جنگ شناختی یا ادراكی با هدف براندازی انجام می‌شود

حجت الاسلام رفیعی راد با بیان اینکه جنگ شناختی بالاترین سطح مخاصمه است، گفت: جنگ شناختی یا ادراكی با هدف براندازی انجام می‌شود. در جنگ نرم اخلال در حوزه تشخیص، ناكارآمدسازی حوزه تبیین و رسیدن به تصمیمات غلط بر اساس طرح ریزی‌های دشمن هدف اصلی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام سید مهدی رفیعی راد، عضو هیئت علمی دانشگاه و كارشناس مسائل سیاسی در برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بررسی نقش جنگ نرم و شناختی در فتنه سازی‌های ۱۵ سال اخیر در جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مخاصمات یك واحد سیاسی علیه یك واحد سیاسی دیگر گفت: وقتی در این منازعه و مخاصمه، از ابزار نرم استفاده می‌شود، بدین معنا است كه قصد دارد بر دستگاه ادراكی و تصمیم گیری طرف مقابل در سطح حاكمیتی اثر بگذارد و باعث وحدت شكنی و تشدد در جامعه هدف شود.

 

وی با بیان اینکه جنگ شناختی و نرم بالاترین سطح مخاصمه است، گفت: جنگ شناختی یا ادراكی با هدف براندازی انجام می‌شود. در جنگ نرم اخلال در حوزه تشخیص، ناكارآمدسازی حوزه تبیین و رسیدن به تصمیمات غلط بر اساس طرح ریزی‌های دشمن هدف اصلی است. همه تصمیمات از درگاه حوزه شناخت می‌گذرد و هنگامی كه شناخت فاسد شود، نتیجه هم غلط خواهد بود و به همین جهت در جنگ شناختی ممكن است جامعه هدف، دچار فروپاشی از درون شود.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه و كارشناس مسائل سیاسی با بیان اینكه در جنگ نرم، كشور قربانی، در اتاق فكر دشمنان ارزیابی می‌شود تا شیوه جنگ انتخاب شود، درباره علت استفاده از جنگ شناختی و نرم ابراز كرد: تجربه جنگ سخت علیه ایران برای غربی‌ها وجود دارد؛ هشت سال دفاع مقدس در كنار ترورهایی كه صورت دادند، آنها را به این جمع بندی رساند كه هزینه این اقدامات زیاد است و نتیجه هم ندارد. سیاست گذاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای و كارآمدی خدمات عمومی كشور دارای ضعف هستیم. وقتی كسی كه توانایی و مهارت ندارد اما در سیستم حضور دارد، امور مردم را به چالش می‌كشاند. عامل خارجی كه هوشیار و بیدار است، از این ابزار استفاده می‌كند.

 

وی جنگ شناختی را یك اقدام تزئینی ندانست و تصریح كرد: اگر جنگ شناختی را ارزیابی كنیم، متوجه می‌شویم این نوع جنگ در دهه‌های اخیر شروع نشده است، بلكه در منابع تاریخی نیز اقدامات مشابه وجود داشته است و در همه جنگ‌ها از خدعه و نیرنگ كه ذیل جنگ نرم قرار می‌گرفتند، استفاده شده است. دشمنان در جنگ شناختی علیه كشورمان كاری می‌كنند كه ادراك افراد نسبت به شرایط دچار خلل شود. امروز جنگ شناختی برجسته شده است زیرا ابزارهای ارتباطی پیشرفت كرده‌اند و در زندگی همه افراد حضور دارد و دشمن نیز در اتاق جنگ نهایت استفاده را از ابزارهای پیشرفته روز می‌كند.

 

رفیعی راد اشاره كرد: باید بدانیم جنگ شناختی و نرم علیه ایران زمانی عمل می‌كند كه از بصیرت برخوردار نباشیم و نسبت به سیاست‌های غلط و ناكارآمدی‌ها، توجیه‌گری افراطی باشیم. ضمن اینكه نباید امید خود را از دست بدهیم، باید به اتفاقات و پدیده‌های پیرامون واقع گرا باشیم و از تملق دوری كنیم.

کد خبر 1242834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha