وزیر میراث فرهنگی از مسجد تاریخی جامع بروجرد بازدید کرد

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی از مسجد جامع بروجرد بازدید و در جریان مشکلات این مسجد قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از  لرستان، مسجد جامع بروجرد در قرن دوم تا سوم هجری در دل یکی از محله ‌های تاریخی شهر بروجرد به نام دو دانگه ساخته شده و گنبد مسجد که در قسمت میانی ساختمان بنا شده تا سطح زمین ارتفاعی برابر ‎ ۲۰متر داشته و دو گلدسته آن که در سال ‎۱۲۰۹هجری قمری ساخته شده اند در دو طرف گنبد قرار دارند.

 

بر بالای محراب و دیوارها کلمات مقدس و آیات قرآنی با آجر و خط کوفی نوشته و بر بالای درب غربی مسجد نیز سنگ نوشته ‌ای وجود دارد که تاریخ ورود شاه عباس صفوی به بروجرد در سال ‎ ۱۰۲۲هجری قمری را نشان می ‌دهد.

معماری مسجد جامع بروجرد از شاهکارهای تاریخی معماری ایران است که ویژگی های معماری اسلامی و باستانی ایران(ساسانیان) را در خود جای داده است.

یکی از دیدنی ‌های این مسجد منبر چوبی ‎ ۹پله آن است که بسیار هنرمندانه ساخته شده و حکاکی روی آن، تاریخ ۱۶۰۸ هجری قمری را نشان می‌ دهد.

این بنا در گذشته به صورت یک مجموعه شامل مسجد، حمام، آب انبار، غریب خانه (آبریزگاه کنونی)، میدان و سایر متعلقات بوده است که امروزه بخشی از این آثار از بین رفته اند.

بنای موجود مسجد از نظر فرم از نوع مساجد تک ایوانی است که دارای دو درب ورودی در جهات شرق و غرب می باشد و شامل یک حیاط مرکزی مستطیل، ایوان، فضای گنبدخانه و شبستان ‌های اطراف آن و یک شبستان وسیع زمستانی در طرف شمال حیاط مرکزی است.

براساس پژوهش های صورت گرفته قدیمی ‌ترین بخش این مسجد، فضای زیر گنبد خانه است که مربوط به اواسط قرن چهارم هجری می باشد و شواهد آن در عمق ‎۱۸۰ سانتیمتری از کف فعلی مسجد به صورت سالم یافت شده است.

مسجد جامع بروجرد با شماره ‎ ۲۲۸در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این اثر ملی به عنوان یکی از شاخص ترین بناهای تاریخی لرستان و بروجرد در تمام ایام سال بویژه نوروز مورد توجه مسافران و گردشگران می باشد.

بازدید از بناهای تاریخی و مذهبی شهرستان بروجرد، بازدید از قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد و چند اثر تاریخی از برنامه های سفر یک روزه سید عزت اله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان لرستان است.

 

کد خبر 1243198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha