاسر احمدوند همچنین در دیدار با دهیار و کتابداران روستای «ضامنجان» روستای دوستدار کتاب کشور، گفت: روستاها ظرفیت‌های خوبی دارند و باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌های روستاها برای توسعه کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم.

 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مسئولان فرهنگی باید تلاش کنند از ظرفیت‌های روستا به‌صورت اثربخش و مفید در توسعه فرهنگ و احیای مهارت‌ها و حرفه‌های روستایی استفاده شود.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: استان مرکزی از استان‌های پر روستا در کشور است که می‌طلبد از این ظرفیت مردمی در راستای تقویت فرهنگ کتابخوانی استفاده کرد. در روستاها افراد کتابخوان زیادی حضور دارند که قابل تقدیر است.

 

 

رونمایی از پوستر فراخوان حمایت از طرح‌های قرآنی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای 
پوستر فراخوان حمایت از طرح‌های قرآنی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در استان مرکزی نیز با حضور یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد. این فراخوان با هدف ایجاد نشاط اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

کد خبر 1241053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha