جان‌فدا یعنی کسی که از خود گذشت تا هویت، جامعه و مردمش باقی بمانند

گفت و گو با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در حاشیه گشایش نمایشگاه «جان‌فدا»؛

همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی و در حاشیه گشایش نمایشگاه آثار تجسمی «جان‌فدا» گفت و گویی با «سیدمحمدحسین بلاغی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام گرفته است. متن این گفت و گو به شرح ذیل است:

*به نظر جنابعالی راهکارهای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ مقاومت در جامعه علی‌الخصوص در میان جوانان و نوجوانان چیست؟

 وقتی از نهادینه سازی هر فرهنگی صحبت  می کنیم ، این فرهنگ و دیدگاه بایستی در دو بعد متجلی بشود، بُعد اول بعد علمی است، هر مطلبی که به یک  علم و دانش تبدیل شود ماندگار خواهد شد و بعد دوم بعد هنر هست. اگر امروز می خواهیم روحیه مقاومت و  ایثار و شهادت و همنوع دوستی را در جامعه و علی الخصوص در بین جوانان و نوجوانان ترویج بدهیم باید بخش اعظمی از این کار از طریق هنرهای مختلفی که ظرفیت فرهنگ سازی در سطح جامعه را دارند انجام شود.

برای مثال در بخش ادبیات و شعر ،گاه یک بیت شعر اثرگذاری سریع تر و بهتری دارد و یا در بخش ادبیات داستانی و رمان اگر روایت ها عنصر جذابیت را درون خودشان داشته باشند می توانند بسیار اثرگذار واقع شوند و در هنرهای تجسمی، برگزاری نمایشگاه های  تصویر سازی و عکاسی و پوستر می تواند نقش بسزایی در ترویج این فرهنگ داشته باشند .

البته ما باید ابتدا نسل جوان و نوجوان و ذائقه آنان را بشناسیم تا بتوانیم بر اساس ذائقه ی آن ها به تولید اثر بپردازیم .

در حوزه ی فیلم که امروزه بیشترین سرمایه گذاری غرب نیز  در همین حوزه هست و امروزه به عنوان اصلی‌ترین بستر برای انتقال مفاهیم، در جهان مورد استفاده قرار می گیرد نیز می‌بایست با شناخت ذائقه نسل جوان از این هنر برای مخاطبان خود بهره‌ گیریم.

*به نظر جنابعالی رسالت دستگاه های فرهنگی در  نشر و گسترش فرهنگ ایثار ، شهادت و مقاومت چیست؟

دستگاه های فرهنگی اساسا ظرفیت ها و مسئولیت های متفاوتی را دارا هستند. برخی از این دستگاه‌ها، نهادهای نظارتی و جریان ساز  و برخی از دستگاه ها، نهادهای عملیاتی و رویدادی هستند، دستگاه‌هایی که در زمینه جریان سازی فعالیت می کنند می‌بایست محوریت حمایت از هسته های مردمی را عهده دار باشند و نهادهای عملیاتی باید با رصد و پایش دقیق ذائقه ی مردم به تولید محتوای جامعه اقدام کنند.

فعالیت های جریان سازی و عملیاتی « تولیدی» را  باید به سمت فعالیت های مردمی سوق داد تا در این عرصه بتوان عملکرد موفقی داشت.

*سلسله‌برنامۀ «جان‌فدا»  به‌عنوان یک رویداد فرهنگی دینی در سطح استان چه نقشی در ترغیب و تشویق قشر جوان و نوجوان جامعه به بهره‌گیری از سیرۀ شهید سلیمانی دارد؟

سلسله‌برنامه‌‌های جان‌فدا که توسط نهاد‌های فرهنگی استان ایجاد شده است، در راستای چند محوریت پیش می‌رود. محور اول، قدردانی از جریان هنر متعهدی است که در این حوزه فعالیت می‌کند. امروز اگر ۱۰۰ اثر از آثار منتخب را در این نمایشگاه می‌بینیم، نشان از جریان فرهنگی هنر متعهد است که توسط دستگاه‌های مختلف حمایت می‌شود. یکی از اهداف اصلی، حمایت و قدردانی از جریان هنر متعهد برای ادامۀ مسیر است.

محور دوم، اهتمام، تعامل و هم‌افزایی نهادهاست. این سلسله‌برنامه، یکی از معدود برنامه‌های فرهنگی است که تمامی نهادها پای کار آمدند.

محور سوم، ایجاد ارتباط با نسل جوان و نوجوان است. برنامه‌هایی که تدارک دیده شده است، شامل برنامه‌های متنوعی اعم‌از فیلم، نمایشگاه عکس، آثار تجسمی و موسیقایی است که نسل جوان و نوجوان و عموم مردم بتوانند از این نمایشگاه استفاده کنند. البته بهتر است چنین رویدادهایی در طول سال و مستمر در جریان باشند و محدود به ایام خاصی نباشد و تلاش ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای این است که این رویدادها به جریان‌هایی مستمر تبدیل شوند.

*توصیف شما از جان فدا چیست؟

معرِف باید افضل از معرَف باشد. حاج‌قاسم یک حجت الهی برای مردم بود. اولاً حاج‌قاسم یعنی اخلاص؛ یعنی خداوند به‌‌وسیلۀ حاج‌قاسم به همۀ ما یاد داد و تذکر داد که هیچ کاری موفق نخواهد شد مگر با اخلاص، اگر کاری برای خدا و با اخلاص در هر برهه‌ای از زمان انجام شود، حتماً موفق خواهد بود.

جان‌فدا یعنی کسی که از خود گذشت تا هویت، جامعه و مردمش باقی بمانند.

جان‌فدا یعنی کسی که عمر و خون شریف خود را برای هویتش فدا می‌کند. هویتی که از جریان عاشورا و کربلا نشأت گرفته است، اگرچه حتی راهرو این جریان بودن سخت است اما ما نیز دعا می‌کنیم که توفیق داشته باشیم جان خود را در این راه فدا کنیم.

کد خبر 1244470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha