حضور هماهنگ حوزوی ها و دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین ضروری است

حجت الاسلام کلانتری گفت: حضور هماهنگ حوزوی ها و دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین ضروری است و این اقدام از واجبات عصر ماست زیرا به دشمن اجازه نمی دهد تا حقیقت را وارونه جلوه دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، حجت الاسلام ابراهیم کلانتری، امروز سه شنبه (29 آذر) در کرسی آزاداندیشی که با موضوع «راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه» در سالن «شهید آیت الله دستغیب» حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برگزار شد، گفت: ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) ادامه داد: حوزه و دانشگاه 2 منبع قدرت در نظام اسلامی هستند که می توانند نظام را در دنیا سربلند کنند، به قدرت برسانند و دائما در مسیر صحیح خودش به حرکت در بیاورند و همچون 2 بال پرواز و 2 موتور محرکه برای حرکت کشور به سمت آرمان های بلند انقلاب اسلامی که هدف گذاری شده است، باشند.

وی دانشگاه را به منزله بال علمی کشور دانست و اظهار کرد: یکی از آرمان های بلند انقلاب این است که به لحاظ علمی به مرزهای دانش جهانی برسیم و از وابستگی خارج شویم و اگر انسان علم به دست بیاورد به قدرت می رسد و برای نجات از وابستگی ها باید در حوزه علم و دانش، یک حرکت قوی همه جانبه در کشور رخ دهد.

حجت الاسلام کلانتری با تاکید بر اهمیت حوزه های علمیه هم بیان کرد: دین و معنویت از آرمان های بلند نظام انقلاب اسلامی هستند و انقلاب اسلامی ما یک ماهیت دینی دارد و زادگاه انقلاب اسلامی، دین و اسلام ناب است و دین، امام راحل (ره)، حوزه علمیه و کشور را به سمت انقلاب اسلامی هدایت کرد.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) رسیدن به قله های معرفت دینی و معنویت اصیل اسلامی و همچنین رسیدن به مرزهای دانش جهانی را مورد تاکید قرار داد و گفت: یک بخش عمده از آرمان انقلاب اسلامی است و لازمه چنین حکومتی، وحدت حوزه و دانشگاه و عمل به وظایف توسط حوزه و دانشگاه است.

حجت الاسلام کلانتری تصریح کرد: اگر دانشگاه به عنوان نهاد تولیدکننده علم، در اوج خودش باشد اما بدون دین، همان چیزی می شود شاهد سقوط معنوی جامعه خواهیم بود و اگر معنویت و مظاهر دین وجود داشته باشد اما در حوزه علم، عقب باشیم به وابستگی و عقب افتادگی منجر می شود.

وی با اشاره به جایگاه رفیع علم در اسلام اظهار کرد: در دین مبین اسلام، طلب علم یک ارزش والاست و فتح قله های دانش جهانی یک ارزش دینی است که از دل اسلام ناب محمدی (ص) بیرون آمده است و اگر کشور بخواهد به سمت مقاصد اصلی خودش و آرمان های بلند انقلاب اسلامی حرکت کند، باید به علم و دین توجه ویژه داشته باشد و این موضوع همواره مورد تاکید بنیان گذار انقلاب اسلامی امام خمینی (رحمت الله علیه) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بوده است.

حجت الاسلام کلانتری با تاکید بر پیدایش دانشگاه در کشور ادامه داد: اگر تاسیس «دارالفنون» را در سال ۱۲۳۰ به عنوان تولد دانشگاه در ایران بدانیم، به این نکته هم باید توجه کنیم که «دارالفنون» دانشگاهی بود که از غرب کپی برداری کرده بودیم و اگر مبدا دانشگاه را تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳بدانیم، یعنی ۸۳ سال بعد از تاسیس «دارالفنون»، بازهم طرح تاسیس دانشگاه تهران، از خارج از کشور و آمریکا آورده شد، بنابراین هم «دارالفنون» و هم دانشگاه تهران در شکل و محتوا، کپی برداری شده از دانشگاه های غربی قرون ۱۹ و ۲۰ میلادی و کاملا برپایه اصول سکولاریسم بنا شدند.

وی اضافه کرد: تاریخ تاسیس دانشگاه در غرب به اواخر قرن۱۱ میلادی برمی گردد یعنی هشتصد سال قبل از تاسیس دانشگاه در ایران، و دانشگاه «آکسفورد» در لندن به عنوان یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان در سال ۱۰۹۶ میلادی تاسیس شده است و روزی که دانشگاه طبق الگوی غربی در ایران تاسیس شد، سکولاریسم بر جهان غرب حاکم بود و دانشگاه کاملا سکولار بوده است و همان طور که می دانیم در ذات سکولاریسم یک چیز خیلی روشنی وجود دارد که کنار گذاشتن و ضدیت با دین است.

حجت الاسلام کلانتری تاکید کرد: بنابراین یک دانشگاه سکولار ضد دین با همان شکل و شمایل و محتوای غربی در کشومان تاسیس شد و نتیجه نهادی که روبروی حوزه به عنوان یک مرکز علمی منادی دین و پژوهش های دینی است، شد.

وی افزود: گاهی اتفاق می افتد، چیزی از غرب وارد کشور شده است و در اینجا اینجا بومی سازی می شود اما در مورد دانشگاه، نه تنها فرآیند بومی سازی انجام نشد بلکه حتی دانشگاه در ضدیت با دین تشویق هم شد و تا قبل از انقلاب اسلامی، افرادی سکولار، ضد دین و ضد حوزه در راس آموزش عالی و دانشگاه های کشورمان بودند و نتیجه این شد که حوزه و دانشگاه، این 2 بالی که می توانند یک کشور را به سمت قله های تعالی پیش ببرند، همدیگر را خنثی کرده و بدبینی متقابلی در پیش از انقلاب میان حوزوی ها و دانشگاهی ها به وجود آمده بود.

حجت الاسلام کلانتری به پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر سیاست های آموزش عالی در کشور اشاره کرد و گفت: ماهیت انقلاب این است که همه بخش ها را منقلب و متحول می کند و با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تغییر سیاست های آموزش عالی در کشور و اجرای طرح  وحدت حوزه و دانشگاه، نور انقلاب به سمت این 2 نهاد آموزشی شروع به تابیدن کرد و فضای بدبینی به  خوش بینی و اتحاد تبدیل شد و با وحدت حوزه و دانشگاه، این 2 بالی که هر یک به سمتی حرکت می کردند و باعث زمین گیری و هدر رفتن قوای گوناگون کشور می شدند، حال در یک راستا و با یک هدف مشترک که همانا پیشرفت کشور و تعالی معنوی جامعه بود، به حرکت درآمدند.

وی با تاکید بر راه کارهای وحدت هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه اظهار کرد: براساس همین تعریف از وحدت باید راه کار ارائه شود و این تعریفی است که در فرمایشات حضرت امام (ره) و در بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و در سخنان شهدای بزرگواری مثل شهید ایت الله مفتح، شهید آیت الله مطهری، شهید ایت الله بهشتی و شهید آیت الله باهنر که برای  نزدیکی حوزه و دانشگاه بسیار تلاش کردند و در واقع پرچمداران اصلی وحدت بودند هم دیده می شود.

حجت الاسلام کلانتری افزود: برای ارائه راهکارهای مختلف در خصوص مسائل و معظلات اجتماعی کشور باید تیم های مشترک تخصصی بین طلاب حوزه ها و دانشجویان دانشگاه ها برای انجام پژوهش تشکیل شود و یکی از راهکارهای اصلی برای رفع معظلات اجتماعی، هم افزایی حوزه و دانشگاه در حوزه تولید علوم انسانی اسلامی است.

وی تصریح کرد: علوم انسانی اسلامی از نان شب برای ما واجب تر است و نرم افزار اصلی انقلاب اسلامی، علوم انسانی اسلامی است و علوم انسانی اسلامی از واجبات علوم کشور است که متاسفانه هنوز به آنجایی که باید برسیم نرسیده ایم.

حجت الاسلام کلانتری با تاکید بر لزوم حضور هماهنگ حوزوی ها و دانشگاهیان در عرصه جهاد تبیین گفت: این اقدام از واجبات عصر ماست و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تببین واقعیات را جهادی می دانند که هم واجب و هم عینی و فوری است و جهاد تبیین به دشمن اجازه نمی دهد تا حقیقت را وارونه جلوه دهد.

کد خبر 1241200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha