«درآمدی بر جریان شناسی مذهبی پاکستان» منتشر شد

«درآمدی بر جریان شناسی مذهبی پاکستان» نوشته حجت الاسلام مصطفی اسکندری از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، کتاب «درآمدی بر جریان شناسی مذهبی پاکستان» نوشته حجت الاسلام مصطفی اسکندری مشتمل بر 264 صفحه از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

این کتاب مشتمل بر یازده فصل است. عناوین فصول عبارتند از وضعیت کلی پاکستان، وضعیت دینی مذهبی پاکستان، احزاب و گروه های پاکستان، احزاب مربوط به جماعت اسلامی، پاکستان مهد افراط گرایی، گروه های افراط گرا در پاکستان، گروه های افراطی کشمیر، مدارس و مراکز دینی پاکستان، شخصیت های افراطی پاکستان، شخصیت های تقریبی پاکستان، موانع تقریب در پاکستان و نکاتی در مورد پاکستان و ایران.

 

حجت الاسلام مصطفی اسکندری با بیان اینکه کتاب «درآمدی بر جریان شناسی مذهبی پاکستان» به روش کتابخانه ای و استفاده از کارگاه های اینترنتی تحقیق شده است، تصریح کرد: بخشی از اطلاعات این کتاب از طریق گفت و گو با بعضی از فضلا و طلاب پاکستانی مقیم قم گرد آمده است.

 

این نویسنده یکی از مشکلات بر سر راه تحقیق در مورد کتاب «درآمدی بر جریان شناسی مذهبی پاکستان» را  کمبود منابع ذکر کرده و گفته است:  منابع موجود به زبان اردو اندک است. منابع انگلیسی و عربی نیز عمدتا به تحقیق در زمینه هایی پرداخته اند که در راستای مورد نیاز خودشان بوده است و برای ما کارآیی چندانی ندارد. منابع فارسی نیز به جز تعدادی اندک از منابع که حاصل کار میدانی در پاکستان است، بقیه شناخت اندکی از وضعیت این کشور دارند. مشکل مضاعفی که در زمینه پاکستان وجود دارد، این است که تداوم خشونت های فرقه ای علاوه بر اینکه انسان را به سوی زندگی مخفیانه سوق دهد، انگیزه رازداری را در انسان تقویت می کند و سبب پنهان کردن اطلاعات از مخالفان می شود. این نکته خود یکی از اسباب اصلی عدم وفور اطلاعات در مورد وضعیت پاکستان است.

حجت الاسلام اکبر راشدی نیا، رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در مورد این کتاب خاطرنشان کرده است: وظیفه اصلی پژوهشگاه مطالعات تقریبی تعیین نیازهای مطالعاتی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است و از نیازهای اصلی این سازمان شناخت کشورهای تاثیرگذار و افراد سازمان های فعال در این کشورها است. در راستای این امر پژوهشگاه مطالعات تقریبی سلسله تحقیقاتی به عنوان جریان شناسی مذهبی کشورهای اسلامی آغاز کرده و اولین کتاب از این مجموعه به بررسی مسئله کشور پاکستان می پردازد. پاکستان یکی از کشورهای بزرگ اسلامی است که در آن شخصیت ها و موسسات و جریان های فکری متعددی فعالیت می کنند. تعداد مسلمانان، تنوع مذهبی، همجواری با هند و افغانستان از یک طرف و همجواری و ارتباط  با جمهوری اسلامی ایران اهمیت مطالعه بر روی این کشور را دوچندان کرده است.

 

در بخشی از این کتاب می خوانیم: تندروهای قومی، مذهبی و سیاسی پدیده جدیدی در پاکستان نیست و این کشور در تمام دوران بیش از 70 ساله استقلال خویش این پدیده را با شدت و ضعف تجربه کرده است. برخی نقاط این سرزمین در ادوار مختلف ملجا افکار، افراد و گروه های افراط گرا بوده است اما در دو دهه اخیر این قضیه سیر صعودی گرفته است. در پاکستان به مهد افراط گرایی در سطح منطقه و جهان اسلام تبدیل شده است. بیم این می رود که پاکستان در آینده نه چندان دور به معضلی در این منطقه تبدیل شود که آسیب آن بیش از همه متوجه کشور شیعی ایران شود به خصوص که چند ماهی است طالبان نیز تقریبا بر افغانستان مسلط شده و به تشکیل دولت مبادرت نموده و تشکیل دولت طالبان در افغانستان می تواند به عنوان مامن و پشتیبان گروه های افراطی پاکستان باشد.

 

در قسمتی از کتاب «درآمدی بر جریان شناسی مذهبی پاکستان» می خوانیم: پس از استقلال پاکستان، تحول شگرفی در عرصه فکری و ساختار روحانیت اتفاق افتاد. در عرصه فکری چرخشی از لکنو به سوی نجف اتفاق افتاد که در بستر فرهنگی و اعتقادی خالص شیعه اتفاق شکل گرفته بود و این باعث تخصصی شدن و نخبه گرا شدن دانش های حوزوی شد. از اینجا بود که فرق میان عالم و ذاکر شفاف شد. ذاکر بازمانده و تداوم بخش مکتب لکنو است اما عالم راهگشا و دعوت گر فرهنگ نجف، بنابراین روحانیت امروز وارث این دو طرز تفکر است. در سال های بعد تحول جدیدی در ذاکرین پاکستان به وجود آمد و آن افزوده شدن کسانی بود که سابقه تحصیلات حوزوی هم نداشتند ولی با فنون خطابه آشنایی داشتند و با مطالعات شخصی خود را در ردیف اهل منبر و ذاکرانی قرار دادند که حداقلی از تحصیلات حوزوی را دارند.

 

گفتنی است، کتاب درآمدی بر جریان شناسی مذهبی پاکستان نوشته حجت الاسلام مصطفی اسکندری در شمارگان هزار نسخه با قیمت 80 هزار تومان از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

کد خبر 1243357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha