ثبت ۱۷۰ موقوفه برای کمک به حوزه های علمیه خراسان جنوبی

حجت الاسلام بخشی پور گفت: در خراسان جنوبی ۱۷۰ موقوفه برای کمک به حوزه های علمیه استان و کمک به تربیت مبلغان علوم دینی به ثبت رسیده است.

حجت الاسلام پرویز بخشی پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: وقف یک صدقه جاریه است که اثر آن از بین نخواهد رفت و متاسفانه سنت حسنه وقف در قبل از انقلاب به طور کامل به فراموشی سپرده شده بود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه انقلاب اسلامی موجب احیا و شکوفا شدن مجدد سنت وقف در جامعه شد، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شمار موقوفات افزایش چشمگیری داشته که از لحاظ نوع اهداف و نیت های وقف کنندگان قابل تامل و دارای اهمیت است.

 

وی درخصوص نقش حوزه های علمیه برای ترویج فرهنگ وقف بیان کرد: حوزه های علمیه به عنوان پایگاه مهمی در فرهنگ سازی و برنامه ریزی نقش بسیار مهمی در جهت ترویج سنت حسنه وقف دارند و می توانند به شکوفاشدن این سنت حسنه کمک بسیاری کنند. 

 

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی تعداد 170 موقوفه با نیت کمک به طلاب و حوزه های علمیه به ثبت رسیده است، ادامه داد: این موقوفات جهت کمک و حقوق طلاب، تحصیل طلاب، جهت سکونت طلاب، تعمیر و بازسازی حوزه های علمیه، کمک و حقوق مدرسین ثبت شده اند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه گفت: البته تعدادی از این موقوفات انتفاعی و فاقد درآمد هستند و برخی مربوط به اعیان حوزه های علمیه یا خرید کتب علمی یا طلاب فقیر به صورت عام بوده و تعداد آن محدود  است.

 

وی به قدیمی ترین موقوفه مرتبط با حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: موقوفه مدرسه حبیبیه فردوس در سال 911 هجری قمری یعنی 533 سال قبل جهت امورات مدرسه حبیبیه وقف شده است و اولین موقوفه ای است که جهت کمک به حوزه های علمیه در استان ثبت شده است.

 

حجت الاسلام بخشی پور در پایان عنوان کرد: تاثیر وقف در حوزه های علمیه بسیار است چون مدارس علمیه بودجه دولتی نداشته و برای اداره امور نیازمند حمایت خیرین و واقفین دارند و از ابتدا هم همین طور بوده و افراد نیک اندیش به واسطه وقف اموال خود بر حوزه های علمیه با هدف رشد و تعالی اسلام ناب از طریق تربیت طلاب می خواستند نام خود را در زمره واقفین ثبت و ضبط نمایند لذا تاثیر موقوفات در روند پیشبرد نظام اسلامی بسیار نقش به سزایی خواهد داشت.

 

 

 

 

کد خبر 1243925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha