خدمت در جوار نامداران بی‌ادعا

پیکر مطهر یکی از شهدای گمنام دوران دفاع مقدس که به تازگی تفحص شده اند، در استانداری خراسان جنوبی تدفین شد تا مزار و ملجاء کارکنان این دستگاه عظیم خدمت رسانی به مردم باشد.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی؛ سال‌هاست که از دفاع مقدس می گذرد اما هنوز هم یادگاران زیادی از آن دوران در سرزمین های جنوب و غرب کشور باقی ماندند که هر چند وقتی یک بار، نام و نشانی از آنها به گوش می رسد، برخی مادران که چندین دهه هر روز صبح چشم انتظار فرزندی که روزی آخرین کاسه آب را پشت سرش ریختند، جلوی درب منزل را آب و جارو می کنند به امید رسیدن خبری از فرزند رزمنده شان؛ اما روزها می گذرد و خبری عزیزِمادر، می نمی رسد، و چه بسا مادران زیادی که با همین چشم انتظاری از دنیا رفتند تا در دنیای دیگر در کنار فرزند شهیدشان در بهشت الهی آرام بگیرند.

 

هنوز بعد از گذشت سال‌ها از روزگار مردان بی ادعا، پیکرهای مطهری کشف می شود که با دستان بسته و چشمان باز، زنده در زیر خاک توسط بعثی ها دفن شدند، همان هایی که این روزها با دستان بسته خود، گره های زیادی را از کار ایران اسلامی باز می کنند، شهدایی که رفتند تا این نظام الهی و ولایت فقیه بماند و پرچم به دست صاحب اصلی نظام یعنی حضرت مهدی(ع) برسد.

 

مراسم تدفین شهدا به ویژه شهدای خوشنام همیشه در سراسر کشور پرشور و با حضور حداکثری مردم در سالروز شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) مادر همه شهدا و شهادت امام صادق(علیه السلام) برگزار می شود. تدفین شهدای گمنام در دانشگاه ها، بوستان محلات، حسینیه ها، روستاها، مدارس علمیه و برخی مراکز تولیدی بزرگ چند سالی است که در کشور راه افتاده و این حضور آنقدر مایه خیر و برکت بوده که حالا برای تدفین شهدای گمنام در یک مکان باید نوبت قبلی بگیری و شاید این نوبت چندین سال به طول انجامد اما این حضور پناهگاهی برای بسیاری از بی پناهان و نزدیک تر شدن انسان‌ها به خداوند متعال می شود.

 

واژه شهید و شهادت در متون دینی ما مسلمانان نیز از قداست و اهمیت خاصی برخوردار است، خداوند در آیه ۱۷۰ سوره آل عمران می فرماید:«وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِى سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْياء عِندَ رَبِّهِمْ يرْزَقُونَ فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيهِمْ وَلاَ هُمْ يحْزَنُونَ، هرگز نپنداريد كسانى كه در راه خدا كشته مى شوند مردگانند، بلكه زنده به حيات ابدى شدند و در نزد خداوند متنعم خواهند بود، آنان به فضل و رحمتى كه خداوند نصيب آنها گردانيده شادمانند و بشارت و مژده مى دهند به كسانى كه هنوز به آنان نپيوسته اند و بعدا در پى آنها براى آخرت خواهند شتافت كه از مردن هيچ نترسند و از فوت متاع دنيا هيچ غم نخورند». حضرت على(ع) نيز مى فرمايد: «خدا شهدا را در قيامت بِاَبهاء و جلال و عظمت و نورانيتى وارد مى كند كه اگر انبيا از مقابل اينها بگذرند و سوار باشند به احترام اينها پياده مى شوند.»

 

خراسان جنوبی نیز تاکنون بخش های زیادی از آن مزین به عطر و حضور شهدای گمنام شده است، دانشگاه‌های بیرجند، پیام نور، علوم پزشکی، صنعت و معدن، بیرجند، کشاورزی و حوزه های علمیه، حسینیه بزرگ جماران و بسیاری از بوستان ها و مراکز نظامی و ... برای تبرک جستن و برکت گرفتن از شهدا، مزین به حضور یک تا چند شهید گمام شدند و حالا امروز نیز دو مجموعه دیگر یعنی شرکت کویرتایر و استانداری خراسان جنوبی برای اولین بار میزبان یک شهید گمنام شدند تا مایه علاوه بر بزرگداشت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، خود باعث رشد استعدادهای اخلاقی و معنوی کارکنان و عموم افراد مراجعه کننده به این محموعه ها به ویژه نسل جوان برای سالیان سال باشد.

 

شهیدانی که در ورودی این مراکز اجرایی و تولیدی دفن شدند تا کارکنان و مسئولان این نهادها و واحدهای تولیدی و آموزشی، هر روز قبل از نشستن بر روی صندلی خدمت به مردم، یادشان باشد که برای بدست اوردن هر کرسی و صندلی این کشور خون چه جوانان رشید و پاکی ریخته شده است تا این نظام و انقلاب بماند و به دست صاحب اصلی اش برسد.

 

علاوه بر اینها، تدفین شهید گمنام در مجموعه استانداری و سایر مجموعه های آموزشی و تولیدی خود یک تذکر برای گرامیداشت فرهنگ ایثار و شهادت برای حفظ استقلال این کشور عزیز است و البته مکانی برای توجهات معنوی کارکنان، جایی برای عبادت و توسل به اولیای الهی، توجه به ارزش های دینی، برقراری ارتباط دوستانه بهتر با خدای متعال به واسطه شهید، برگزاری مراسم دینی با معنویت بیشتر و از همه مهمتر مکانی برای فکر کردن و آرامش گرفتن است.

 

تدفین یک شهید خوشنام در استانداری خراسان جنوبی

همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) یک شهید گمنام پیش از ظهر امروز سه شنبه (۶ دی) بعد از تشییع بر روی دستان هزاران نفر از مردم شهر بیرجند، با بدرقه مردم و مسئولان در استانداری خراسان جنوبی آرام گرفت. اقدامی قابل تقدیر که باید سال‌ها زودتر صورت می گرفت تا مسئولان هر روز فعالیت های روزانه خود را با حضور بر سر مزار شهدای گمنام و تبریک و تمسک جستن از این سرداران خوشنام آغاز کنند و در انجام امورات روزانه، تاکید شهدا که خدمت به مردم و پیروی از ولایت فقیه است را فراموش نکنند.

 

این حضور می تواند برکات و درس‌های زیادی را برای مسئولان و کارکنان این مجموعه به دنبال داشته باشد. حجت الاسلام بهروز رضایی، کارشناس مذهبی و امام جمعه شهر مود در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)، حضور شهدای گمنام در استان را مایه خیر و برکت و خنثی کننده فتنه ها دانست و گفت: شهدا هم در زمان دفاع مقدس با توسل به حضرت زهرا(سلام الله علیها) گره های بزرگی را باز کردند و هم هر زمانی که کشور با مشکل و فتنه ای مواجه شد، با حضور خودشان بساط فتنه ها را جمع کردند.

 

وی با اشاره به اینکه حضور شهدای گمنام بعد از گذشت چند دهه از دوران دفاع مقدس، در بین مردم، درس ایثار و مقاومت و ازخودگذشتی را برای مردم به ویژه قشر جوان به همراه دارد، افزود: این حضور برکات معنوی زیادی برای جامعه و مردم به ویژه قشر جوان به همراه دارد، همان طور که مشاهده کردیم در مراسم تشییع شهدای گمنام بیشترین جمعیت شرکت کننده جوانانی بودند که با چشمان گریان و قلب های پاک در این مراسم شرکت کرده بودند.

 

امام جمعه مود با اشاره به اینکه خیلی از مردم حتی حاجت های دنیایی خود را به واسطه شهدا از خداوند می گیرند، گفت: حضور باشکوه مردم در سراسر کشور در مراسم تشییع شهدای گمنام تجدید میثاق دوباره ای با شهدا و ولایت است، موضوعی که چند ماهی است دشمنان به شدت روی کمرنگ کردن آن کار می کردند، اما امروز این حضور میلیونی مردم در سراسر کشور مانند آب سردی بر روی فتنه های داغ دشمنانی بود که به حرف های چند دلقک مجازی دل خوش کرده بودند اما ملت ایران امروز درس بزرگی به استکبار جهانی دادند.

 

جبهه امروز جهاد تبیین است

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه بسیاری از جوانانی که امروز بر روی دستان مردم تشییع می شوند، از جوانانی بودند که در کشور مسئولیت و کار اجرایی را بر عهده داشتند، اما موقع نیاز کشور در جبهه نبرد حق علیه باطل، میز خدمت را حضور در جبهه ها دیدند و با خون خود از انقلاب و نظام اسلامی دفاع کردند، گفت: امروز جوانان و مسئولان باید از این شهدا درس خدمت بی منت و جهاد تبیین را بیاموزند، جهاد امروز جوانان و مسئولان در هر رده ای طبق تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی جهاد تبیین است که باید در جامعه، دانشگاه، مدرسه، مسجد و ادارات و همه جا صورت گیرد.

 

وی امنیت و عزت امروز کشور را مدیون و مرهون فداکاری شهدا دانست و ادامه داد: شهدا از راحتی خود گذشتند تا امروز مردم، جوانان، کارکنان و مسئولان راحت زندگی کنند، شهدا به سختی افتادند تا مردم به سختی نیفتند، شهدا کمر خم کردند تا مردم ما کمر خم نکنند، آنها جان خود را به خطر انداختند تا جان مردم ما امروز در امنیت باشد.

 

امام جمعه مود با اشاره به دفن یک شهید گمنام در مجموعه استانداری خراسان جنوبی، گفت: این تدفین برکات زیادی را برای مردم، کارکنان و مسئولان این مجموعه به همراه دارد، برخی از همین شهدای گمنامی که تشییع می شوند از مسئولان بودند، فرماندار و یا مسئولیت اجرایی دیگری داشتند، اما خدمت به مردم را در دفاع از کشور و نظام اسلامی دیدند و رفتند و جان خود را فدا کردند.

 

مسئولان خدمت بی‌منت به مردم را از شهدا بیاموزند

حجت الاسلام رضایی با تاکید بر اینکه مسئولان باید خدمت بی منت به مردم را از همین شهدا بیاموزند، گفت: چنانچه مسئولی در هر مسئولتی که قرار دارد، کم کاری کند باید در قیامت پاسخگوی خون شهدا باشد، حضور این شهید گمنام در مجموعه اجرایی به مدیران و کارکنان انگیزه و روحیه میدهد.

 

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، تاکید کرد: شهدا و مردم ولی نعمت همه ما هستند و مسئولان هم باید با خدمت به مردم راه شهدا را ادامه دهند.

 

امام جمعه مود با بیان اینکه شهدا هیچ فردی را زیر دین خود نمی گذارند و هر کس کاری برایشان انجام دهد را در همین دنیا جوابش را می دهد، افزود: خاندان عصمت و طهارت و شهدا باب الحوائج هستند و خیلی از مردم با مراجعه به مزار شهدای گمنام حاجات و خواسته های خود را از خداوند می خواهند و این شهدا را واسطه قرار میدهند.

 

حجت الاسلام رضایی با اشاره به اینکه تدفین شهدای گمنام باید در مدارس هم ادامه پیدا کند، گفت: رفتن شهدا به مدارس به بچه ها روحیه مقاومت، ایثار و ازخودگذشتگی و ولایتمداری و خدامحوری میدهد.

 

وی در پایان به بخشی از وصیت نامه شهدا در مورد اهمیت حجاب و حمایت از ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: برخی از شهدا در وصیت نامه خود تاکید کردند که از افراد بی حجاب در آخرت نخواهند گذشت.

 

 

 

کد خبر 1242595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha