بخشی از بحران های جامعه ناشی از عدم پاسخ به سوالات نسل جدید است

دکتر سنگری با بیان اينکه نسل امروز سوال دارد؛ گفت: با حوصله جواب بدهید که بخشی از بحران هایی که دچار هستیم برای این است نه سئوال شناس هستیم و نه شیوه درست پاسخ دادن را می دانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر محمدرضا سنگری که از دوشنبه شب تا امشب چهارشنبه(۷ دی) در مراسم عزاداری ایام فاطمیه در مسجد امام(ره)به ایراد سخن پرداخت؛ نکاتی راجع به سبک زندگی دینی مطرح کرد.

 

 

وی با بیان اینکه کمتر به مطالعه نهج البلاغه و معارف اهل بیت پرداختیم؛ افزود: غفلت از این موارد باعث می شود تهیدستی فرهنگی و فقد و فقر فرهنگی در جامعه رخ بدهد.

 

 

این پژوهشگر عاشورایی با بیان نکاتی از تربیت دینی در سیره اهل بیت علیهم السلام اظهار کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها در دوران کودکی فرزندان، مطالبی را به زبان شعر القا می کند تا کودک بداند الگویابی او چگونه باشد.

 

 

وی ادامه داد: این در حالی است که در جامعه ما متاسفانه دیده می شود که پدر به فرزند می گوید امیدوارم مثل مادرت نباشی و... این رسم دینداری نیست و این افراد خود را از منطقه اخلاق دینی فاصله می دهند.

 

 

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اينکه برای آزمون یا امتحان در قرآن پنج واژه وجود دارد و یکی از آنها واژه امتحان است و در زیارت حضرت زهرا می خوانیم يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي...افزود:《محن》یعنی رنج و سختی و اولین نکته ای که به ما گوشزد می کند این است کسی که در راه حق قدم می گذارد، بداند در این راه باید متحمل سختی و دشواری راه باشد که امام حسین علیه السلام نیز در مسیر کربلا در منازل مختلف این نکته را گوشزد می کردند که هر کس با من همراه می شود باید رنج ها با متحمل شود.

 

 

دکتر سنگری تاکید کرد: در مسیر حق استهزاء، تحقیر، خون دادن و ... وجود دارد و خداوند در قرآن کریم این مسائل را بیان فرموده است؛ دومین واژه را  《تمحیص》 به معنای فیلترگذاری و ابزار پالایش دانست و تصریح کرد: وقتی تمحیص اتفاق می افتد دینداران اندک می شوند در حالیکه در زمان ادعا همه هستند اما زمان کار و عمل و وارد میدان شدن و مرد میدان بودن، تعداد بسیار اندک می شود.

 

 

وی تمحیص را برای جدا کردن زلال ها از ناپاک ها عنوان و بیان کرد: کربلا بزرگ ترین آزمون تاریخ است اما در طریق حق از تعداد کم همراهان نباید ترسید؛ ممکن است به جایی برسیم که هیچکس یا تعداد اندکی در مسیر حق با ما نماند همانگونه که در کربلا چنین شد.

 

 

 

این محقق و عاشوراپژوه سومین واژه در قرآن که معنای امتحان از آن استفاده می شود را《 اختبار》به معنای پرده را پس زدن و ادعاها را به صحنه آزمون آوردن، دانست و گفت: در حوادث اخیر کشور برخی الک شده و واقعیت درونی آنان معلوم شد و ادعاها در صحنه عمل خود را نشان داد.

 

 

وی واژه بعدی را 《فتنه》دانست و افزود: خداوند در سوره عنکبوت درباره آزمایش افراد می فرماید 《أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ》 فعل استمرار دارد یعنی خداوند در دنیا مرتب آزمون می گیرد و در کلاس پروردگار آزمون ها لحظه به لحظه است.

 

 

دکتر سنگری ادامه داد: واژه دیگر 《ابتلاء و بلا》و مواد امتحانی طبق آیه ۵۵ سوره بقره《 لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ...》 ترس، گرسنگی، نقص در اموال و...است.

 

 

 

وی به صبر مادران شهدا و ابتلائات زندگی و دادن فرزندانشان اشاره و بیان کرد: در روایات اسلامی موارد زیادی از امتحان و شناخت افراد است که امام علی علیه السلام فرمود می خواهید افراد را بشناسید زمانی است که اوضاع عوض می شود و شرایط عادی به هم می ریزد.

 

 

 

این محقق و نویسنده کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه کومله شعار "زن؛ زندگی آزادی" داد؛ تصریح کرد: اگر دختران ایران می دانستند کسانی که این شعار را انتخاب کردند؛  چها کرده اند هیچ دختر ایرای این شعار را نمی داد؛ کومله چشم بچه های ما را با قاشق در می آوردند و 34 نفر از بچه های ما را پیش پای عروس شان سر بریدند و با موزائیک شکسته سر بچه ها را می بریدند.

 

 

وی با بیان اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند نباید حافظه تاریخی را گم کنیم؛ تاکید کرد: باید بدانیم کومله با ملت چه کردند و فریب نخوریم و باید عقبه را ببینیم که چه کسانی صحنه گردان هستند؛ 17 پرچم در این مسائل بالا رفت که ایران به 17 بخش تقسیم شود.

 

 

 

دکتر سنگری در بخش دیگری از سخنانش با متذکر شدن این نکته که این نسل سوال دارد؛ افزود: سئوالات فرزندان را مسخره نکنید و با حوصله جواب بدهید که بخشی از بحران هایی که دچار هستیم برای این است نه سئوال شناس هستیم و نه شیوه درست پاسخ دادن را می دانیم.

 

 

وی ادامه داد: برخی ها سئوالات بیهوده از حضرت زهرا سلام الله علیها می پرسیدند اما حضرت با حوصله پاسخ می دادند؛ سئوالات را با تاخیر جواب ندهید که اگر ما پاسخ ندهیم از جایی دریافت می کنند که صادق نیستند مثل فضای مجازی که دروغ های زیادی مطرح می شود.

 

 

دکتر سنگری تاکید کرد: به فرموده حضرت زهرا سلام الله علیها پاداش پاسخ دادن به یک سئوال بسیار می ارزد و باید به اجر و ارج سئوال بیندیشیم؛ پس می ارزد یک مسئله کشور را حل کنیم و باید سئوال فرزندانمان را با تحقیق و درس بدهیم و اگر ندانیم جرات "نمی دانم" را داشته باشیم.

کد خبر 1242890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha