حضرت زهرا(س)سرو قامتی که حدیث مقاومت و ایثار و ولایت مداری را بازخوانی کرد

دکتر ظهیری گفت: زهرای مرضیه(س) نادره خلقت و انسان ویژه و برگزیده ای است که در طول تاریخ پیام امام شناسی و ولایت مداری را از عصر و زمان خود برای همه عصرها و نسل ها به ارمغان باقی گذاشت.


 دکتر معصومه ظهیری در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) گفت: امام صادق(ع) می فرمایند: اللَّیلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا؛پس هر کسی فاطمه را شناخت، آن گونه که سزاوار شناختن است، به درستی که شب قدر را درک کرده است و غیر از این نیست که فاطمه، فاطمه نامیده شد، به خاطر اینکه خلق از شناخت و معرفت او بریده شده اند.

این پژوهشگر علوم دینی افزود: زهرای مرضیه نادره خلقت و انسان ویژه و برگزیده ای است که در طول تاریخ پیام امام شناسی و ولایت مداری را از عصر و زمان خود برای همه عصرها و نسل ها به ارمغان باقی گذاشت. وی بیان کرد: وارث آل محمد(ص) گرانمایه ترین سرمایه ای است که در اختیار بشریت قرار گرفته و برای همیشه پیام سبک زندگی براساس حرکت انسان به سوی کمال و رشد و همچنین مفید بودن در زندگی دنیا را متجلی و درخشان می کند، هدف غایی از خلقت بنده، صالح خدا بودن و زمینه حاکمیت صالحین روی زمین را فراهم کردن و مقابله با ظلم و بی عدالتی و تبعیض و زشتی ها و ناپاکی هاست.

 

ظهیری عنوان کرد: انسان پویای متحرک عامل به خوبی ها انسانی است که در موقعیت زمان خودش مثمر ثمر باشد، بهار عمر کوتاه زهرای مرضیه(س) این درس را برای همیشه به بشریت آموخت که طول عمر انسان ها در کیفیت زندگی انسان ها معنا و مفهوم پیدا می کند اگر این طول به درازا نینجامد اما تاثیر آن و فایده و ثمر آن به بلندای زندگی بشریت در دنیا معنا دهد این زندگی، زندگی ای هست که کیفیت آن می تواند برای همگان درس آموز باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: خداوند تبارک و تعالی در ذیل آیه تطهیر اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ اَهلَ البَیتِ وَ یُطَهِّرَکُم تَطهیرًا، در حدیث کساء، محور اهل بیت(ع) و نخ تسبیح و حلقه اتصال را مادر قرار داده و می فرماید فاطمه(س) و پدر فاطمه(س) و همسر فاطمه(س) و فرزندان فاطمه(س)؛ بنابراین آن سیره و روشی که ریشه دوانده و عصرها و نسل ها را در هم نوردیده و توجه به آن خوب زیستن را می آموزد و در آن تسلیم نشدن و مقاومت کردن و در امتداد حرکت خوبی ها سیال است و در زندگی بشر ساری و جاری می شود را حضرت زهرا به عنوان بهترین الگو به ما آموخت.

 

این پژوهشگر علوم دینی گفت: درسی که از زندگی حضرت زهرا(س) می گیریم این است که انسان در محیط اطراف خودش آگاهی و معرفت و شناخت داشته باشد و براساس این حسن آگاهی و حسن معرفت و خوب دیدن می تواند با بدی ها و تبعیض ها و ناروایی ها و فراموشی ارزش ها مقابله کند و در پاسداشت ارزش ها و جریان دادن ارزشها و معرفی آن تلاش گر و کنشگر باشد.

وی افزود: زهرای مرضیه(س) یک بانوی نام آور علم به دست گرفته ای بود که توانست در موقعیت زمانی خودش آن جایی که کج فهمی ها و بازگشت به خرافه ها و عقب گرد به جاهلیت سایه انداخته بود بعداز رحلت جانسوز پیامبر اسلام با استفاده از شیوه های تبلیغی و یادآوری به مردم و اعتراض و انتقاد نسبت به وضعیت موجود و پاسداشت ارزش ها و یادآوری و و بیان ارزشها با این شیوه غلط ارتجاع و بازگشت به عقب مقابله کند.

ظهیری بیان کرد: بنا به آیه قرآن که می گوید وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلي‏ أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلي‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاکِرينَ، و محمد ( صلّی اللَّه علیه و آله ) فرستاده ای بیش نیست که پیش از او فرستادگانی گذشته اند، پس آیا اگر او بمیرد یا کشته شود شما به پشت سر خود برمی گردید ( دست از عقایدتان برمی دارید ) ؟! و هر کس به پشت سر خود بازگردد هیچ زیانی به خدا نمی رساند ، و خداوند به زودی سپاسگزاران را پاداش می دهد.

وی عنوان کرد: حضرت زهرا(س) تلاش گری بود که به قیمت جان خودش و شهادت در این مسیر ایستاد و سرو قامتی بود که حدیث مقاومت و ایثار و ولایت مداری را برای ما بازخوانی کرد و مسیر جهاد و تلاش و کار تبلیغی و ترویجی را به همگان آموخت.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: لذا درسی که از زندگی زهرا مرضیه(س) به خصوص برای نسل جوان چهل واره دوم انقلاب اسلامی در گام دوم می توانیم بیان کنیم این است آن چه را که از انقلاب بزرگ مردم ایران که با رای بیش از 98 درصد به آن پایبند شدند و در این مسیر شهادت ها و ایثارهاوگذشت ها را تحمل کردند باید در دفاع از ارزشها و انتقال ارزشها و بیان آن چه به عنوان دستاورد به ما رسیده و همچنین انتقالل این پیام های ارزشی به نسل پیش روی خود تلاش کنیم.

 

وی گفت: زهرای مرضیه(س) با کار تبلیغی گاهی چهره به چهره و یا درب منزل مهاجر و انصار رفتن و پاسخگویی به سوالات و حضور در مسجد و قرائت خطبه و یادآوری ایثارها و فداکاری ها به مردم زمان خودشان این شیوه و این مدل را به مردم همه زمان ها آموختند که پاسداشت از ارزشها نیاز به سرمایه گذاری و حفظ ارزشها نیاز به این دارد که سرمایه را به جریان بندازیم و برای برای نگاه داشتن افراد صالح منتقل کنیم.

 

ظهیری افزود: خداوند وعده داده است که حاکمان زمین صالحان خواهند بود ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون و آنها انسان های صالحی هستند که با سرمایه گرانقدر حفظ ارزشها و سرمایه نیکوی خوبی ها و عدالت ورزی و ظلم ستیزی و راندن دشمن به عقب می توانند حاکمیت روی زمین را از آن خود قرار دهند.

وی بیان کرد: بنابراین حدیث مقاومت و فهم و معرفت و آگاهی و بالا بردن ظرفیت ها به قدر و اندازه خود افزودن و مسیر صعود را طی کردن و پیشگیری از سقوط و به سرازیری جهل و نادانی فرو رفتن پیام های ارزشمندی است که از زندگی حضرت زهرا(س) با تورق بازخوانی و مروری دوباره از زندگی سراسری نورانی حضرت به عنوان برگزیده خاندان عصمت و طهارت و مادری که می تواند برای بزرگ خانواده جهان اسلام به عنوان تکیه گاه و مرکز لطف و مهر و محبت و انس معرفی شود برای عصرخودمان ونسل پیش روی خودمان بگوییم و بنویسیم و نگهبان باشیم.


 

کد خبر 1242697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha