۵۵ اثر صنایع دستی خراسان شمالی نشان ملی مرغوبیت دارد

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی گفت: ۵۵ اثر صنایع دستی این استان در رشته های مختلف نشان ملی مرغوبیت دارد.

پروانه کلاته در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: اکثر صنعتگرانی که موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت شدند بانوان هستند که در صنایع دستی گلیم بافی، جاجیم، نساجی سنتی، ابریشم بافی و رشته رودوزی فعالیت داشته و موفق به کسب نشان شده اند.

 

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شاخصه هایی چون اصالت و نوآوری در طرح، مرغوبیت مواد اولیه، قابلیت بازاریابی، احترام به ارزش‌های محیط زیست در بکارگیری مواد و تکنیک‌های تولید و مسئولیت اجتماعی از عوامل موثر در دریافت این نشان در سطح ملی بوده است.

 

کلاته با اشاره به فعالیت و استقبال خوب بانوان استان از صنایع دستی عنوان کرد: صنعتگران استان در برگزاری نمایشگاه همیشه استقبال خوبی داشتند و بالاتر از ظرفیت متقاضی وجود دارد که امسال برگزاری دوره های مختلف آموزشی از جمله برنامه های اجرایی انجام شده در حوزه صنایع دستی  بود.

 

وی برند، بسته بندی و برگزاری نمایشگاه را از جمله اقدامات در دست اجرا برای هنرمندان استان برشمرد و گفت: شرکت در نمایشگاه، تهیه فیلم و تیزر، اطلاع رسانی، چاپ کتابچه و غیره از جمله اقدامات صورت گرفته این اداره کل جهت ترویج صنایع دستی می باشد.

 

وی بیان کرد: امسال ۱۱ اثر صنایع دستی هنرمندان و صنعتگران این استان شامل دست بافته های داری شامل گلیم، جاجیم، نساجی سنتی، ابریشم بافی و رشته رودوزی نشان ملی مرغوبیت گرفت.

 

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی تصریح کرد: بومی بودن، اصالت طرح و کاربردی بودن محصول از جمله آیتم ها و ویژگی هایی بود که جهت دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی انتخاب شد.

 

از سال ۹۱ تاکنون با تولیدات خلاقانه هنرمندان و صنعتگران خراسان شمالی، ۶۱ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت و ۵ اثر که اکثرا دست بافته های داری هستند مهر اصالت یونسکو دریافت کرده است.

 

در این استان ۱۸ هزار صنعتگر در رشته های مختلف فعالیت می کنند که ۸۰ درصد صنعتگران بانوان هستند و بیشترین آنان در رشته گلیم بافی و دست بافته های داری فعالیت می کنند و بعد به دنبال آموزش سایر صنایع دستی می روند.

 

 از آغاز تاسیس خراسان شمالی تا کنون ۲۱ هزار و ۱۳۸ نفر، آموزش های تخصصی و علمی صنایع دستی را دریافت کرده اند و مجموع مجوزهای صادر شده در بخش مشاغل خانگی  نیز دو هزار و ۱۷۶ مجوز برآورد شده است.

 

سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.

 

 

 

 

کد خبر 1243748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha