لزوم بازخوانی اندیشه فاطمی

حجت الاسلام یعقوبیان با اشاره به خطبه خوانی حضرت زهرا (س) در خصوص اهمیت واگذاری خلافت به حضرت علی(ع) در جمع زنان مدینه، برلزوم بازخوانی این اندیشه ها تاکید کرد و گفت: بدون معرفت و شناخت به کمال نمی رسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران، حجت الاسلام ابراهیم یعقوبیان، عصر امروز(۳دی) در نخستین روز مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در دفتر حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری با بیان اینکه در مقوله خلیفه الله در عالم مباحث متعددی قابل طرح است، اظهار کرد:‌یک بحث این که خلیفه خدا در نظام هستی چه ویژگی هایی باید داشته باشد. 

 

امام جمعه آمل با بیان اینکه ارتباط خلیفه الله با عالم،‌ارتباط عالم با خلیفه خدا و ادب برخورد با خلیفه خدا در نظام هستی و... از دیگر مباحث مطروحه در مقوله خلیفه الله است،‌ افزود: براساس روایات دینی و قرآن کریم عالم خلیفه الله را می شناسد و مطیع خلیفه خدا است.

 

وی با اشاره به خطبه ۱۹۲نهج البلاغه (خطبه قاصعه) که از آن به عنوان طولانی ترین خطبه نهج البلاغه یاد می شود،‌ گفت:امیرالمومنین علی (ع) فرموده اند: من با رسول خدا (ص) بودم هنگامی که گروهی از سران قریش نزد ایشان آمدند و گفتند: محمد! اگر می خواهی به شما ایمان بیاوریم از این درخت بخواه که با ریشه های خود از جا کنده شد و در مقابل تو بایستد.پیامبر فرمودند: من آنچه را می ‌خواهید به شما نشان خواهم داد، هر چند بخوبی می‌دانم که شما به خیر و صلاح باز نمی‌گردید. پیامبر آنگاه فرمودند: ای درخت، اگر تو به خداوند و روز جزا ایمان داری و می ‌دانی که من فرستاده خدایم پس  به فرمان خدا از جا درآی و با ریشه های خود، در برابر من بایست. حضرت علی (ع) فرموده اند: سوگند به خدایی که پیامبرش را به حق مبعوث فرمود دیدم که درخت با ریشه هایش از جا کنده شد مقابل رسول خدا (ص) ایستاد. شاخه بلندش را بر رسول خدا (ص) و من گسترانید. مشرکان مجددا از پیامبر خواستند بگو که نیمی از آن به سمت تو آید و نیمی بر جای خود بماند...این روند ادامه داشت اما مشرکان در آخر به رسول خدا(ص) ایمان نیاوردند.

 

حجت الاسلام یعقوبیان با بیان اینکه این خطبه حضرت (ع) بیانگر اینکه عالم خلیفه الله را به درستی می شناسد،‌ ادامه داد: خلیفه خدا نیز عالم را می شناسد.بدین صورت که ما اکنون در ساری-استان مازندران-از استان های ایران اسلامی-از قاره آسیا و... قرار داریم.

 

وی با اشاره به حضرت عی(ع) درخطبه ۱۷۱نهج البلاغه و دعال عدیله، اضافه کرد: عالم به یمن وجود پیامبر(ص) و آل آن حضرت حیات دارد؛ کسی که باید واسطه رسیدن به فیض باشد حضرت علی(ع) است پس خلیفه الله برای رسیدن به این جایگاه باید علی(ع) را بشناسد.

 

امام جمعه آمل با بیان اینکه شیعه افتخارش این که زمام خود را دست غیر معصوم نمی دهد، گفت: حضرت زهرا (س) در خصوص اهمیت واگذاری خلافت به حضرت علی(ع) در جمع زنان مدینه فرمودند: «بخدا سوگند اگر امر خلافت با او بود هر گاه مردم از جاده حق منحرف مى شدند و از پذیرش دلیل روشن سرباز مى زدند، آنها را با نرمى و ملایمت به سوى منزل مقصود سیر مى داد سیرى که هرگز آزار دهنده نبود، نه مرکب ناتوان مى شد، و نه راکب خسته و ملول.و سرانجام آنها را به سرچشمه آب زلال و گوارا وارد مى ساخت، نهرى که دو طرفش مملو از آب بود، آبى که هرگز ناصاف نمى شد سپس آنها را پس از سیرابى کامل باز مى گرداند و سرانجام او را در پنهان و آشکار خیرخواه خود مى یافتند. او هرگز از دنیا بهره نمى گرفت، و از آن سودى جز سیراب کردن تشنه کامان و سیر نمودن گرسنگان نداشت.و در این جا دنیا پرست از زاهد، و راستگو از دروغگو، براى همه آنها روشن مى شد.

 

وی با بیان اینکه فواید سه گانه دین و اهمیت ولایت مداری در خطبه حضرت زهرا(س) به درستی تصویر شده، برلزوم بازخوانی این خطبه تاکید کرد و افزود: جهان بینی و ایدئولوژی ما باید منطبق بر قرآن وعترت باشد که با بازخوانی این خطبه حضرت زهرا(س) به خوبی می توان در این مسیر قرار گرفت.

 

حجت الاسلام یعقوبیان با تاکید براینکه بدون معرفت و شناخت به کمال نمی رسیم، گفت: بر همگان لازم است که بدانند حضرت زهرا(س) در راه دفاع از حق اهل بیت(ع) چه عملکردی داشته است از این رو باید نسبت به بازخوانی خطبه های حضرت زهرا(س) اهتمام داشته باشیم.

کد خبر 1242079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha