احیاء و توسعه رویشگاه های گیاهان دارویی در سطح ۱۴۱۰ هکتار انجام شد

مدیر اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال احیاء و توسعه رویشگاه های گیاهان دارویی در سطح ۱۴۱۰ هکتار انجام شد.

مهرداد فلاحی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: این طرح با گونه گیاه باریجه با مشارکت بهره برداران انجام شده است.

 

مدیر اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: امسال توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح دوهزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه منابع طبیعی استان ابلاغ و ایجاد تعهد شده و در این طرح که با مشارکت مرتعداران انجام شده تاکید بر کشت گیاه باریجه است.

 

فلاحی عنوان کرد: این طرح تا پایان امسال ادامه دارد و بیشترین سطح گیاهان دارویی در این خطه خصوصا گیاه دارویی باریجه در شهرستان گرمه با ۴۵۰ هکتار است.

 

وی افزود: سال گذشته طرح احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی در سطح سه هزار هکتار از اراضی طبیعی استان انجام شد.

 

وی گفت: همچنین امسال عملیات حفظ و احیای مراتع با گونه های خوش خوراک در سطح ۸۹۶ هکتار از عرصه های منابع طبیعی خراسان شمالی با مشارکت مرتعداران انجام شد و سال گذشته پروژه بیولوژیک بذرپاشی با گونه های مرتعی خوش خوراک با کمک مرتع‌داران در سطح هزار و ۶۷۷ هکتار انجام شد.

 

مدیر اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اضافه کرد: سطح کشت گیاهان دارویی در خراسان شمالی ۶ هزار و ۴۰۸ هکتار است که در این مساحت علاوه بر زعفران و گل محمدیٰٰ، زیره سبزٰ، نعنا فلفی، آلوئه ورا، گل گاو زبان، سیاهدانه، بادرنجه بویه و به لیمو کشت می شود.

 

 میزان برداشت گیاهان دارویی در استان به طور متوسط سالانه چهار تُن است.  

 

۴۲۵ گونه گیاه دارویی در رویشگاه های طبیعی استان شناسایی شده و تا کنون خواص ماده موثره ۷۵ گونه از آنها کشف شده است.

 

کد خبر 1243621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha