هراس صهیونیسم از بمب ساعتی تغییر جمعیت شناسی به نفع فلسطینی ها

برای بسیاری از اسرائیلی‌های راست‌گرا تغییر جمعیت‌شناختی نگرانی بزرگی ایجاد می‌کند ؛ به‌ویژه به دلیل اکثریت رو به زوال یهودیان در سراسر فلسطین تاریخی که شامل کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل و نوار محاصره‌شده غزه می‌شود.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی ماه گذشته افراطی ترین دولتی را که این رژیم تا به حال به خود دیده است، تشکیل داد. این دولت، دو ملی‌گرای افراطی به نام‌های «ایتامار بن‌ غفیر» از حزب «اقتدار یهودی» و «بزالل اسموتریچ» از حزب صهیونیسم مذهبی است که هر دو از شاگردان خاخام «مئیر کاهان» به حساب می‌آیند که حزبش در دهه 1980 از کنست منع شد و به عنوان تروریست شناخته شد.

 

به گفته «یئیر لاپید»، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی ، «بن غفیر» غیر مسئولیت پذیرترین مرد خاورمیانه است ؛ اظهاراتی که او پس از آخرین بازدید تحریک آمیز از مسجد الاقصی بیان کرد نشان دهنده همین مسئله بود.

 

اسموتریچ همچنین به خاطر داشتن یک ایدئولوژی فاشیستی مورد انتقاد قرار گرفته است و متهم به توطئه برای حمله به یک بزرگراه بزرگ در خروجی غزه در سال 2005 است، اتهاماتی که او رد کرده است.

 

با این حال، انفجاری ترین جنبه ایدئولوژی آنها شامل فشار آوردن بر فلسطینی ها برای ترک وطن است.

 

درسال 2021، اسموتریچ به کنست گفت که «دیوید بن گوریون»، اولین نخست وزیر رژیم  باید کار را تمام می کرد و همه اعراب را در سال 1948 از کشور بیرون می کرد.

 

در همین حال، بن‌گویر در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که اسرائیل باید فلسطینی‌هایی را که از اسرائیل متنفرند یا به اسرائیل اعتقاد ندارند تشویق کند تا سرزمین خود را ترک کنند.

 

طبق آمار اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی ،حدود 9.7 میلیون نفر در سرزمین های اشغالی ساکنند که حدود 74 درصد از آنها یهودی و 21 درصد از آنها عرب هستند،اما بر اساس تحقیقات انجام شده جمعیت یهودی ها در حال کاهش است در حالی که عرب ها دارای افزایش جمعیت نسبی در سال های اخبر بوده اند.

 

برای بسیاری از اسرائیلی‌های راست‌گرا تغییر جمعیت‌شناختی نگرانی بزرگی ایجاد می‌کند ؛ به‌ویژه به دلیل اکثریت رو به زوال یهودیان در سراسر فلسطین تاریخی که شامل کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل و نوار محاصره‌شده غزه می‌شود.

 

برابری جمعیت از دیرباز موضوع اصلی در سیاست اسرائیل بوده است. برای برخی، این معضل به اصطلاح دموکراسی رژیم صهیونیستی را نشان می دهد، زیرا یک دموکراسی واقعی نمی تواند گروهی از مردم را بر اساس نژاد یا قومیت آنها حذف کند.

 

 با این حال، اگر فلسطینی ها اکثریت شوند و حق رای را در سراسر فلسطین تاریخی به دست آورند، در آن صورت وضعیت اسرائیل به عنوان یک "دولت یهودی" تهدید خواهد شد.

 

راه حل تشکیل دو کشور به عنوان تنها راه حل این معضل مطرح شده است، اما سیاستمداران راست افراطی که در سال های اخیر بر سیاست اسرائیل مسلط بوده اند، این راهبرد را نمی پذیرند. بنابراین، مفهوم اخراج فلسطینی ها از سرزمین خود در گفتمان سیاسی این رژیم برجسته شده است.

 

چنین مفاهیمی منحصرا متوجه فلسطینیان نیست. بن غفیر گفته است که او همچنین می خواهد سیاستمداران یهودی را که به دولت اسرائیل بی وفا هستند اخراج کند و به اروپا بفرستد.

 

اسموتریچ اخیراگفت که 70 درصد از مهاجران کشورهای شوروی سابق یهودی نیستند و این را تهدیدی مهم برای اکثریت یهودی کشور خواند؛یک بمب ساعتی که باید آن را خنثی کرد.

 

در عین حال، رژیم صهیونیستی علیرغم بسیاری از قطعنامه های سازمان ملل متحد از بازگشت فلسطینیان به سرزمین خود جلوگیری کرده است.

 

اسرائیلی‌ها در سراسر طیف سیاسی با حق بازگشت فلسطینیان مخالفت کرده‌اند و با این حال حتی خود آنها هم اکنون با خطر حذف از حکومت آپارتایدی مورد حمایتشان مواجه هستند.

 

در اینجا یک چیز مسلم است: هرگونه تلاش برای اخراج فلسطینی ها از سرزمین خود برای حل «مشکل جمعیتی» به نتیجه نخواهد رسید.

 

برای بیش از هفت دهه، نسل‌های متوالی فلسطینی‌ها همچنان به حق بازگشت خود معتقد بوده‌اند.

 

نماد «کلید بازگشت» در خانه‌های فلسطینی‌ها در اردوگاه‌های آوارگان، کرانه باختری اشغالی، غزه، اردن، لبنان و در واقع در سراسر جهان وجود دارد.

 

کشورهای عربی در حال حاضر بسیاری از آوارگان فلسطینی را پذیرفته اند که این امر منجر به فشارهای اقتصادی قابل توجهی شده است.

 

دانشمند برجسته یهودی  و استاد روابط بین الملل دانشگاه آکسفورد به نام «آوی شلیم» در این باره می گوید: یهود ستیزی یک پدیده عربی نیست، یهود ستیزی یک پدیده اروپایی است. صهیونیسم یک پدیده شرقی نیست، یک پدیده اروپایی است. اروپایی‌ها از طریق ایجاد اسرائیل، چیزی را ایجاد کردند که اکنون «مشکل فلسطین» نامیده می‌شود و  تنها راه حل عملی این است که به فلسطینی هایی که هنوز رویای سرزمین خود را در سر می پرورانند، حق بازگشت داده شود.

کد خبر 1245191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha