فلک الافلاک در مسیر ثبت جهانی/ عزم جمعی برای آزادسازی این شاهکار تاریخی وجود دارد

ثبت جهانی شاهکار تاریخی قلعه فلک الافلاک، استان لرستان را در مسیر توسعه گردشگری قرار خواهد داد.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد،

قلعه تاریخی فلک الافلاک به عنوان نماد تاریخی شهر خرم آباد، سال هاست که در انتظار ثبت جهانی قرار دارد.

 

ثبت این قلعه تاریخی سال هاست که در راس مطالبات مردمی استان لرستان قرار دارد و به نظر می رسد با ثبت جهانی این شاهکار تاریخی، استان لرستان در مسیر توسعه گردشگری قرار گیرد.

 

استان لرستان سرزمین آثار تاریخی، آبشار های طبیعی، رودخانه، دشت های گردشگری است که ظرفیت بیشماری در تبدیل شدن استان لرستان به قطب گردشگری به شمار می روند.

 

این اثر کم‌نظیر تاریخی در مرکز شهر خرم آباد قرار دارد، قلعه باستانی «فلک‌الافلاک» یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است.

 

فلک الافلاک بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرز و بوم است.

 

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک‌الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

 

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل‌حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز به نام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک‌الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

 

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

استاندار لرستان در سخنانی با بیان اینکه این اثر کم نظیر در مسیر ثبت جهانی قرار دارد، اظهار داشت: ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک تحول چشمگیر اقتصاد گردشگری لرستان خواهد بود.

 

زیویار با تشریح شرایط جغرافیایی و ارتباطات تنگاتنگ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مردم این استان با 7 استان همجوار خود، بیان کرد: ثبت قلعه ی فلک الافلاک در لیست میراث جهانی منشا یک تحول چشمگیر و اساسی در توسعه ی اقتصاد گردشگری استان خواهد بود.

 

وی ادامه داد: یقین دارم که مجموعه ی جهادی و مردمی سپاه پاسداران انقلاب مانند همیشه با کمک به عملیاتی شدن موضوع آزادسازی حریم این قلعه ی تاریخی در جهت خواسته ی مردم لرستان مشارکت خواهد کرد.

 

عزم جمعی و جدی برای آزادسازی حریم قلعه وجود دارد

 

معاون توسعه مدیریت، برنامه ریزی راهبردی و امور مجلس وزارت دفاع و پشتیبانی از نیروهای مسلح هم در دیدار با استاندار لرستان، گفت: عزم جمعی و جدی برای آزادسازی حریم قلعه وجود دارد.

 

رضا طلائی نیک گفت: مردم لرستان همواره ثابت کردند در حراست از آرمان های انقلاب اسلامی ایران پیشتاز هستند.

 

وی تصریح کرد: تمام تلاش ما در وزارت دفاع تحقق این مطالبه ی به حق مردم ولایی لرستان خواهد بود.

 

ثبت جهانی فلک الافلاک نقطه ی اتکا گردشگری لرستان می شود

 

سخنگوی مجلس شورای اسلامی هم در دیدار با استاندار لرستان در سخنانی اظهار داشت: ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک نقطه ی اتکا گردشگری لرستان می شود.

 

عضو هیأت رئیسه و سخنگوی مجلس شورای اسلامی در این جلسه گفت: با ثبت جهانی قلعه ی فلک الافلاک لرستان مبدل به یکی از بسترهای گردشگری شده و ثبت این اثر نکته ی اتکایی برای آن خواهد بود.

 

سید نظام الدین موسوی ابراز امیدواری کرد: جمع حاضر در جلسه به عنوان یک گروه تخصصی زمینه ی این اتفاق مثبت که خواست مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و مردم انقلابی لرستان می باشد را رقم بزنند.

 

با تعامل دولت و سپاه برای آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک تا پایان آذرماه سال آینده آزاد سازی می شود.

 

براین اساس و طبق جمع بندی های انجام شده، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ساختمان جدید سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان برآورد شد.

 

در صورتی که مسئولین ذیربط با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی این اعتبار را سریعتر تزریق کنند، ساختمان جدید سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان تا پایان شهریورماه سال آینده تکمیل خواهد شد.

 

در این صورت و با احتساب زمان سه ماه برای تخلیه ی کامل تجهیزات از ساختمان قدیم در حریم قلعه فلک الافلاک به ساختمان جدید نهایتا تا پایان آذرماه سال 1402 این اتفاق مهم در حوزه ی میراث فرهنگی و گردشگری استان لرستان روی خواهد داد.

 

شایان ذکر است، نکته قابل تأمل این است که این قلعه چندین سال است در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته و هنوز موفق به ثبت جهانی نشده و ثبت نهایی آن‌ها در گرو مرمت و ساماندهی است.

 

همچنین مشکلاتی چون ترک‌خوردگی و رانش دیوارها،  نم‌زدگی دیواره‌های قلعه باستانی قلعه فلک‌الافلاک، گلسنگ‌هایی که روی دیواره دیده می‌شود، وجود موزه‌های مردم‌شناسی و باستان‌شناسی در داخل این بنای منحصربه‌فرد و آسیب‌های ناشی از فعالیت این موزه‌ها و … نیز همه و همه مشکلاتی است که این بنای تاریخی با آن دست در گریبان است.

کد خبر 1242074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha