تشریح دلایل ضرورت رعایت حجاب و عفاف از زبان دبیر ستاد  امر به معروف کهگیلویه و بویراحمد

حجت الاسلام پیشقدم گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران ادله مستحکم برای تمام اقشار بر لزوم پوشش و رعایت شئونات اسلامی وجود دارد که افراد را ملزم به رعایت پوشش در اماکن عمومی می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از یاسوج، به نقل از روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد نشست هماهنگی مسئولین دستگاه های ذی ربط با هدف رسیدگی به مطالبات مردمی در خصوص نظارت بر وضعیت عفاف و حجاب اصناف، اماکن، واحدهای تجاری و ... برگزار شد.

 

در این نشست که با حضور حضرت آیت الله سید نصیر حسینی، نماینده ولی فقیه و رئیس ستاد استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان، رئیس پلیس امنیت اخلاقی استان، مسئول بازرسی دانشگاه علوم پزشکی استان، نماینده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بویراحمد، نماینده غذا و داروی استان برگزار شد، دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد به بیان ضرورت رعایت حجاب از پنج دیدگاه اشاره کرد.

 

وی گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران ادله مستحکم برای تمام اقشار بر لزوم پوشش و رعایت شئونات اسلامی وجود دارد که افراد را ملزم به رعایت پوشش در اماکن عمومی می کند.

 

حجت الاسلام پیش قدم نخست از نگاه شریعت های آسمانی به موضوع اهمیت عفاف و حجاب پرداخت و افزود: شریعت اسلام که کامل ترین و به روز ترین دین آسمانی به حساب می آید و به عنوان دین رسمی جمهوری اسلامی ایران شناخته شده، بنا بر آیات و روایات بسیاری حجاب را واجب دانسته و در آیات متعدد به این موضوع مهم و حیاتی پرداخته است.

 

دبیر ستاد امر به معروف استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: حجاب از نظر فقهای دین یک حکم شرعی است که دستور به رعایت آن داده شده و لذا در آیات 30، 31 و 60 سوره نور همچنین آیات 23 و 59 سوره احزاب به این واجب دینی اشاره و از آن به عنوان ضرورت دین اسلام یاد می شود، کما اینکه در نگاه روایات هم این موضوع دارای اهمیت خاصی بوده و امروز مصداق حقیقی برای حجاب شرعی فرزند رسول خداست که تربیت شده وحی الهی است،

 

وی یادآور شد: همان گونه که طریقه خواندن نماز را از رسول گرامی اسلام آموخته ایم، موضوع حجاب هم دستور قرآنی و حیاتی است که باید از نخستین شخصیت بانوی اسلام، یعنی حضرت زهرا سلام الله علیها آموخت که در محضر پیامبر خدا تعلیم و آموزش دیده و لذا در تاریخ و روایات حجاب فاطمی زبانزد بوده و می تواند بهترین الگو در این زمینه برای بانوان جامعه اسلامی باشد.

 

حجت الاسلام پیش قدم دومین دلیل که بعد از شریعت می توان جهت ضرورت رعایت عفاف و حجاب به آن اشاره کرد را قانون دانست که فصل الخطاب جامعه بشری است و تاکید کرد: اصل 137 قانون اساسی و همچنین ماده 638 قانون مجازات اسلامی آحاد جامعه را به رعایت پوشش ملزم و تخطی از قانون را جرم دانسته، لذا حضور زنان در انظار عمومی بدون پوشش اسلامی جرم تلقی می شود و قانون گذار در این زمینه جرائمی را در نظر گرفته که بنا بر همین قانون پیروان دیگر مذاهب و ادیان نیز ملزم به رعایت پوشش و حجاب در مجامع عمومی هستند.  

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد سومین ادله در بابت اهمیت پوشش و حجاب را نظر امامین انقلاب دانست که در کلام حضرت امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب به وضوح بیان شده و لذا امام عزیز در صحیفه خود در جلد چهارم صفحه 247 اینچنین اشاره می فرمایند: «زنان در انتخاب فعالیت و سرنوشت خود و همچنین پوشش خود با رعایت موازین آزادند و تجربه کنونی فعالیت های ضد رژیم نشان داده است که زنان پیش از پیش آزادی خود را در پوششی که اسلام می گوید، یافته اند».

 

وی افزود: همچنین خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری نیز در این زمینه می فرمایند: «حجاب برای زن به معنای ذلت نیست، بلکه به معنای عصمت و حفظ زن است و نه فقط عصمت و حفظ زن، بلکه عصمت و حفظ زن و مرد است».

 

حجت الاسلام پیش قدم ادامه داد: ایشان در جای دیگر می فرمایند «چادر بهترین نوع حجاب است و عفت زن مایه احترام و شخصیت اوست» . همچنین در کلام شهیدان انقلاب به وضوح اشاره و در وصیت اکثریت قریب به اتفاق شهدا بر موضوع حجاب تاکید شده است، به گونه ای که یکی از شهدا در کلام پر از نور خود فرمود: «از زنان بد حجاب در آن عالم نخواهم گذشت و لذا نسل جوان، مردم متدین و انقلابی و همه مسئولان و مدیران که میراث دار انقلاب و شهدا هستند باید توجه بیشتری به رسالت و تکلیف خود در قبال جامعه داشته باشند.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از صحبت های خود عرف عاقله را چهارمین موید بر حجاب دانست و گفت: بنا بر منافع و فوائدی که برای حجاب و عفاف مطرح است می توان پی برد که حجاب برای زندگی اجتماعی از ملزومات بشری بوده و رعایت آن برای جامعه اثرات مثبنت و تاثیرگذار دارد، کما اینکه عدم رعایت این فریضه الهی آثار مخرب در حوزه خانواده و زندگی افراد دارد.

 

حجت الاسلام پیش قدم در ادامه به نقش دستگاه های حاکمیتی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف اشاره کرد و افزود: آداب، رسوم و فرهنگ ها می توانند به رفاه زندگی اجتماعی کمک کنند و در راستای همین برنامه ها مصوبه 427 شورای انقلاب فرهنگی وظایف دستگاه های حاکمیتی را معین کرده و در این زمینه کوتاهی هایی صورت گرفته که باید جبران مافات شود.

 

وی هجمه دشمن بر علیه عفاف و حجاب را سخت، فشرده و بسیار پیچیده دانست و گفت: دشمن انقلاب به تاثیر حجاب در زندگی اجتماعی بیشتر از خود ما پی برده و در این زمینه سخت مشغول فعالیت است و تنها راه نفوذ در بین جوانان را همین حربه بر علیه حجاب و عفاف می داند.

 

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دشمن حدود ۴۰ سال است که بر تغییر فرهنگ حجاب ایرانی کار کرده و همچنان در این مسیر فعالیت می کند، اظهار کرد: با وجود همه این هجمه ها و برنامه ها، اکثریت قریب به اتفاق جامعه ما جامعه متدین و مومنی است که پایبند به ارزش ها، مبانی شرعی و قانونی و عرفی هستند و اندک افرادی که در مسیر دشمن و تحت تاثیر جنگ دشمن قرار گرفته اند نیز قابل اصلاح می باشند و امروز دشمن ناامید در جنگ فرهنگی، در حال طراحی نقشه جدید بر علیه آرمان های اسلام و انقلاب در حوزه حجاب و عفاف است.

 

حجت الاسلام پیش قدم در ادامه، تشکیل این جلسه را مطالبه خانواده ها و مردم متدین، انقلابی و همچنین خانواده معظم شهدا دانست و گفت: دستگاه های حاکمیتی باید در عمل به وظایف محوله مجدانه تلاش کنند تا خدای نکرده این فرهنگ ارزشی و پر از آثار مثبت اسلامی دچار تغیر نشود که اگر کوتاهی صورت گیرد، قطعا فسادزا بوده و زمینه ساز مشکل برای جامعه خواهد شد لذا ستاد امر به معروف و نهی از منکر طرحی را در زمینه عفاف و حجاب آماده کرده که می تواند در زمینه بهبود وضعیت موجود مؤثر باشد.

 

در ادامه حضار به بیان گزارشی از حیطه وظایف و نحوه عملکرد در رابطه به مقابله با هنجار شکنی در دستگاه های مربوط به خود پرداختند و برنامه و راهکارهای خود در جهت کاهش این معضلات ارائه کردند.

 

در پایان این نشست مقرر شد ستاد امر به معروف و نهی از منکر شماره تلفنی را جهت ارسال گزارشات تخلفات و هنجارشکنی ها در اختیار عموم مردم قرار داده و پس از دریافت، گزارشات را جهت بررسی و برخورد قانونی در اختیار مراجع ذی صلاح قرار دهد.

 

لذا عموم هم استانی های عزیز می توانند گزارشات خود مبنی بر هرگونه هنجار شکنی و تخلف در اماکن، واحدهای تجاری، مطب ها، کافه ها و کافی شاپ ها و ... را به همراه مستندات مربوطه جهت بررسی و پیگیری قانونی به شماره 09018137206 در نرم افزار ایتا ارسال نمایند.

کد خبر 1243841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha