مهمترین شاخصه ۹ دی، همدلی مردم بود/ تناقضات دشمنان در اتفاقات اخیر برملا شد

حجت الاسلام دیلم گفت: مهمترین شاخصه ۹ دی، همدلی مردم بود که طبق فرمایش مقام معظم رهبری که تعبیر به انقلاب بعدی کردند، آن همدلی، در کنار هم بودن، آشتی که بین تمامی اقشار جامعه اتفاق افتاد و دست به دست هم دادند و آمدند ۹ دی را رقم زدند.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان، ربابه کابلی؛

نهم دی، روز خروش ملت بصیر و انقلابی است تا توطئه های دیگر دشمن را خنثی کنند. در این روز ملت ایران متحد و یکصدا به میدان آمدند و اعلام کردند تا خون در رگ دارند پای دفاع از آرمان های انقلاب می ایستند و به دشمنان اجازه دست درازی و ایجاد فتنه ای دیگر را نمی دهند.

 

ملت بصیر و انقلابی ایران در نهم دی نشان دادند؛ هرگز فریب نیرنگ و حیله های دشمن را نمی خورند و با بصیرت و آگاهی خود پشتیبان امام و رهبری هستند.

 

اغتشاشات اخیر کشور نیز یکی دیگر از فتنه های دشمن است که این بار تلاش کردند با طرح فتنه ای دیگر به اسم قومیتی و مذهبی به دنبال ایجاد اختلال و ناآرامی در کشور باشند.

 

مردم بصیر ایران اسلامی هیچ وقت گول چهره به ظاهر مهربان و دایه مهربان تر از مادر دشمنان را نمی خورند و مثل همیشه در دفاع از آرمان های انقلاب در صحنه حضور دارند و در برابر دشمنان می ایستند.

 

در همین راستا و در آستانه نهم دی، روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» حجت الاسلام نورعلی دیلم، رئیس مرکز اسلامی گلستان به سوالات خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان گلستان پاسخ داد.

 

*چه تفاوتی بین اغتشاشات ۹دی ۸۸ با اتفاقات اخیر کشور وجود دارد؟

نهم دی سال 88، موضوع انتخابات و یک موضوع خاص سیاسی بود ولی اتفاقات اخیر یک جنگ هیبریدی و یک جنگ همه جانبه با همه زوایا بود. حمله دشمن همه جانبه بود. هم در عرصه های فرهنگی و هم در عرصه های اقتصادی و بین المللی بود.

 

برای اولین بار بود که اینگونه مجلس های کشورهای اروپایی، نخست وزیر و رئیس جمهور کشورهای اروپایی پای کار آمدند و علیه ایران حرکت کردند و با اغتشاشگران همدستی کردند و آنها را مورد حمایت قرار دادند.

 

پس مهمترین تفاوت و شاخصه بین این دو فتنه این است که فتنه اخیر بسیار سنگین تر بود و همه جانبه و با برنامه ریزی از پیش طراحی شده بود و تمام گروه های واگرا و ضد نظام اعم از تروریست ها، تجزیه طلب ها و وهابیان را جمع کرده و برنامه ریزی کردند و تقسیم کار کردند.

 

* تا چه اندازه با تببین زوایای مختلف ۹ دی ۸۸ می‌توان از بحران‌های موجود و احتمالی جلوگیری کرد؟

مهمترین شاخصه 9 دی، همدلی مردم بود که طبق فرمایش مقام معظم رهبری که تعبیر به انقلاب بعدی کردند، آن همدلی، در کنار هم بودن، آشتی که بین تمامی اقشار جامعه اتفاق افتاد و دست به دست هم دادند و آمدند 9 دی را رقم زدند.

 

در اتفاقات اخیر بعد از برملاشدن نقشه دشمنان، تناقضات آنها برملا شد. بهترین فضا است که دوباره این همدلی همه اقشار ذیل پرچم ولایت اتفاق بیفتد و همه پای کار بیایند و موضوع مهم این است که این همدلی و در کنار هم بودن مردم و حاکمیت اتفاق بیفتد.

 

* آیا ۹ دی ۱۴۰۱ فرصت خوبی نیست تا با زبان نسل جدید با آنها گفت‌وگو و شبهات‌شان پاسخ داده شود؟

ما تعارف نکنیم، ما کم کاری هایی در حوزه فرهنگی، اقتصادی داشتیم و کرسی های آزاداندیشی که نیاز زیادی بود را برگزار نکردیم. ما همیشه از گفتمان مقام معظم رهبری عقب تر هستیم، ادعا داریم ولی عقب هستیم.

 

مقام معظم رهبری فرمودند: «بحث کرسی های آزاداندیشی را مطرح کرد.» دانشگاه ها بیایند بفرمایند که چند کرسی آزاداندیشی برای جوانان فراهم کردند و چقدر جوانان ها خیالشان راحت بود که بتوانند حرف های خود را در این کرسی ها بزنند.

 

وقتی که این کرسی ها اتفاق نیفتاد، همه روسای دانشگاه ها، نمایندگان ولی فقیه در نهادهای دانشگاه ها هم با ملاحظه یا برگزار نکردند یا اگر هم برگزار کردند از یک قشر ثابت استفاده کردند.

 

متاسفانه فضای گفتمان و طرح شبهه و پاسخ به شبهه با حضور یک کارشناس فنی را در دانشگاه ها و دبیرستان ها فراهم نکردیم. همین طور معلمان و فرهنگیان رشته های مرتبط را در کلاس های ضمن خدمت ما هدفمند نبود که آنها را آماده کنیم که شبهات را بشناسند و هم پاسخ منطقی برای شبهات ایجاد کنند. ما باید دوباره برگردیم یک اصلاحی در همه این حوزه ها ایجاد کنیم و بتوانیم از این فرصت 9 دی استفاده کنیم.

 

فرصت 9 دی، اجتماع بزرگی است که باید اتفاق بیفتد و گفتمان ها برای اقشار مختلف باید به خصوص در حوزه دانش آموزی و دانشجویی نیز باید برگزار شود. این اقدامات فرصت بسیار مهمی است تا هم از تاریخ مان و هم از پیشرفت ها بگوییم. از دشمنی های دشمن و مباحث تحریم های اقتصادی و طراحی های دشمن را بیان کنیم و بتوانیم در این ایام واقعا کنار هم داشته باشیم و پیش ببریم.

 

* برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها و مساجد می‌تواند محفلی برای تبیین زوایای دقیق اتفاقات اخیر کشور باشد؟

جای کرسی های آزاداندیشی به معنای واقعی که طرف خیالش راحت باشد که بعد از بیان مطلب خودش هم ایجاد مزاحمت نشود، باید برگزار شود.

 

باید دست به دست هم دهیم و رفع شبهه کنیم. اگر پاسخ به شبهه ندهیم این آقا در فضای رسانه بیگانه و فضای مجازی و اینستاگرام و ماهواره ها به پاسخش می رسد.

 

در همه عرضه ها حتی کلاس را باید تبدیل به کرسی کنیم. تعداد این کرسی ها را با حضور استاد مسلط و آگاه نه استاد غیر مرتبط و افراد مسلط با موضوع که تخصص داشته باشند و بتوانند پیرامون آن موضوع حرف بزنند نه اینکه به صورت عام به همه موضوعات کشور بپردازد، را باید برگزار کنیم.

 

*باتوجه به فاصله کوتاه بین ۹ دی و سالگرد شهادت شهید سلیمانی، نخبگان جامعه و اساتید حوزه و دانشگاه می‌توانند از این زمان مقتضی برای بیان اندیشه‌های شهید سلیمانی د‌ر مواجه با نسل جوان بهره ببرند؟

ما اعتقاد داریم همه اقشار جامعه با هر تفکر سیاسی و هر نوع حجاب و پوشش و هر نوع اندیشه، قوم و مذهب همه به حاج قاسم سلیمانی که می رسند علاقمندی نشان می دهند، این محور وحدت و مورد وفاق همه اندیشه ها می تواند باشد.

 

ما می توانیم از این فرصت هم دهه بصیرت را با سالگرد حاج قاسم گره بزنیم . اندیشه حاج قاسم تعبیر به مکتب شد. مکتب حاج قاسم امروزه مکتبی است که می توانیم برای دانشجویان عین عباراتش را بگوییم. پیرامون حجاب، دفاع از رهبری، ولایت فقیه و وحدت و تقریب بین مذاهب در کشورهای اسلامی عین عباراتش را بگوییم.

 

تمام اینها زمینه تمدن نوین اسلامی که مدنظر مقام معظم رهبری است را فراهم می کند.

 

 

 

کد خبر 1242973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha