سیاست های بانک مرکزی همان سیاست های دولت قبل است

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و وبودجه با بیان اینکه سیاست های بانک مرکزی همان سیاست های دولت قبل است،گفت: ریاست بانک مرکزی نشان داده که نه تئوری درستی دارد و نه توانایی اجرای آن را دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،‌ محسن زنگنه در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه(۴دی) مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص سیاست ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم، گفت: متاسفانه رئیس بانک مرکزی اعتقادی به حفظ ارزش پول ملی ندارد و معتقد است نرخ ارز تابع نرخ تورم است و تورم که افزایش پیدا کند به تبع نرخ ارز هم باید افزایش پیدا کند و به جای حفظ ارزش پول ملی، حفظ ارزش واقعی پول ملی را مطرح می کند.متاسفانه گزارش کمیسیون اقتصادی براساس همین مسیر تهیه شده است، کمیسیون اقتصادی در طرح بانک مرکزی و با این گزارش نشان داد که اعتقادی به وظیفه بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی ندارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه اظهار کرد:  در گزارش کمیسیون اقتصادی آمده است که بانک مرکزی باید ارزش حقیقی پول ملی را حفظ کند، این یعنی اگر تورم 50 درصد است، نرخ ارز هم باید 50 درصد افزایش پیدا کند، در تیم اقتصادی دولت رئیس بانک مرکزی نرخ ارز را تابع نرخ تورم می داند، وزیر صمت نرخ خودرو را تابع نرخ ارز می داند یعنی یک بهم ریختگی در نهاد اقتصادی دولت وجود دارد. سیاست های بانک مرکزی همان سیاست های دولت قبل است لذا امروز آقای همتی حق ندارد به سیاست های بانک مرکزی ایراد بگیرد زیرا سیاست های خود ایشان در حال اجرا است.

وی ادامه داد: ارز نیمایی ضربه بزرگی به صادرات و ورود ارز به کشور است، محدودیت ها یا تعهدات ارزی خیانت به صادرات در این کشور است و محدود کردن صرافی ها به اسم CFT یا FATF ضربه به رفت و آمد ارز شد، متاسفانه رئیس بانک مرکزی صادرات ریالی را صادرات نمی داند لذا ما چگونه با این فرد باید صحبت کنیم. استقلال بانک مرکزی زمانی مفید است که در رأس بانک مرکزی یک تئوریسین موفق و کارآمد باشد اما ریاست بانک مرکزی نشان داده که نه تئوری درستی دارد و نه توانایی اجرای آن را دارد لذا اینکه ما افزایش نرخ ارز را به اغتشاشات، مردم و خارج از کشور ارجاع دهیم فرار رو به جلو است.

همچنین روح الله ایزدخواه در رابطه با این گزارش گفت:‌ در شروع این دولت نرخ ارز 26 هزار تومان و امروز 39 هزار تومان است. یعنی افزایش 50 درصدی نرخ ارز را شاهد بودیم. آقایان نباید این موضوع را به اغتشاشات و تحولات اخیر کشور ارتباط دهند در واقع سیاست های ارزی این دولت در راستای همان سیاست های دولت قبل است. تقاضا برای تبدیل پول ریالی به ارز همیشه بوده و 30 سال است که این موضوع مطرح است و نباید در مورد واقعیت ها فرافکنی انجام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس،اظهار کرد: دولت چرا از تجربه روسیه در حفظ ارزش پول ملی استفاده نمی کند، بازار غیررسمی نهایتا 10 درصد معاملات ارزی را به خود اختصاص می دهد، چگونه است که این 10 درصد بر کل بازار تاثیر گذاشته و دولت نمی تواند بازار غیر رسمی را جمع کند، دولت باید 1100 صرافی غیرمجاز را جمع کند و حساب ارزی در بانک ها برای مردم ایجاد کند.‌افرادی که دلار دارند با ایجاد حساب ارزی باید این منابع خود را در بانک ها پس انداز کنند و بعد از آن نگهداری ارز قاچاق محسوب شود. همچنین معاملات غیررسمی در پیاده روها و خیابان ها باید قاچاق محسوب شود. کشور جنگ زده سوریه 8 برابر قدرت پول ملی اش از ما بیشتر است زیرا بازار غیررسمی خود را مدیریت کرده است.

وی  تاکید کرد:  گزارش کمیسیون اقتصادی توجیه ماجراست و واقعیت این است که ما برای مدیریت متمرکز ارز اقدامی نکردیم و اقتصاد را دلاریزه کردیم و پیمان های دوجانبه ایجاد نکرده ایم. رئیس بانک مرکزی می گوید من نمی دانم که صادرات ریالی چیست. مدیریت ارز را باید اساسا خانه تکانی کنیم. تیم ارزی بانک مرکزی همان تیم آقای روحانی است همچنان که تیم برنامه ریزی سازمان برنامه و بودجه همان تیم آقای روحانی است.اگر دولت نمی خواهد تغییراتی ایجاد کند این مسائل را به مردم، قاچاق ارز و امثال این موضوعات نسبت ندهد.

مسلم صالحی نیز در رابطه با این گزارش گفت:   اینکه ما کمیسیون اقتصادی را مقصر بدانیم و بگوییم با بانک مرکزی همراهی کرده است! که این توجیه درستی نیست، چرا که کمیسیون اقتصادی، کمیسیون تخصصی مجلس در حوزه اقتصاد است و لذا توقع داریم همانطور که ما به گزارش مابقی کمیسیون های احترام می گذاریم، نمایندگان نیز نگاه مثبت تری به گزارش کمیسیون اقتصادی درخصوص بازار ارز داشته باشند.

نماینده مردم اقلید در مجلس اظهار کرد: یکی از دلایل برهم ریختگی بازار ارز این است که دولت هیچ وقت از سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور استقبال نکرد و اجازه ندادیم سرمایه گذارانی که در حاشیه خلیج فارس هستند، وارد اقتصاد کشور شوند. همچنین در بحث واردات خودرو، اینکه گفته می شود؛ اختصاص یک میلیارد دلار به واردات خودرو سبب برهم ریختگی بازار ارز شده، غیرمعقول به نظر می رسد. ما می توانستیم از پتانسیل سرمایه گذاران ایرانی خارج از کشور استفاده کنیم و ارز را آنها وارد کشور کنند.

وی افزود: بسیاری از سرمایه گذاران می خواهند ارز را وارد کشور کنند، اما به دلایل و بهانه هایی همچون اینکه پولشویی است و هزار بهانه دیگر، مانع این کار می شویم. اگر کشور در شرایط تحریم قرار دارد، چرا از این ظرفیت استفاده نمی شود؟

 عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به ضعف های بانک مرکزی گفت: اینکه همه مشکلات را به ضعف سیستم بانک مرکزی برگردانیم ، راه به جایی نخواهد برد و تا حدودی کم لطفی است، هر چند هماهنگی دولت با بانک مرکزی در این حوزه بسیار مهم است

کد خبر 1242013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha