صنایع دستی ظرفیتی برای ایجاد اشتغال و تقویت تولید است

روایت بانوی کارآفرینی که در تنگای مالی و اقتصادی، با تکیه بر توان خود در تولید صنایع دستی، کار آفرین شد.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد،

 

رقیه ریاحی بانوی کارآفرینی است که  در تنگنای اقتصادی خانواده علاوه براشتغال برای خود، برای جمعی از زنان روستایی هم اشتغال آفرید.

 

 

وی در زمینه تولید صنایع دستی و هنرهای سنتی کار می کند و با جذب مشارکت بانوان بیکار روستا در راستای تقویت تولید و اشتغال آفرینی گام بر می دارد.

 

این بانوی کارآفرین توانسته کارگاه فرش بافی و گلیم بافی را در روستای محل زندگی خود در شهرستان دلفان راه اندازی و در سایه خلاقیت و نوآوری برای حدود 20 نفراز بانوان روستا اشتغال ایجاد کند.

 

رقیه ریاحی بانوی کارآفرین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، اظهار داشت: در دوران کودکی و در آغوش مادر با فرش بافی و گلیم بافی آشنا شدم.

 

وی ادامه داد:  در دوران مجردی به عنوان موردی از این هنر که در کنار مادر و مادربزرگ آموخته بودم برای بافت گلیم و یا فرش های کوچک استفاده می کردم.

 

ریاحی بیان کرد: 12 سال بعد از ازدواج، با حادثه تصادف همسرم را از دست دادم و به عنوان نان آور خانواده به دنبال راهی برای کسب درآمد برای خانواده بودم و با تلاش های مختلف و کسب مشاوره بر دانسته های خود تکیه کردم و در راستای گلیم بافی تلاش کردم.

 

این بانوی کارآفرین ابراز کرد: در سال های اول خیلی کم کار می کردم، اما با حمایت های کمیته امداد، بسیج سازندگی و دریافت تسهیلات بانکی موفق به راه اندازی  کارگاه شدم.

 

وی ادامه داد: با راه اندازی کارگاه، بانوان روستا که نیاز مالی بیشتری داشتند به یاری ام آمدند و با ارائه آموزش در مسجد روستا و محیط کارگاه در راستای توانمند سازی این افراد تلاش شد.

 

ریاحی اذعان داشت: امروز در مجموع در خود کارگاه برای 6 نفر به‌صورت ثابت و تمام وقت و در خارج کارگاه برای 14 نفر به‌صورت متغیر شغل ایجاد شده است.

 

وی با بیان اینکه درآمد ناشی از کار باعث استقبال مردم از این حرفه شده است، افزود:خلاقیت در کارو کار با علاقه سبب افزایش بازار فروش کارآفرین می شود.

 

این بانوی کارآفرین ادامه داد: در این راستا تلاش شد، علاوه بر سبک های سنتی گلیم بافی با تغییر رنگ و طرح ها به شیوه های امروزی در راستای توسعه کارگاه اقدام شود.

 

ریاحی افزود: در سایه روحیه کار گروهی و برقراری ارتباط  و انتقادپذیری در خودم، با نهادها و شخصیت های زیادی آشنا شدم و تجربه های عملی خوبی به دست آوردم که تمامی این ها موجب تولید بهتر محصول و سهولت عرضه و فروش شد.

 

وی تصریح کرد: محصولات تولیدی کارگاه و فعالیت های خانگی دیگر همکاران کارگاه، درنمایشگاه های مختلف ارائه می شود و هر بار مورد با استقبال مردم به فروش می رسد.

 

ریاحی اذعان داشت: با وجود تمامی مشکلات و عدم حمایت‌های مسئولان دولتی، تنها با تکیه بر توانایی و اراده خود موفق به راه اندازی این کارگاه شدیم و امروز علاوه بر استان در بازارهای استان های دیگر هم حضور خوبی داریم.

 

این کار آفرین  از پی گیری برای راه اندازی فروشگاهی از محصولات صنایع دستی خبر داد و افزود: به دنبال جذب حمایت خیران و دستگاه های اجرایی برای راه اندازی این مرکز فروش هستیم.

 

ریاحی با بیان اینکه در مسجد روستا فی سبیل الله صنایع دستی را آموزش می دهم، ادامه داد: آموزش بستری برای توانمند سازی و تقویت اقتصاد خانواده ها و اقتصاد جامعه است.


وی با برشمردن مشکلات عرصه کار آفرینی و تولیدبویژه در حوزه اقتصادی، گفت: حمایت مسؤولین و ايجاد شرايط لازم براي كارآفريني مي تواند موجب انگيزه بيشتر کارآفرینان و توسعه مشاغل خانگی در جامعه باشد.

 

این بانوی کار آفرین همچنین با اشاره به اهمیت یافتن بازار فروش مناسب در توسعه مشاغل خانگی، اظهار کرد: از محصولات تولیدی خانگی موجب درآمدزایی بیشتر برای اهالی روستا شد و در نتیجه میل به تولید و بهره وری بیشتر را بین اهالی روستا ارتقا داده و می تواند گامی مهم در اشتغالزایی برای مناطق روستایی باشد.

 

ریاحی افزود: تلاش برای توانمند سازی علاقمندان به ایجاد کسب و کار چون برگزاری دوره های آموزشی فنی و حرفه ای در مناطق روستایی می تواند گامی مهم در راستای راه اندازی کسب و کار برای کارآفرینی زنان روستایی و عشایری و دیگر علاقمندان باشد.

 

آموزش فرصتی مغتنم برای راه اندازی و مدیریت کسب و کارهای خانگی است و این مهم گامی برای آموزش مهارت های زندگی  و بهبود کسب و کار محسوب می شود.

 

از طرفی تقویت تسهیلات اشتغالزایی از دیگر شاخص های مهم در راستای تقویت و توسعه مشاغل خانگی محسوب می شود.

 

همچنین لازم به ذکر است که صنایع دستی و هنرهای سنتی از حوزه‌های مهم در بالا بردن سطح تولیدات ملی و رشد اقتصادی هستند که احیای این هنر بستری برای تقویت تولید و اشتغال است.
 

کد خبر 1242988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha