برگزاری شب یلدا در اربیل عراق

کردها در شهر اربیل عراق جشن ویژه ای را به مناسبت شب یلدا به عنوان طولانی‌ترین شب سال برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از صوت العراق، شهر اربیل پایتخت اقلیم کردستان جشن ویژه ای را به مناسبت شب«یلدا» به عنوان طولانی‌ترین شب سال با حضور مردم کرد و گروهی از مردم این منطقه برگزار کرد.

 

در این جشن فعالیت‌ها و برنامه‌های متعددی با طعم یلدایی با حضور شخصیت های ادبی و فرهنگی و اجتماعی برگزار شد که برگزاری شب شعر یکی از این برنامه‌ها بود. در مراسم شب شعر شخصیت های ادبی کرد و عرب شرکت کردند و به شعر خوانی درباره این شب پرداختند.

 

رزکار جبار که در این شب شعر شرکت کرد، می گوید: ما این روز را هرساله به مناسبت شب یلدا به عنوان طولانی‌ترین شب سال جشن می گیریم. این شب ریشه عمیقی در ادبیات، آداب و سنن جامعه کرد دارد. در این شب مردم آرزوهای خود را در زندگی به امید برآورده شدن آنها در آینده انجام می دهند. همچنین فضای شادی و جشن را هرساله برای احیای سنت‌های شگفت انگیز آن حفظ می کنند.

 

کردها و تعدادی از مردم منطقه این شب را که «شب یلدا»، یا «شه وی یه‌لدا/ شه‌وی چله» می نامند، براساس سنت‌های قدیمی جشن می گیرند. مردم در ای شب در انتظار طلوع خورشید بیدار می مانند. یلدا به معنای ولادت است و این اعتقاد وجود دارد که ولادت خورشید است.

 

جشن‌ها و آیین‌ها با نور برگزار می شود و خورشید را به عنوان نماد عشق و محبت به شمار می آروند. این شب را کردها و اقوام همسایه که فرهنگ‌های مشترک با آنها دارند، شب آغاز زمستان، یلدا و شب چله می نامند.

 

این شب مصادف با آغاز زمستان و طولانی‌ترین شب سال است که کردها و ایرانی‌ها این شب را جشن می گیرند.طبق سنت‌های قدیمی سفره‌ای گسترده می شود و همه اعضای خانواده گرد این سفر می نشیند و این شب را جشن می گیرند.

کد خبر 1241292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha