کانونی که محور فعالیت های فرهنگی اجتماعی روستایی در بشاگرد است/از برنامه های «غدیر تا فاطمیه» در روستای ارمیش

کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور به عنوان فعال ترین تشکل مردم نهاد در روستای ارمیش بخش گوهران شهرستان بشاگرد، محور فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی روستاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان هرمزگان، کانون های فرهنگی هنری مساجد در پی هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر تهاجم و شبیحخون فرهنگی دشمن، طی مصوبه شماره 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی در 18 اسفند ماه سال 72 در جوار مساجد در اقصی نقاط کشور تاسیس شدند.

 

مقابله و خنثی سازی توطئه های شوم دشمنان اسلام و انقلاب و نظام اسلامی از طریق احیا کارکردهای متنوع مساجد و آبادانی معنوی این اماکن مقدس و در نتیجه جذب نوجوانان و جوانان به خانه های امن الهی با بهره گیری از ابزار هنری و فراهم نمودن زمینه برای تربیت دینی و مکتبی آنان ازجمله اهداف شکل گیری کانون های مساجد بود.

 

امروزه با گذشت قریب به سه دهه از عمر مبارک این مولود فرخنده، اکثر شهرها و حتی روستاهای دورافتاده کشور از وجود پرخیر و برکت کانون های فرهنگی هنری مساجد بهره مند می باشند و شاهد اثرگذاری این تشکل های مردمی در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و ... و و موفقیت آنها در زمینه تربیت و کادرسازی نیرو هستیم.

 

 

گواه این مدعا وجود کانون های فرهنگی هنری فعال و پویا در منطقه محروم و دورافتاده بشاگرد در شرقی ترین نقطه استان هرمزگان است که گاهی به عنوان تنهاترین و یا فعال ترین شکل مردم نهاد، محور فعالیت های فرهنگی، هنری و اجتماعی در سطح روستا و یا بخش و منطقه می باشند.

 

پویایی کانون، چراغ مسجد را روشن نگه داشته است

 

کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور روستای ارمیش بخش گوهران یکی از کانون های فعال شهرستان بشاگرد است که با برخورداری از ظرفیت مدیری جوان و با دغدغه فعالیت های دینی و تیم شورایی توانمند و پا به کار و با اجرای برنامه های متنوع و مستمر، چراغ مسجد صاحب الزمان(عج) را در این روستا روشن نگه داشته است.

 

 

علی احمدی نژاد، مدیر کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور روستای ارمیش در این باره گفت: این کانون برای فعال نگه داشتن مسجد و جذب نوجوانان و جوانان و حتی کودکان به مسجد، برنامه های متنوعی را در طول سال اجرا می کند.

 

محورهای هشت گانه فعالیت کانون

 

وی افزود: برنامه های این کانون حول محورهای « مراسم ملی مذهبی »، « فعالیت فرهنگی »، « برنامه های هنری »، « دوره های آموزشی »، « خانواده و سبک زندگی »، « حجاب و عفاف »، « ورزشی » و « مشارکت و اجرای راهپیمایی ها » اجرا می شود.

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور روستای ارمیش بخش گوهران شهرستان بشاگرد ادامه داد: برگزاری جشن بزرگ همراه با مولودی خوانی، پخش کلیپ، به تصویر کشیدن غدیر با بهره گیری از هنر تجسمی، برگزاری مسابقه نقاشی ویژه کودکان، دکلمه خوانی و اطعام دهه نودی ها از شاخص ترین برنامه های عید غدیر در کانون بود.

 

تشکیل گروه های سرود پسران و دختران نوجوان

 

وی از تشکیل گروه سرود در دو بخش پسران و دختران نوجوان به عنوان یکی از فعالیت های کانون نام برد و عنوان کرد: گروه های سرود کانون در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی به اجرای برنامه می پردازند.

 

 

احمدی نژاد، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای کانون، نمایشگاه کتاب با موضوعات فاطمیه، عفاف و حجاب، شهدا و مقاومت، انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و همچنین نمایشگاه تجسمی ایام فاطمیه، اربعین و غدیر را از برنامه های شاخص نمایشگاهی کانون ذکر کرد.

 

وی اضافه کرد: برگزاری مراسم عزاداری برپایی ایستگاه صلواتی در مسیر زائرین پیاده روی جاماندگان اربعین بین روستای ارمیش و دیخکهنو، برپایی سفره های صلواتی هر روز در منزل یکی از اهالی از برنامه های اربعین است.

 

 

میزبانی هزساله یک روستا از ویژه برنامه سالروز شهادت حضرت فاطمه(س)

 

این فعال فرهنگی اجتماعی از اجرای برنامه های ویژه ایام فاطمیه به عنوان یکی دیگر از فعالیت های مهم کانون یاد کرد و گفت: دعوت از کارشناسان مجرب دینی مذهبی و برگزاری سخنرانی و مراسم عزادرای و برپایی ایستگاه صلواتی و پذیرایی از عزاداران ازجمله این برنامه هاست.

 

 

وی افزود: هرساله یکی از روستاهای منطقه به عنوان میزبان برگزاری مراسم بزرگ سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) انتخاب می شود که کار دعوت از سخنران و میزبانی مراسم و پذیرایی از عزاداران را برعهده می گیرد.

 

مشارکت گروه جهادی بانوان طلاب در برگزاری کلاس های کمک درسی

 

احمدی نژاد از برگزاری کلاس های کمک درسی ویژه دانش آموزان با بهره گیری از ظرفیت بانوان طلاب عضو گروه جهادی روستا به عنوان یکی از برنامه های کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور نام برد و بیان کرد: کلاس های آموزش کمک های اولیه و مقابله با بلایای طبیعی از دیگر برنامه ها اجرا شده در سال جاری در کانون بود.

 

 

وی برگزاری کلاس های قرآنی را از دیگر برنامه های شاخص در کانون برشمرد و افزود: دوره های آموزش قرآن کریم ویژه کودکان و نوجوانان در دو بخش خواهران و برادران برگزار می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور گفت: همه ساله همزمان با تعطیلی مدارس و آغاز فصل تابستان، طرح غنی سازی اوقات فراغت در سه رده سنی کودکان، نوجوانان و جوانان با استفاده از معلمان و طلاب برادر و خواهر روستا در کانون اجرا می شود.

 

ویژه برنامه های کتاب و کتابخوانی

 

وی از برگزاری برنامه های کتاب و کتابخوانی به عنوان بخش دیگری از فعالیت های کانون یاد کرد و افزود: برگزاری ایستگاه مطالعه، معرفی کتاب، نمایشگاه و مسابقات کتابخوانی از شاخص ترین برنامه های این بخش است.

 

 

احمدی نژاد همچنین به اهتمام ویژه کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور به ایام شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و زنده نگه داشتن مکتب حاج قاسم اشاره و اظهار کرد: برپایی میز یادبود سردار دلها همزمان با سالروز شهادت سهپد قاسم سلیمانی در فضای مسجد و معرفی کتاب های مقاومت به جوانان روستا از مهمترین برنامه هاست.

 

وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای حضور اهالی به ویژه نسل جوان در نمازجمعه مرکز شهرستان انجام شده است، گفت: اهالی روستا با توجه به بُعد مسافت روستا، در مناسبت های مختلف در نماز عبادی سیاسی جمعه شرکت می کنند.

 

تکمیل چمن مصنوعی در روستا مستلزم ورود خیّرین است

 

احمدی نژاد به بخش ورزشی کانون نیز اشاره و با بیان اینکه تیم های ورزشی رشته فوتبال در دو بخش برادران و خواهران تشکیل شده است، افزود: زیرساخت زمین چمن مصنوعی روستا به همت کانون فرهنگی هنری و از محل جمع آوری کمک های مردمی انجام شده است و هم اکنون نیازمند ورود یک خیر و تقبل هزینه انجام چمن مصنوعی هستیم.

 

 

وی اضافه کرد: برگزاری همایش پیاده روی خانواده در مناسبت های مختلف، کوهنوردی در دو بخش خواهران و برادران، بدمینتون و دارت ویژه خواهران از دیگر فعالیت های ورزشی کانون فرهنگی هنری منتظران ظهور است.

 

برپایه این گزارش، روستای ارمیش بخش گوهران شهرستان بشاگرد با حدود 500 نفر جمعیت در فاصله 50 کیلومتری سردشت مرکز شهرستان بشاگرد واقع شده است.

 

گفتنی است؛ این روستا 1140 متر از سطح دریا فاصله دارد و عمده محصولات باغی آن خرما و مرکبات (لیموترش) و صنایع دستی آن نیز حصیر بافی، قالی بافی و خوس بافی است.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1243439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha