راه‌اندازی سامانه «تکیه قرآنی»/اعزام کاروان قرآنی شهید سلیمانی به سراسر کشور

حجت الاسلام حریزاوی ضمن تشریح برنامه های کمیته قرآن ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از راه اندازی سامانه تیکه قرآنی خبر داد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «روح الله» حریزاوی، رییس سازمان دارالقرآن امروز دوشنبه پنجم دی در نشست خبری کمیته قرآن ستاد بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: ستاد مردمی بزرگداشت حاج قاسم سلیمانی از همان سال شهادت این شهید بزرگوار با ساختار مردمی و خودجوش شکل گرفت. در سال گذشته این کمیته در قالب 15 کمیته با هماهنگی بنیاد حفظ و نشر شهید سلیمانی در ذیل عنوان مکتب حاج قاسم ساماندهی شد. امسال تعداد کمیته های این ستاد به دو برابر افزایش یافت و خصوصا با درخواست خانواده شهید؛ کمیته قرآن تشکیل شد.

 

 رییس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه مسئولیت این کمیته بر عهده سازمان دارالقرآن الکریم است، افزود: دستگاه ها و اساتید مختلفی عضو این کمیته هستند که به شکل خود جوش و با هزینه های شخصی فعالیت های خود را انجام می دهند که این وجه ممیز مردمی بودن این کمیته ها است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: دبیر محترم شورای توسعه برنامه قرآنی کشور، مسئول سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، مدیریت مرکز قرآن آستان قدس، ریاست سازمان قرآن بسیج، معاون محترم قرآن و عترت وزارت ارشاد، شورای عالی قرآن، مسئول قرآن و عترت آموزش و پرورش، مسئول خبرگزاری ایکنا، ریاست فرهنگی قرآن، فراجا، وزارت دفاع، ریاست سازمان قرآنی اوقاف، مدیر شبکه قرآن و معارف، مسئولان رسانه ملی، مدیرعامل اتحادیه کشوری قرآن و عترت، مسئول فرهنگسرای قرآن به علاوه تعداد قابل توجهی از اساتید قرآن در این کمیته ها حضور دارند و ما جلسات را با آنها برگزار می کنیم.

 

حجت الاسلام حریزاوی با اشاره به برخی از برنامه های ملی و شاخص این ایام اظهار کرد: ما هشت برنامه شاخص در کنار صدها برنامه متنوع دیگر داریم. یکی از این برنامه های شاخص ما پویش سراسری حفظ و قرائت سوره صف است. انتخاب این سوره به واسطه عظمت و جایگاه مجاهدان فی سبیل الله و نقش آنها در حفظ دین و دفاع از حیثیت و نوامیس مردم است که این انتخاب هوشمند با مشورت اساتید و حافظان قرآن کریم صورت گرفته است و از روز شهادت حاج قاسم سلیمانی تا 22 بهمن جوانان و نوجوانان فرصت دارند، سوره صف را حفظ کنند و از جوایز ارزنده آن برخوردار شوند.لذا از همه رسانه ها تقاضا داریم جهت اطلاع رسانی به این پویش بپیوندند و این کار را که یک کار ارزشمند بوده و متناسب با شخصیت حاج قاسم سلیمانی است را در دستور کار خود قرار دهند. مفاهیم این سوره هم در رادیو قرآن ارایه خواهد شد.

 

رییس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: محور دوم برنامه های شاخص ما محافل اختصاصی انس قرآن با شهدا است. محفل اول ما روز شنبه 10 دی ساعت 18 در بیت الزهرا (س) کرمان با حضور اساتید، محققان و جامعه قرآنی برگزار می شود. برنامه دوم نیز روز دوشنبه 12 دی در حرم مقدس علی ابن موسی الرضا (ع) برگزار می شود در جایی که حاج قاسم سلیمانی افتخار خادمی حضرت را داشته است.

 

وی همچنین در ادامه افزود: برنامه بعدی روز سه شنبه 13 دی که به شکل همزمان در چند کشور (سوریه، لبنان و عراق) برگزار می شود. این کشورها هم محل مجاهدت حاج قاسم سلیمانی و یاران شان بود. همچنین در روز شهادت حاج قاسم سلیمانی مراسمی در منزل شهید در تهران با حضور تعدادی محدودی برگزار می شود.

 

حجت الاسلام حریزاوی در ادامه تصریح کرد: محور سوم یک برنامه زیبایی است که سال های قبل هم در ایام دهه فجر برگزار می شد، امسال هم از روز شهادت حاج قاسم سلیمانی شروع و تا دهه فجر ادامه خواهد داشت که آن اعزام کاروان قرآنی شهید سلیمانی به شهرهای کرمان، یزد، اردکان، نایین، خمینی شهر، کاشان، مشهد ،اردهال، نجف آباد، بروجن است. این کاروان قرآنی از دهم تا پانزدهم دی حرکت خواهند کرد و جلسات قرائت و انس با قرآن را در این شهرها برگزار  می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: محور چهارم همایش سوره های سرخ، شهدای قرآنی یاران سلیمانی است که پنج شنبه هشتم دی در فرهنگسرای بهمن از ساعت 18 برگزار می شود که به نوعی بزرگداشت شهدای قرآنی هم محسوب می شود. محور پنجم برنامه ای است، تحت عنوان «حافظان مکتب سلیمانی» که طرح تربیت حافظان کل قرآن به نام و نیت شهید سلیمانی است، تعداد حفاظی که هر سال به جامعه چند هزار نفری قرآن کریم افزوده می شوند امسال به نیابت از حاج قاسم سلیمانی قرآن را حفظ می کنند.

 

وی از برگزاری همایش بین المللی سردار سلیمانی جان فدای قرآن و امت خبر داد و افزود: این همایش با کلیدواژه «جان فدای قرآن» به عنوان شعار امسال انتخاب شده است و همزمان با مسابقات بین المللی قرآن کریم این همایش برگزار خواهد شد و موضوع اعزام قاریان ممتاز به کشورهای محور مقاومت (عراق، سوریه و لبنان) است که از سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی آغاز شده و تا پایان دهه مبارک فجر ادامه خواهد داشت.

 

وی با اشاره به یک پروژه پژوهشی تصریح کرد: این پروژه با عنوان تبیین ابعاد شخصیت سردار سلیمانی از منظر قرآن (با رویکرد عمومی) و راهکارهای الگوسازی از شخصیت ارزشی و قرآنی سردار سلیمانی در سطح ملی و بین المللی انجام می شود.

 

حجت الاسلام حریزاوی همچنین اظهار کرد: پنج هزار ختم قرآن کریم توسط موسسات قرآنی، هزار محفل انس با قرآن کریم در سراسر کشور و شهرستان ها، سه هزار کرسی تلاوت سوره مبارکه صف، پویش های ختم صلوات و قرآن و سوره یاسین، نشست های بصیرتی، مراسم بزرگداشت شهادت حاج قاسم در روز 13 دی توسط فعالان قرآنی ، غبارروبی مزار شهدای قرآنی و یادواره های شهدای قرآنی  از دیگر برنامه های این ایام است.

 

یکی از مشکلات ما در ایام کرونا عدم شرکت مردم در مراسمات مذهبی و برگزاری هیئات بود. بر همین اساس سامانه های پخش زنده مراسم مذهبی در آن ایام با ترافیک رایگان و نیم بها تشکیل می شد. یکی از این سامانه های بسیار موفق سامانه تکیه بود که با همت و حمایت سازمان تبلیغات اسلامی راه اندازی شد و کار بسیار ارزشمندی محسوب می شود و همچنین بسیاری از مردم به شکل زنده این مراسمات را دنبال می کردند. امسال به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی پخش آزمایشی آنلاین تکیه قرآن از روز شهادت این شهید بزرگوار آغاز و تا پایان سال گسترش می یابد.

 

وی از راه اندازی تکیه قرآن خبر داد و تصریح کرد: تکیه قرآن از ماه مبارک رمضان به شکل رسمی آغاز به کار خواهد کرد. هر محفل قرآنی در سراسر کشور از این طریق پخش خواهد شد، این سرویس رایگان است و سازمان دارالقرآن الکریم آمادگی خود را برای ایجاد اشتراک رایگان و حمایت از علاقه مندان اعلام می کند البته در حال حاضر ترافیک این سامانه نیم بها است که در حال رایزنی با سازمان تنظیم مقررات رادیویی هستیم که ترافیک این سامانه رایگان شود.

 

 

 

 

 

کد خبر 1242323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha